وی در ادامه با تاکید بر تدوین برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ابتدای سال گذشته تصریح کرد: سال 94 به نهادینه کردن این برنامه ها در بین دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور گذشت. امسال نیز زمان تمرکز بر استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است که خوشبختانه با عزم و همکاری تمام همکاران در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ستاد وزارت بهداشت، اجرای این برنامهها در سطح ملی در دست پیگیری است.
دکتر لاریجانی با اشاره به عناوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی افزود: در واقع یکی از اهداف این برنامه ها دستیابی کشور به مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان در برخی از حوزههای نظام سلامت است که زیربنای این حرکت عظیم باید از تحول در آموزش علوم پزشکی کشور آغاز شود.
وی با معرفی بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور به عنوان یکی از محورهای مهم این برنامهها تاکید کرد: رسالت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت کشور و پاسخگویی به نیازهای جامعه در این حوزه است و علاوه بر این ما باید پاسخگوی اهداف جهانی در حوزه سلامت نیز باشیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، رشته پرستاری را از جمله حرفههای موثر در ارائه خدمات سلامت برشمرد و اظهار کرد: تعداد نیروهای پرستاری در هر کشور ارتباط مستقیمی با ارتقای شاخصهای خدمات درمانی دارد و برهمین اساس کشورهای مختلف برنامهریزیهای متنوعی را برای ارتقای منابع انسانی حوزه پرستاری داشتهاند.
وی محاسبه نیروی انسانی موجود و برآورد نیروی مورد نیاز را اساس برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به خدمات پرستاری دانست و گفت: آمار ثبت شده پرستاران در رده های مختلف در سازمان نظام پرستاری ایران، شامل تعداد شاغلین، بازنشستهها و شاغلین حدود 114 هزار نفر است و روشهای مختلفی برای محاسبه تعداد نیروهای مورد نیاز این حوزه وجود دارد که از جمله روشهای متداول میتوان به روش سنتی، روش سازمان بهداشت جهانی، نسبت پرستار به جمعیت، نسبت پرستار به پزشک، نسبت پرستار به تخت بیمارستانی و شاخصهای توافقی را نام برد .
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه هریک از روشهای محاسبه اعداد متفاوتی را نشان می دهد و باید نتایج با واقعیت های نظام سلامت تطبیق داده شود، خاطرنشان کرد: با احتساب تمامی این روشها ما دچار کمبود جدی پرستار هستیم و همچنین باید بستر کاری برای این همکاران در مراکز درمانی و ارائه خدمات مختلف فراهم شود.
دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: با ظرفیتهای فعلی طی 5 سال آینده تنها قادر به تربیت 30 هزار کارشناس پرستاری هستیم و باید برای گسترش کار و ایجاد بسترهای دیگر تربیت پرستار اقدام کنیم.
وی بسترهایی همچون بیمارستانهای دولتی و غیردولتی با همکاری دانشکدههای پرستاری سراسر کشور را از دیگر بسترهای تربیت نیروی پرستاری برشمرد و گفت: چنانچه برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد، شاید بتوان بخشی از کمبود نیروی انسانی حوزه پرستاری در 5 سال آینده را جبران کرد.
دکتر لاریجانی گفت: اقدامات متعددی طی چندماه گذشته برای توسعه آموزش پرستاری کشور صورت گرفته که از آن جمله میتوان به ابلاغ آیین نامه توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکدههای پرستاری و مامایی در زمینه تربیت پرستار اشاره کرد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: در راستای اجرای این آییننامه، دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیمارستان های متقاضی تربیت نیروی پرستاری قرارداد منعقد میکنند و با اعلام ظرفیت ها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تصویب آن در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، ظرفیت های جدید در دفترچه آزمون ثبت خواهد شد.