کد خبر: ۱۲۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
»
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>محققانی از استرالیا و آمریکا، یک واکسن تازه برای بیماری آلزایمر تولید کرده‌اند. این بیماری شایع‌ترین علت زوال عقل در افراد مسن است که سالانه بیش از 5/7 میلیون مورد جدید به آن مبتلا می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،این فرمولاسیون واکسن جدید که MultiTEP نام گرفته، ترکیبی از دو واکسن است که پروتئین‌های مشخصه بیماری آلزایمر یعنی بتا آمیلوئید و تائو را هدف می‌گیرند. ثابت شده که بتا آمیلوئید در ابتلا به این بیماری نقشی برجسته دارد؛ اما تجمع تائو نیز با شکل‌گیری زوال عقل در بیماران آلزایمری مرتبط است. پژوهشگرانی از دانشگاه فلیندرز استرالیا، موسسه پزشکی مولکولی در آمریکا و دانشگاه ایرواین کالیفرنیا، این مطالعه را که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، انجام دادند.

       به گفته آنها در صورت موفقیت در پیش‌کارآزمایی‌های بالینی، ظرف 3 تا 5 سال آینده می‌توان در مسیر یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های اخیر تاریخ پزشکی قرار گرفت و حتی امکان دارد واکسن در طول 2 تا 3 سال برای کارآزمایی‌هایی انسانی آماده شود. تلاش برای توسعه درمان‌ها جهت ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه برای آلزایمر، پر هزینه و طولانی است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، میزان موفقیت داروهای آلزایمر در کارآزمایی‌های بالینی برابر با 4/0 درصد بوده است. محققان می‌گویند این فرمولاسیون واکسن سبب تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که اتصال محکمی با مولکول‌های آسیب‌رسان آملیوئید و تائو در بافت مغز بیماران مبتلا به آلزایمر برقرار می‌کنند. همچنین واکسن جدید، واکنش‌های ایمنی سلولی بالقوه مضر Auto-reactive را تحریک نمی‌کند. این مطالعات نشان داد می‌توان با استفاده از این واکسن ضد آمیلوئید بتا، بیماران در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری یا حتی افراد سالم در خطر برای آلزایمر را ایمن‌سازی کرد. سپس در شرایط پیشرفت بیماری، یک واکسن ضد تائو دیگر را برای افزایش کارایی استفاده کرد. واکسن اخیر به تازگی کشف شده و موثرترین ترکیب در معکوس کردن آسیب‌های مغز است.
منبع: Science Alert
برچسب ها: آلزایمر ، واکسن ، زوال عقل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: