تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۲ - 2014January 12
شفآنلاین:دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان مصنوعی ساختند.
به گزارش شفا آنلاین،از یورک آلرت، دانشمندان موسسه سیستم های هوشمند ˈماکس پلانکˈ در آلمان نمونه اولیه این مغز استخوان مصنوعی را ساخته اند. آنها می گویند: این ساختار متخلل تمامی خواص مهم مغز استخوان طبیعی را دارد و می تواند برای تولید سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان خاطر نشان کردند: این مغز استخوان مصنوعی که از سلول های بنیادی به دست آمده است، مسیر جدیدی برای درمان بیماری سرطان خون (لوسمی ) ایجاد می کند. سرطان خون، نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گویچه های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می شود. در این مطالعه دانشمندان با کمک پلیمرهای مصنوعی یک ساختار متخلل تولید کردند که ساختاری شبیه اسفنج مغز استخوان را در محیط مغز استخوان خون ساز تقلید می کند. محققان در این مغز استخوان مصنوعی، سلول های بنیادی خون ساز ایزوله شده را از خون بند ناف گرفته و آنها را برای چند روز در انکوباتور نگهداری کردند. تحلیل های انجام شده با روش های مختلف نشان داد که این سلول ها در واقع در مغز استخوان مصنوعی جدید، تکثیر شدند. محققان می گویند: این مغز استخوان که در محیط آزمایشگاه تولید شده است همان خواص مغز استخوان طبیعی را دارد. نتیجه این مطالعه در مجله ˈBiomaterialsˈ منتشر شده است. ک/س ایرنا