کد خبر: ۱۲۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>گسترش سرایت ویروس زیکا در سنگاپور ادامه دارد و دست‌کم یک مورد ابتلا به عفونت زیکا در کشور همسایه مالزی گزارش شده است و چین نیز از روز پنجشنبه اول سپتامبر (۱۱ شهریور) بازرسی‌هایی روی افراد و کالاهای واردشده از سنگاپور را تشدید کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،  مقامات در سنگاپور، یک مرکز مهم منطقه‌ای تبادلات مالی و کانون پرازدحام ترانزیت محموله‌های بار و مسافران، اعلام کردند تا میانه روز پنجشنبه ۱۵۱ فرد دارای عفونت زیکا ازجمله دومین زن باردار مبتلا به این ویروس را شناسایی کرده‌اند. نخستین مورد عفونت زیکا در سنگاپور در شنبه گذشته گزارش شده بود. دولت سنگاپور قبلا گفته بود که نیمی از ۱۱۵ مورد گزارش‌شده در میان خارجیان عمدتا از چین، هند و بنگلادش است، تصور می‌شود که بسیاری از این افراد در میان صدها هزار کارگر مهاجری باشند که در طرح‌های ساختمانی و صنایع دریایی سنگاپور کار می‌کنند. برخی از موارد جدید زیکا در سنگاپور در خارج از ناحیه‌ای هستند که خوشه بیماران در ابتدا شناسایی شد.

       لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور در پستی روی شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما اکنون برای مدتی است که زیکا را ردیابی می‌کنیم و می‌دانستیم که بالاخره این ویروس به سنگاپور می‌رسد. بهترین دفاع ما ریشه‌کنی پشه‌ها و نابود کردن محل‌های تکثیر آن‌ها در سراسر سنگاپور است.»

       سنگاپور تنها کشور آسیایی با سرایت فعال ویروس زیکای منتقل‌شونده به‌وسیله پشه است که عفونت زنان باردار به آن به نقایص وخیم هنگام تولد می‌انجامد. مالزی نیز نخستین مورد عفونت زیکا را در زنی که اخیرا از سنگاپور دیدن کرده بود، گزارش کرده است. آمریکا، استرالیا و سایر کشورها سنگاپور را به فهرست طولانی‌شونده مکان‌هایی افزوده‌اند که درباره پرهیز از سفر به آن‌ها به زنان باردار یا زنانی که می‌خواهند باردار شوند، هشدار می‌دهند. بیش از ۵۵ میلیون نفر در سال از طریق فرودگاه چانگی سنگاپور عبور می‌کنند. در نیمه اول سال شمار افراد ورودی به این جزیره به ۸ میلیون نفر رسیده است که حدود یک میلیون نفر بیشتر از سال قبل است.

       چین یکی از بازارهای خارجی اصلی وابسته به مبادلات در سنگاپور است و شیوع زیکا با کاهش در صادرات کلی و کند شدن رشد اقتصادی در هر دو کشور همراه شده است. از طرف دیگر مالزی که دو گذرگاه مرزی زمینی با سنگاپور دارد از افرادی که به این دولت- شهر می‌روند خواسته است از مواد دافع حشرات استفاده کنند و لباس‌های بلند بپوشند تا از گزش پشه در امان بمانند. ده‌ها هزار نفر روزانه بین این دو کشور مسافرت می‌کنند.

       اندونزی هم به دنبال شیوع زیکا در سنگاپور اقدامات حفاظتی و بازرسی‌ها در ورودی‌ها از سنگاپور را افزایش داده است و کارکنان بهداشتی در فرودگاه‌ها و ایست‌های بازرسی مرزی را نیز بیشتر کرده‌است. در همین حال در جنوب ایالت فلوریدای امریکا حدود ۵۰ مورد زیکا در میان افراد غیرمسافر شناسایی شده است و مقامات بهداشتی می‌گویند نخستین پشه را که از لحاظ ویروس زیکا مثبت است، به دام انداخته‌اند و به‌این‌ترتیب گزارش‌ها درباره سرایت محلی ویروس در آمریکا قوت بیشتری پیدا می‌کند. ویروس زیکا عمدتا به‌وسیله پشه‌ها انتشار می‌یابد، اما ممکن است از طریق آمیزش جنسی بدون حفاظ با شخص دچار عفونت هم سرایت کند. همچنین یک مورد مشکوک به سرایت ویروس از راه انتقال خون در برزیل باعث بروز پرسش درباره شیوه‌های دیگر احتمالی انتقال ویروس شده است.
منبع: Reuters

برچسب ها: عفونت ، زیکا ، سنگاپور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: