کد خبر: ۱۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۲ - 2014January 11
شفا آنلاین:رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این که مدیریت احساسی و سلبی با چشم داشتن به باد و باران راهکار کاهش آلودگی هوا نیست گفت: طرح پلیس برای کاهش 40 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی هفته آینده به دولت می‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،‌ سردار دکتر اسکندر مومنی روز شنبه با اشاره به اینکه پلیس طرح کاهش 40 درصدی سوانح و حوادث رانندگی را آماده کرده است گفت: این طرح هفته آینده به دولت می‌رود و در صورت اجرایی شدن آن ظرف کمتر از چهار سال آینده و تا پیش از پایان برنامه پنجم سوانح رانندگی 40 درصد دیگر کاهش می‌یابد. وی افزود: درخواست پلیس از دولت این است که به موضوع سوانح و حوادث رانندگی اهتمام بیشتری داشته باشد و قطعا در تمام کشورهایی که کاهش قابل توجه کشته‌های تصادفات رانندگی را داشتند عالی‌ترین مقام اجرایی یعنی رییس جمهور رئیس شورای ایمنی و ترافیک و حمل و نقل آن کشور بوده است. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح خیلی زیاد نیست افزود: اجرای این طرح با اختصاص یکسال درآمد ناشی از وصول جرایم تخلفات رانندگی امکان اجرا دارد. وی خروج خودروهای فرسوده که در قانون برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود، روز آمد شدن قوانین و مقررات رانندگی، کنترل هوشمند و یکپارچه 20 تا 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور،‌ افزایش منطقی نرخ جرایم رانندگی، رفع نقاط حادثه خیز در میان مدت و آشکارسازی آنها در کوتاه مدت و ... مهمترین سرفصل‌های طرح پلیس برای کاهش 40 درصدی حوادث رانندگی است.   کاهش 19.5 درصدی شماره‌گذاری خودروها و 42 درصدی موتورسیکلت‌ها در سال جاری     صدور گواهینامه برای متقاضیان جدید روند نزولی به خود گرفت     خروج خودروهای فرسوده 70 درصد کاهش یافت   رییس پلیس راهور ناجا به آمار شماره‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه امسال 530 هزار خودروی نوشماره در کشور شماره‌گذاری شده‌اند که این رقم در مقایسه با سال گذشته 19.5 درصد کاهش داشته است. همچنین 228 هزار موتورسیکلت نو نیز شماره‌گذاری شده است که 42 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 214 هزار نفر امسال گواهینامه جدید گرفته‌اند، افزود: با توجه به منحنی هرم جمعیتی از سال گذشته روند متقاضیان دریافت گواهینامه نزولی شد که بر این اساس انتظار می‌روند این روند همچنان در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد و بر این اساس صدور گواهینامه‌های جدید برای متقاضیان 14 درصد نسبت سال گذشته کاهش داشته است. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده نیز امسال بیش از 70 درصد کاهش داشته است،‌افزود: در 9 ماهه امسال 34 هزار خودروی فرسوده تنها از رده خارج شده است که با توجه به شرایط آلودگی هوا این میزان بسیار کم است. وی به آمار کشته‌های تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در هشت ماهه امسال علیرغم افزایش 11 درصدی سفرها 1050 نفر معادل 7.5 درصد کاهش داشته است که پیش بینی می‌کنیم شمار کشته‌های تصادفات رانندگی امسال به زیر 18 هزار نفر برسد.   بیشترین افزایش و کاهش کشته   رییس پلیس راهور ناجا استان‌های کرمان، خوزستان، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان را پنج استانی که بیشترین کاهش تلفات رانندگی داشتند عنوان کرد و گفت: 23 استان کشور امسال کاهش کشته تصادفات رانندگی داشتند از سوی دیگر 10 استان با افزایش شمار کشته‌ها مواجه بودند که بیشترین افزایش شمار کشته‌ها در استانهای یزد، کردستان، البرز، فارس و هرمزگان بوده است. وی به طرح زمستانی پلیس اشاره کرد و گفت: حدود یک ماهی که از اجرای این طرح گذشته است، تصادفات و تلفات رانندگی حدود شش درصد نسبت به زمستان پارسال کاهش داشته که آمار دقیق آن توسط پزشکی قانونی اعلام می‌شود. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به سوانح و حوادث رانندگی اتوبوس‌ها در سال جاری گفت: متاسفانه تصادفات اتوبوس‌ها و تلفات آنها در سال جاری افزایش داشته است که این امر با توجه به هشدارهای قبلی در خصوص فرسوده بودن ناوگان و عدم نظارت کافی پایانه‌ها قابل پیش‌بینی بوده است. لذا همینجا مجددا به پایانه‌های کشور هشدار می‌دهیم که نسبت به افزایش نظارت بر اتوبوس‌ها اقدام کنند.   "اسکانیا"، 10 درصد از ناوگان اتوبوسرانی و 53 درصد کشته‌های تصادفات اتوبوسها!   وی به تصادفات اتوبوس‌های اسکانیا اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه این اتوبوس‌ها تنها 9.9 درصد از اتوبوس‌های کشور هستند 53 درصد کشته‌های تصادفات اتوبوس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این امر نشان می‌دهد نه تیر برق مقصر بوده و نه کاهش سرعت می‌توانسته در این خصوص تاثیرگذار باشد. لذا معتقدیم شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا به جای فرافکنی باید در خصوص رفع عیب این اتوبوس‌ها اقدام کند چرا که پلیس به هیچ عنوان در این خصوص از منافع مردم کوتاه نمی‌آید و طبق برنامه زمان بندی اعلام شده در صورت عدم رفع مشکل اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه اگر پلیس موضوعی را مطرح می‌کند همه مسائل را از جمله تحریم، ‌مشکلات واردات و ... در نظر می‌گیرد، گفت: زمانی که در خصوص رفع مشکل فنی پژو 405 و هوو واکنش نشان دادیم با یک واکنش شدید از سوی شرکت‌های تولید کننده مواجه شدیم اما هم اکنون همگان می‌دانند که این خودروها مشکل داشتند و اقدام پلیس در جهت منافع مردم بوده است. وی تاکید کرد: قطعا داشتن یک برگه استاندارد نمی‌تواند از سوانح و حوادث پیشگیری کند و این امر موضوعی عرف در بین خودروسازان دنیاست که وقتی مشکلی در خودروی آنها به وجود می‌آید ضمن عذرخواهی نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنند. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما آقایان خودروساز به جای رفع مشکل می‌گویند خودروی ما به دلیل داشتن برگه استاندارد هیچ مشکلی ندارد این در حالیست که برگه استاندارد کف استاندارد است نه سقف آن.   امکان رویت ریز تخلفات میلیونی در سامانه راهور 120     تغییر شماره پیامکی دریافت خلافی خودروها   رییس پلیس راهور ناجا در خصوص سامانه www.rahvar120.ir گفت: از ابتدای راه‌اندازی این سامانه تا کنون بیش از 16 میلیون مراجعه به این سایت صورت گرفت و این امر موجب شد تا مراجعه برای خدمات راهنمایی و رانندگی به پلیس + 10 کاهش قابل توجهی داشته باشد زیرا راهبرد اصلی این سایت خدمت رسانی دقیق، صحیح و مدیریت و کاهش سفر است. وی با اشاره به تسهیلاتی که در سایت راهور120 ارائه می‌شود گفت: خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه دارند به دلیل داشتن شکایت در مراکز پلیس +10 نمی‌توانند خلافی دریافت کنند اما از روی این سایت می‌توانند از میزان و ریز تخلفات خود مطلع شوند. رییس پلیس راهور ناجا از تغییر سامانه پیامکی پلیس برای دریافت خلافی خودروها خبر داد و گفت: رانندگان می‌توانند با ارسال VIN خودروی خود به سامانه 1101202020 نسبت به دریافت آخرین وضعیت خلافی خودروی خود و شناسانه قبض و شناسه پرداخت برای پرداخت الکترونیکی آن اقدام کنند.   مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو بر عهده پلیس است نه جای دیگر     اگر یک بخش خصوصی دنبال سود بیشتر است نباید خلاف قانون عمل کرد   وی در پاسخ به سوالی در خصوص الزام ثبت نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی گفت: قوانین و مقررات در این خصوص تعیین تکلیف کردند حالا اگر یک بخش خصوصی دنبال سود بیشتر است نباید خلاف قانون عمل کرد. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شکایت‌های متعددی در این خصوص از سوی بخش خصوصی مطرح شد و آخرین آن به دیوان عدالت اداری بود، افزود: خوشبختانه دیوان عدالت اداری نیز شکایت دفاتر ثبت اسناد را وارد ندانست و قانون و آیین نامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی را تعیین کرد. وی تصریح کرد: بر این اساس مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است و سند پلیس در این خصوص سند رسمی است از سوی دیگر در قانون ثبت نیز آمده است که ثبت اموال منقول اختیاری است. رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: ما به مردم نمی‌گوییم که پس از دریافت سند مالکیت سبز رنگ به جایی مراجعه کنند چون الزامی در این خصوص وجود ندارد. وی گفت: حدود یک میلیون خودرو و موتورسیکلت نو شماره امسال وارد چرخه شده است که قطعا مالکان هیچکدام از این خودروها برای ثبت مالکیت خود به دفترخانه‌ها مراجعه‌ای نداشته‌اند و تنها سند مالکیت که همان شناسنامه سبز رنگ خودرو است و توسط پلیس صادر شده است برای نشان دادن مالکیت خودرو کافی بوده است.   صدور مجوز شماره‌گذاری با پلاک سال آینده برای خودروهایی که تمام استانداردها را رعایت کنند   رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال دیگری در زمینه صدور مجوز شماره گذاری با مدل سال 93 برای خودروهای تولید ماه‌های آخر سال جاری گفت: برابر روال قبلی خودروهایی که تمام استانداردها را رعایت کرده و به ترمز ضد قفل و کیسه هوا به تعداد لازم مجهز باشند بنا به درخواست شرکت تولید کننده مجوز شماره گذاری با مدل سال آینده داده می‌شود. وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار پلیس برای آلودگی هوای کلان شهرها به خصوص تهران گفت: مدیریت مقطعی، سلبی و احساسی هیچ مشکلی را در خصوص آلودگی هوا حل نمی‌کند و نمی‌توان فقط منتظر بارش برف و باران برای حل مشکل آلودگی هوا شد بلکه باید منشا آلودگی حل شود. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه استاندارد یورو5 برای خودرو و سوخت باید از سال آینده اجباری شود گفت: این در حالی است که آقایان به بهانه‌های مختلف برخی خودروها را همچنان در استاندارد یورو 2 قرار داده‌اند و بعضا شنیده می‌شود که اگر خودرو با استاندارد یورو5 تولید شود سوخت پاسخگو نیست این در حالیست که تمام خودروهای خارجی که امسال وارد کشور شده‌اند دارای استاندارد یورو5 هستند و با سوخت فعلی تردد می‌کنند. وی به بحث خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: خودروهای فرسوده چند برابر خودروهای نو ایجاد آلایندگی می‌کنند که باید تمامی آنها تا پایان برنامه چهارم از رده خارج می‌شدند. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر ضررت خروج خودروهای پرمصرف از چرخه تردد گفت: هم اکنون خودروهایی داریم که به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 20 لیتر مصرف سوخت دارند و باید بگوییم خودرویی که تنها 4 درصد از وسایط نقلیه کشور را به خود اختصاص می‌دهد، 30 درصد سوخت کشور را مصرف می‌کند. وی با اشاره به ضرورت فراخوان کردن خودروهایی که بدون کنیستر و کاتالیست تولید شده‌اند، گفت: متاسفانه یک میلیون خودرو بدون کنیستر در معابر تردد می‌کنند که قطعا این خودروها اگر به معاینه فنی هم بروند تاثیری در آلودگی آنها ندارد. در کنار این امر کمبود و گران بودن بیش از حد قیمت مبدل‌های کاتالیستی نیز موجب شده است تا جایگزین کردن آنها عملا صورت نگیرد. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به ضرورت کنترل کنیستر و کاتالیست در تست‌های معاینه فنی گفت: قطعا تنها با نظارت دقیق بر این مسئله می‌توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد. وی با اشاره به اینکه زوج و فرد کردن تردد خودروها در مواقع اضطراری آلودگی هوا اقدامی غیرمنطقی است،‌ گفت: علیرغم اینکه پلیس این طرح‌ را اجرا می‌کند اما باید بگوییم زوج و فرد کردن خودروها عملا چه خودروهای استاندارد و چه غیر استاندارد را با محدودیت مواجه می‌کند این در حالیست که اگر قرار است محدودیتی اعمال شود باید منطقی بوده و خودروهای آلاینده اجازه تردد نداشته باشند. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه ماموران پلیس راهور که مجری این طرح هستند آسیب پذیرترین بخش به شمار می‌روند، گفت: قطعا باید مسئولانه تر در زمینه کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی مدونی داشته باشند. ک/س ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: