کد خبر: ۱۱۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 23
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن فیزیوتراپی ایران بر لزوم راه اندازی رشته دکترای حرفه ای فیزیوتراپی به منظور ارتقا خدمات این حوزه تاکید کرد و گفت: محقق نشدن رشته دکترای فیزیوتراپی سبب خروج نخبگان از کشور خواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدعلی محسنی بندپی جمعه شب درمراسم روز ملی فیزیوتراپی در سالن همایش های بین المللی برج میلاد با اشاره به اینکه تمام سعی دولت ها جلوگیری از خروج نخبگان است، افزود: با محقق نشدن این طرح، زمینه خروج فرزندان این مملکت فراهم می شود.این موضوع علاوه بر فشارهای عاطفی، روانی و اقتصادی سبب نگرانی و دغدغه های خانواده های فیزیوتراپ ها را نیز به همراه داشته است.
رییس انجمن فیزیوتراپی به سخنان سال گذشته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه اگر قرار است پیشرفت های علمی در همه رشته های وابسته به وزارت بهداشت رخ دهد و آنها را به روز کند، فیزیوتراپی از این امر مستثنی نیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه حوزه فیزیوتراپی در 10سال گذشته از این موضوع مستثنی بوده است.
وی به تحولات حوزه فیزیوتراپی در دنیا اشاره کرد و گفت: دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از سال 2002 در آمریکا آغاز شده و در این سالها خیلی از کشورها سعی کرده اند تا سطح علمی فیزیوتراپ های خود را به دکترای حرفه ای ارتقا دهند.
رییس انجمن فیزیوتراپی کشور به اقدامات انجام شده در خصوص این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش ها و اقداماتی که از سال 1386 انجام شده ، فقط در سال های 90 و 91 یک گروه 10 نفره در قالب کوریکولوم آموزشی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در دانشگاه تهران ثبت نام کرده اند.
وی اظهار داشت که از سال 91 تا سال 95 هیچ خبری از ادامه این تحول در نظام آموزشی فیزیوتراپی کشور نبوده و پیگیری های انجام شده هم به نتیجه نرسیده است.
محسنی بندپی به اقدامات انجام شده در این زمینه در کشورهایی مانند پاکستان، لبنان و کویت اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها این طرح را در دست اجرا دارند.
وی با اشاره به اینکه نقش جدیدی برای فیزیوتراپ ها دیده شده است، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته در بحث پیشگیری نیز از این افراد استفاده می شود. سالهاست که دنیا نگاه تخصصی به این رشته پزشکی دارد تا خدمات شایسته تری به مردم ارائه کند.
رییس انجمن فیزیوتراپی ازهمه دست اندرکاران تقاضا کرد توجه بیشتری به این رشته پزشکی داشته باشند تا آنها بتوانند در نظام سلامت کشور به طور شایسته انجام وظیفه کنند و از این طریق بتوانند نقش آفرینی مطلوب تری ایفا کرده و خدمات بهتری به مردم ارائه کنند.
دوم مرداد به عنوان روز ملی فیزیواراپی در ایران نامگذاری شده است و به همین مناسبت مراسم جشنی با حضور مسئولان و فعالان این حوزه پزشکی جمعه شب در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: