کد خبر: ۱۲۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 02
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: قوانین مناسبی نسبت به پزشکان رادیولوژی از سوی وزارت بهداشت وضع نشده و این مسئله می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد‌.
به گزارش شفا آنلاین، شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران عصر امروز در نشست خبری این انجمن در ساختمان مرکزی با اشاره به فعالیت 51 ساله رشد رادیولوژی در کشور اظهار داشت: بعد از رشته‌های جراحی و داخلی امروزه رادیولوژی یکی از مهمترین شاخه‌های رشته پزشکی محسوب می‌شود، زیرا هیچ بیمارستان و درمانگاهی‌ بدون داشتن چنین بخشی امکان تأسیس و فعالیت ندارد.

شکوهی ادامه داد: در خارج از کشور توجه ویژه‌ای به سازمان‌های غیر دولتی مرتبط با امور مجموعه رشته‌های رادیولوژی می‌شود اما در کشور به دلیل وجود برخی مسائل نه تنها به این رشته توجهی نشده بلکه با وضع قوانین نامناسب مسائلی گریبان‌گیر متخصصان رادیولوژی شده است.

تشخیص بیماری به وسیله متخصصان رادیولوژی

در ادامه مراسم بهرامی عضو انجمن رادیولوژیست‌ ایران گفت: رشته رادیولوژی بسیار قدیمی بوده و استادان این رشته علاوه بر کار تشخیص، به درمان بیماران نیز می‌پردازند و در تمام دنیا فیلم‌های پزشکی کار درمان را انجام داده و متخصصان رادیولوژی علاوه بر تشخیص در قسمت‌هایی از درمان دخالت می‌کنند.

وی بیان کرد: احساس نیاز رشته‌های مختلف به کار رادیولوژیستی‌ بحث منافع مالی را به میان آورده است به طوری که این مسئله سلامت و نظام تشخیص و درمان بیماران را تحت تأثیر قرار داده و خطراتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

بهرامی ادامه داد: در وزارت بهداشت از افراد غیر رادیولوژیست‌ مشاوره گرفته و این کار باعث بروز مشکلاتی در وضع قوانین می‌شود که متأسفانه هزینه‌های این کار را مردم از جیبشان‌ پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: نظام سلامت جامعه با سیاست‌های کوتاه مدت به خطر می‌افتد و سیاست اصلی پزشکی که همان درمان بوده جای خود را به مسائل حاشیه‌ای می‌دهد.

آمیخته شدن مقوله سلامت و سیاست، سلامت جامعه را تهدید می‌کند

در ادامه مراسم کرم‌پور دبیر انجمن رادیولوژیست‌ ایران گفت: مقوله سلامت مسئله حساسی از بُعد پزشکی و اجتماعی بوده که در هیچ کجای دنیا حوزه سلامت با سیاست مخلوط نمی‌شود. متأسفانه در کشور حداقل‌ در دوره اخیر مقوله سیاست و سلامت با یکدیگر آمیخته شده که این مسئله به ضرر مردم و سلامت جامعه است.

وی بیان کرد: متأسفانه در وزارت بهداشت ما شاهد مدیریت اقتدار‌گرا بوده و قوانین بالا‌دستی نادیده گرفته می‌شود و این مسئله سبب آسیب زیادی به سلامت افراد جامعه می‌شود.

دبیر انجمن رادیولوژیست‌ ایران با بیان اینکه طرح پزشک خانواده بدون انجام زیر ساخت‌ها و بستر‌سازی صورت گرفته است، افزود: با برآورد‌‌ اولیه در بحث بیمه سلامت 5 میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بودند که در مرحله اجرا این عدد به 11 میلیون رسید و علت اصلی 2 برابر شدن تعداد این افراد، برنامه‌های صورت گرفته در سازمان‌های ذیربط بوده است.

کرم‌پور ادامه داد: بعضی از افراد شعار ثروت‌اندوزی پزشکان را سر می‌دهند و این در حالی است که خودشان در حوزه درمان به عنوان یک دلال عمل می‌کنند.

دبیر انجمن رادیولوژیست‌ ایران یادآور شد: در شرایطی که دوره‌های 6 ماهه رادیولوژی به افراد غیر متخصص آموزش داده می‌شود و اینگونه افراد به کار سونوگرافی در کشور می‌پردازند، دیدگاه جامعه نسبت به متخصصان رادیولوژیست‌ عوض شده و افراد به پزشک نگاه تجاری‌سازی دارند.

کرم‌پور تأکید کرد: هم‌اکنون در کشور 3 هزار و 200 متخصص رادیولوژی وجود دارد و به دلیل شفاف نبودن قوانین و دستورالعمل‌های صادره مقدار بسیاری ارز از کشور خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته طبق آمار وزارت بهداشت 250 هزار مورد سقط جنین صورت گرفته که این آمار با فعالیت افراد غیر حرفه‌ای در قسمت رادیولوژی می‌تواند افزایش پیدا کند.

کرم‌پور تصریح کرد: متأسفانه 23 درصد از مردم به سونوگرافی مراجعه و 93 درصد دیگر به پزشکان زنان و زایمان مراجعه می‌کنند و این می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد‌.‌

وی ابراز داشت: در طرح انطباق در استان‌های مراکز محروم 3 متخصص رادیولوژیست‌ وجود داشت که به دلیل برخورد اقتدارگرانه وزارت بهداشت با این رشته، بسیاری از متخصصان ما را به سایر استان‌ها منتقل کرده‌اند.

دبیر انجمن رادیولوژیست‌ ایران گفت: ماهیت رشته رادیولوژی نظارت و تخصص است که متأسفانه وزارت بهداشت با صدور بخش‌نامه‌های مختلف در وضع قوانین هیچ مشورتی از افراد متخصص نمی‌گیرد.

فعالیت 30 هزار رادیولوژیست‌ در کشور

در ادامه مراسم برفه‌ای عضو انجمن رادیولوژیست ایران گفت: رشته‌ ما بر خلاف رشته‌های دیگر که درمانی بوده تشخیص بیماری است که متأسفانه امروزه دچار کم‌لطفی‌هایی ازسازمان‌های ذیربط شده است.

وی بیان کرد: پزشکانی در مطب‌های خصوصی خود در شمال ایران با قیمت‌های گزافی کار سونوگرافی را انجام می‌دهند و مردم به جای مراجعه به رادیولوژیست‌های بیمارستان‌ها بالاجبار به مطب این پزشکان رفته و هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

برفه‌ای ادامه داد: متأسفانه در طرح تحول سلامت بیمار و پزشک به دلیل وجود زیرساخت‌های نامناسب ناراضی بوده و بیمه‌ها بدهی‌های بی سابقه‌ای به بیمارستان‌ها تحمیل کرده‌اند.

وی گفت: مطب‌های رادیولوژی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سطح شهر مشتمل بر 30 هزار کلینیک بوده که در آنها افراد متخصص در کنار سایر پزشکان به فعالیت می‌پردازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: