کد خبر: ۱۲۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تأثیر منفی حضور بخش دولتی در صنعت دارو، گفت: بیش از ۵۰ درصد گردش مالی صنعت دارو در بخش دولتی صورت می‌پذیرد و این باعث آسیب جدی به بخش خصوصی و ورشکستگی بسیاری از داروسازان شده است.

به گزارش شفا آنلاین : علیرضا زالی در افتتاحیه مراسم روز داروساز که در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، گفت: ما همیشه در سازمان نظام پزشکی اعتقاد داریم که داروساز باید به عنوان یک مشاور و همراه در کنار پزشک برای ارتقای نظام سلامت و کیفیت درمان حضور داشته باشد، به خصوص اینکه معمولاً نخبگان علمی در رشته داروسازی تحصیل می‌کنند و نباید نقش آنها را در سلامت جامعه نادیده گرفت.

وی ادامه داد: باید تغییراتی در نگاه به داروسازان ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم نگرانی‌هایی که برای دانشجویان این رشته برای آینده شغلی وجود دارد را برطرف کنیم. از طرف دیگر، این رشته یک رشته بسیار سخت، خشک و طاقت‌فرساست و داروسازان دوران تحصیلی مشکلی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر شاهد هستیم مشکلات این رشته در نظام سلامت نیز بسیار زیاد شده و این تنها به این دلیل است که جایگاه داروساز به درستی دیده و تعریف نشده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت توجه به مشکلات اقتصادی داروسازان و ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به آن گفت: یکی از مهمترین مشکلات امروز داروسازان، اقتصاد داروخانه است، همچنین که نیاز است سیستم قیمت‌گذاری منطقی طراحی شود.

وی گفت: در دنیا صنعت داروسازی یکی از صنایع بسیار پردرآمد و سودآور است در حالی که در ایران به هیچ‌وجه اینطور نیست و متناسب با گردش مالی بسیار بالای این صنعت، سود چندانی نصیب داروساز و داروخانه‌دار نخواهد شد.

زالی اظهار داشت: مشکلات تنها به دلیل قیمت‌گذاری غیرمنطقی در این حوزه است و لازمه حل این مشکل این است که به جای بالا بردن پرداخت از جیب مردم، به سمت افزایش پوشش بیمه‌ها برویم و بتوانیم از این طریق به اقتصاد دارو و داروخانه کمک کنیم. البته مستندات کافی در این باره بسیار زیاد است و این نکته قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اساساً داروخانه‌ها وابسته به بیمه‌ها هستند و با تأخیرهایی که شرکت‌های بیمه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها دارند، این بخش را مرز ورشکستگی رسانده‌اند. داروسازان برای جبران این کسری، به سمت استفاده از وام‌ها و منابع مالی بانک‌ها می‌روند که این موضوع نیز با وجود سودهای کلان بانک باعث تراز منفی در اقتصاد دارو و داروخانه شده که این یک مسئله بسیار جدی و نگران‌کننده است.

زالی ضمن تأکید بر افزایش توان بخش خصوصی در اداره صنعت دارو در کشور گفت: بحث دیگری که در صنعت دارو وجود دارد این است که سایه سنگین داروخانه‌های دولتی بر بخش خصوصی بسیار نمود دارد و این باعث ضربه و ضرر بخش خصوصی شده است، هر چند در اصل 44 آمده است که باید به سمت خصوصی‌سازی برویم، اما بیش از 50 درصد گردش مالی دارو در بخش دولتی صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: برای حل این مشکلات باید شاهد کاهش حضور دولت و نقش پررنگ آن در این حوزه باشیم و همچنین تغییر اساسی در نگاه جایگاه داروساز در نظام سلامت ایجاد کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: