کد خبر: ۱۱۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون، دارای سالم ترین خون در میان کشورهاست.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر پور فتح اله با اشاره به ۲۸ جولای برابر با هفتم مرداد( روز جهانی هپاتیت)، گفت:سازمان انتقال خون به عنوان یکی از مهمترین نهادهای متولی سلامت، نقش مهمی در چرخه خون سالم درمراکز درمانی دارد و با تامین سلامت خون و پیشگیری از اشاعه هپاتیت و سایر عوامل عفونی منتشره از راه خون، سلامت جامعه را تضمین می کند.

وی با اشاره به شعار این روز جهانی «زندگی بدون هپاتیت» به نقش خود مراقبتی در جامعه و بخصوص اهدا کنندگان خون برای تامین سلامت خود و گیرنده خون خون تاکید کرد.

پورفتح اله با اشاره به برقراری استانداردهای بالا در فرآیندهای انتقال خون و آگاهی بخشی و آموزش به اهدا کنندگان، و همکاری با شبکه هپاتیت کشور گفت: با دقت فزاینده در برنامه انتخاب اهداکنندگان شاهد کاهش موارد هپاتیت در خونهای اهدایی بوده ایم به طوری که طی ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون از( ۶ دهم درصد) به کمتر از ( ۱۳صدم درصد) رسیده است و در زمینه هپاتیت C از (۱۵صدم درصد) ظرف ۱۰ سال گذشته با یک شیب کاهشی به (۴صدم درصد) رسیده است.

وی شیوع هپاتیت B در جامعه عادی (۳-۵ درصد) و در مورد هپاتیت C براساس گزارش های مختلف بین (۳ دهم درصد) تا (۵ دهم درصد) دانست.

پورفتح اله شیوع هپاتیت B,C در جمعیت اهداکنندگان خون را ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی جامعه دانست و گفت: ایران با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون یعنی کمترین شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B,C دارای سالم ترین خون در میان کشورهاست.

وی در مورد سلامت خون در کشورهای منطقه گفت: هپاتیت B در اهداکنندگان خون این مناطق از حدود (یک درصد) تا (چهار درصد) است که اهدا کنندگان ایرانی با رقم ( ۱۵ صدم درصد) سالم ترین خون را به بیماران هدیه می‌کنند. پس از ایران، کشور ترکیه با رقم ( یک و پانزده صدم درصد) و با فاصله زیاد از ما قرار می گیرد.

پورفتح اله ادامه داد:شیوع هپاتیت C نیز در اهداکنندگان دو منطقه از حدود ۴۵ صدم درصد تا چهار و ۵ دهم درصد گزارش شده. ایران با رقم ۵ صدم درصد باز هم سالم ترین خون را به بیماران هدیه می‌کند، پس از ایران کشورهای تونس و ترکیه با ۳۹ صدم درصد قرار می گیرند.

وی در آستانه ۹ مرداد روز ملی انتقال خون، افزود: سازمان انتقال خون به همراه اهدا کنندگان مستمر خون مصمم به رساندن خطر انتقال هپاتیت های ویروسی از طریق خون، فرآورده های خونی و داروهای مشتق از پلاسما است و با برنامه ریزی در زمینه گسترش اهدای مستمر و فرهنگ سازی اهدای خون در جوانان متولد ۱۳۷۳ که واکسیناسیون هپاتیت B در بدو تولد را دریافت کرده اند مصمم است که پیشتاز کشورهای جهان برای رسیدن به دنیای بدون هپاتیت باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار