کد خبر: ۱۱۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 16
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفترسیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات فعلی شرکت های دانش بنیان را بازاریابی و فروش محصولات تولیدی دانست و گفت: مسیر توزیع محصولات دانش بنیان در بازار داخلی باید تسهیل و هموار شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محسن شریفی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی تولید کنندگان محصولات دانش بنیان از توان لازم برای رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار نیستند، گفت: اطمینانی که از خرید محصولات خارجی برای مصرف کنندگان داخلی ایجاد شده است سال ها طول خواهد کشید که این اتفاق برای تولیدات داخلی نیز رقم خورد.
وی گفت: تولیدکنندگان داخلی حوزه محصولات دانش بنیان به دلیل عدم تبلیغات و حمایت های لازم نمی توانند بازار را به خوبی پوشش دهند لذا اگر محصولی از کارکردها لازم همانند انواع خارجی خود برخوردار است در خرید های سازمانی دستگاه های دولتی باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،خرید و حمایت از محصولات دانش بنیان را در ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم و اثرگذار خواند.
شریفی اظهارکرد:اگر دستگاهی مورد استفاده سازمان ها و بخش های مختلف دولتی و خصوصی از طریق شبیه سازی و کارآفرینی با همان کارایی با قیمت بسیار پایین تری در داخل کشور طراحی و ساخته شده است باید با خرید این محصول از تولیدات داخلی حمایت کرد.
وی گفت: همه دستگاه ها چه مصرف کننده خصوصی چه دولتی ها باید دست به دست هم داده و برای تحقق هرچه بیشتر خودکفایی صنعتی، درصدی از خرید خود را به خرید محصولات تولیدی داخل اختصاص دهند تا کارآفرینان داخلی نیز از توان لازم رقابتی برخوردار شود.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید براینکه، سیاست کلان کشور در حال حاضر توجه به علم و فناوری با محوریت اقتصاد مقاومتی است، گفت: این امر رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در حمایت از پژوهش های کاربردی و فناورانه درحوزه اقتصاد دانش بنیان سنگین تر کرده است.
شریفی با بیان اینکه در حال حاضر حمایت های لازم از پژوهشگران و مبتکران کشور در احداث شرکت های دانش بنیان و ارائه تسهیلات لازم و معافیت ها مالیاتی در پیشبرد طرح های آنان موثر بوده است، در عین حال در تسهیل سازی هرچه بیشتر این مقررات حمایتی به منظور جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان تاکید کرد.
وی همچنین یکی از راهکارهای اصلی حمایت از پژوهش و فناروی در کشوررا منوط به افزایش هرچه بیشتر بودجه سالانه در این بخش دانست و گفت: تا پایان سال گذشته 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش اختصاص داشت، این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است که 3 درصد تولید ناخالص ملی از تولیدات پژوهشی کشور باشد.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه، در برنامه بودجه سال 95 نیز درصد سهم بودجه پژوهش و فناوری ازمحل درآمد ناخالص ملی که قبلا زیر نیم درصد بوده است به یک درصد افزایش یافته است گفت:اگر این بودجه تحقق پیدا کند میزان حمایت های مادی از پروژه های تحقیقاتی و کاربردی و پژوهش های فناوری به دو برابر سال قبل افزایش خواهد یافت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: