کد خبر: ۱۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۲ - 2014January 08
شفا آنلاین:جراح قلب به بیمار خود توصیه می کند که به عنوان نمونه هر روز یک سیب در رژیم غذایی اش در نظر بگیرد؛ اما آیا این پزشک علت اینکه چرا بیمارش باید سیب بخورد را به او توضیح می دهد؟
به گزارش شفا آنلاین،اینکه به بیمار بگویند «سیب بخور» برای او کافی است؟ شاید برخی بیمارها چون نمی دانند به چه علت باید سیب بخورند، از این میوه بهشتی استفاده نکنند! بیماری دیگر آنژیوگرافی انجام داده و پس از این عمل بسته، باید یک شب هم در بیمارستان بستری شود. آیا پزشک یا پرستار بیمار به وی یا همراهانش آموزش می دهد که به عنوان نمونه بیمار موقع خوابیدن، در چه حالتی بخوابد و یا در چه حالتی بنشیند؟ شاید بیماری که آن‍ژیوگرافی انجام داده اطلاعی نداشته باشد که به عنوان نمونه موقع خواب نباید پایش را خم کند؟ یک نفر دیگر هم پایش شکسته است و پزشک ارتوپد پای او را گچ گرفته، آیا پزشک بعد از اینکه پای بیمارش را گچ گرفت به او توضیح کافی و وافی می دهد که پای گچ گرفته را در چه حالتی قرار دهد تا زودتر استخوان ها جوش بخورد؟ دبیر دومین کنگره ملی آموزش بیمار  می گوید: آنچه که در فرایند درمان بیماری مهمترین نقش را ایفا می کند، آموزش پزشک به بیمار است. به گفته دکتر «فاطمه رخشانی»، آموزش به بیماران سالهاست در کشورهای دیگر مورد توجه قرار دارد و این کشورها اکنون وارد مراحل دیگر آموزشی شده اند به آن معنا که اکنون آنها میزان درک بیمار از آموزش ها یا همان «سواد سلامت» را ارزیابی می کنند. وی ادامه می دهد: اکنون در کشورهای دیگر، میزان اثربخشی آموزش های پزشکان را بررسی می کنند؛ آنها به این مساله توجه دارند که پزشکان تا چه اندازه ساده صحبت می کنند.   ** برنامه آموزش بیمار در بیمارستان های کشور به درستی انجام نمی شود دبیر دومین کنگره ملی آموزش بیمار با بیان اینکه «آموزش بیمار» در اعتباربخشی بیمارستان ها، لحاظ می شود، می گوید: یکی از محورهای اعتباربخشی در بیمارستان های کشور، آموزش بیمار است، اما این امر به درستی انجام نمی شود. رخشانی تصریح می کند، برای ارزیابی آموزش بیمار در بیمارستان های کشور، از بیمار پرسیده می شود که آیا درباره بیماریش به او آموزش داده شده است و پاسخ «بله» یا «نه» او به عنوان شاخص آموزش بیمار درنظر گرفته می شود. وی ادامه می دهد: این درحالیست که برای ارزیابی آموزش بیمار باید بررسی شود که آیا بیمار می تواند از خود مراقبت کند؛ بطور مثال آیا یک بیمار دیابتی می تواند قند خود را کنترل کند و با صرف نوشتن بله یا نه در مقابل یک سووال، نمی توان ادعا کرد که آموزش بیمار در بیمارستان های کشور اجرا می شود.   ** هر بیمار حق دارد که از تمام فرایند درمان مطلع شود رییس بیمارستان آموزشی 15 خرداد در این مورد به منشور حقوق بیمار که در تمام بخش های بیمارستان ها در قالب تابلوهایی نسبتا بزرگ نصب است، اشاره می کند. دکتر «عبدالجلیل کلانتر هرمزی» حقوق بیمار را جزئی از حقوق شهروندی عنوان می کند که در قالب منشور حقوق بیمار بیش از 10 سال است که در تمام بیمارستان ها در معرض دید بیماران و همراهان وی قرار گرفته است. وی می افزاید: هر بیماری حق دارد از تمام فرایند درمانی خود مطلع شود و وظیفه علمی و اخلاقی پزشک است که به اندازه کافی و وافی به بیمار خود توضیحات و آموزش لازم را بدهد. کلانتر هرمزی می گوید: چه بیماری که آنفلوآنزا دارد و چه بیماری که عمل جراحی قلب باز انجام داده، تفاوتی برای پزشک ندارد و آموزش و نیز پاسخگویی به تمام سووالات آنها ضروریست. وی در عین حال به موضوع دیگری اشاره می کند و آن اینکه بیمار باید خود نیز در خصوص آشنایی با حق و حقوقش تلاش کند که این امر بخشی از اطلاعات وی در خصوص بیماری و محل درمانش است. امروز(چهارشنبه) کنگره ملی آموزش به بیمار در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) آغاز به کار می کند و تا 20 دی ماه ادامه دارد. دبیر اجرایی کنگره ملی آموزش به بیمار، هدف برپایی این کنگره را بررسی و تقویت جایگاه آموزش به بیمار در نظام سلامت کشور عنوان می کند. به گفته دکتر «سیما گرشاسبی»، بررسی جایگاه آموزش بیمار در نظام سلامت، آموزش بیمار و اقتصاد سلامت، جایگاه آموزش بیمار در نظام آموزشی وزارت بهداشت و بررسی جایگاه و نقش انجمن های علمی - تخصصی در آموزش بیمار در نظام سلامت از جمله موضوعات این کنگره است. به نظر می رسد که برگزاری این کنگره جایگاه آموزش به بیمار را در نظام سلامت نشان می دهد و احتمالا به این سووال در کنگره پاسخ داده می شود که آیا آموزش به بیمار یک بحث منتفی، یا مورد توجه مسوولان است؟ و این را نتایج کنگره نشان خواهد داد. ک/ف س ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: