کد خبر: ۱۲۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> یک زن ژاپنی که پزشکان از درمان او عاجز شده بودند، به‌وسیله کامپیوتر واتسون شرکت IBM معاینه و در نهایت بیماری او توسط این کامپیوتر به طور صحیح تشخیص داده شد.
به گزارش شفا آنلاین، به نظر می‌رسد لازم است این سیستم‌های شناختی وارد بیمارستان‌ها شوند. این ابررایانه طراحی شده با هوش‌مصنوعی روش درمان سرطان خون را در عرض چند دقیقه تجویز می‌کند.
  اما آیا واقعا رایانه‌های جدید در راهند؟ واتسون IBM، یک ابررایانه طراحی شده با هوش‌مصنوعی است که، بیماری‌هایی را که پزشکان بعد از گذشت چند ماه موفق به تشخیص آن نشده بودند، در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.

       درد و رنج زن مبتلا به سرطان خون متخصصان و پزشکان سراسر ژاپن را گیج کرده بود. تمام روش‌های درمان تجویز شده برای بیمار بی‌اثر بودند. این یک معما برای پزشکان بود. آن‌ها که هیچ ایده دیگری برای درمان بیمار نداشتند، تصمیم به درخواست کمک از واتسون IBM کردند.

       دستگاه فقط ده دقیقه به مطالعه‌ اطلاعات پزشکی بیمار پرداخت و آن را با 20 میلیون پرونده‌ غده‌شناسی که توسط پزشکان موسسه علوم پزشکی دانشگاه توکیو در حافظه‌اش ذخیره شده بود، مقایسه کرد.

       دستگاه تشخیص داد که بیمار در واقع به نوع دیگری از سرطان خون دچار است که به درمان متفاوتی نیاز دارد. پزشکان مطابق دستورالعمل واتسون برای درمان بیمار اقدام کردند، درمان جدید به مراتب موثرتر از روش های قبلی بوده است.

       اگرچه امروزه در بیمارستان‌ها ربات‌های پزشک و پرستار نمی‌بینیم، اما این مورد می‌تواند تلنگری برای حضور هوش‌مصنوعی در بیمارستان‌ها و کمک به پزشکان در آینده‌ بسیار نزدیک باشد.

       قابلیت تشخیص یک بیماری و ارائه‌ درمان صحیح بسیار مهم بوده و در برخی موارد، عامل مرگ و زندگی است. ابررایانه‌هایی مانند واتسون که قادر به ذخیره حجم وسیعی از داده‌ها و اطلاعات (مثلا هر مجله پزشکی، نشانه و مطالعات موردی از درمان و پاسخ) و آن‌ها را به سرعت تجزیه و تحلیل می‌کنند و از تشخیص‌های اشتباه جلوگیری می‌کنند.

       واتسون یک رایانه‌ انقلابی است که از پردازش شناختی استفاده می‌کند، به این معنی که کمی طبیعی‌تر فکر می‌کند و می‌تواند پاسخ دقیق‌تری از مقدار زیادی داده‌های بدون ساختار ارائه کند. میلیون‌ها سند از یک موضوع در رایانه ذخیره شده و با استفاده از یادگیری ماشین به شناسایی سوالات و دادن منطقی‌ترین جواب می‌پردازد. واتسون استعداد خود را در همه‌ زمینه‌ها نشان داده است از طراحی لباس تا مبارزه با مجرمان سایبری.

       گوگل همچنین در اوایل سال جاری ادعا کرد که موتور جست‌وجویش می‌تواند به مردم کمک کند تا خودشان بیماریشان‌ را با کمک مشاوره‌ و بر اساس یک پایگاه داده‌ای گسترده از اطلاعات درمان کنند. این پایگاه داده‌ای گسترده از اطلاعات پزشکی توسط دانشکده پزشکی هاروارد و کلینیک مایو گرد‌آوری شده است.

       استفاده از داده‌های هوش‌مصنوعی در زمینه پزشکی این پتانسیل را دارد که به یک حرکت انقلابی در علم پزشکی تبدیل شود و در وقت پزشکان صرفه‌جویی کند.
Medical News Today

برچسب ها: سرطان ، پزشکان ، کامپیوتر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: