کد خبر: ۱۱۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 2016July 09
شفا آنلاین>سلامت> قرنیه چشم دارای تعدادی از سلول های بنیادین مهمی است که توانائی درمان بیماری های مختلفی از جمله لکه های ناشی از افزایش سن که منجر به کوری می شوند را دارد.
به گزارش شفا آنلاین،پزشکان با شناسائی این سلول ها توانستند از آن ها برای درمان نابینائی استفاده کنند.

تیمی از پژوهشگران و پزشکان دانشگاه های بریستول و ساوت همپتون به سرپرستی پرفسور آندرئو لوتری  در حال مطالعه چگونگی درمان اختلالات بینایی با کمک سلول های بنیادی هستند. این استاد دانشگاه سات همپتون با بیان کشف سلول های بنیادین موثر در درمان بیماری های سیستم بینائی ، اعلام کرد که این سلول های بنیادی قابلیت کشت در آزمایشگاه را دارند. در حقیقت این سلول ها در صورت کشت مناسب می توانند مانند سلول های دریافت کننده و بیننده نور که به  سلول های  photoreceptor  شهرت دارند، عمل کرده و اختلالات بینائی را از بین ببرند.

 در حقیقت این سلول ها در صورت کشت مناسب می توانند مانند سلول های دریافت کننده و بیننده نور که به  سلول های  photoreceptor  شهرت دارند، عمل کرده و اختلالات بینائی را از بین ببرند.

به گفته پزشکان ؛ این سلول ها از آمادگی بالائی برای پیوند برخوردار بوده و همچنین خاصیت انعطاف پذیری بالائی دارند که آن ها را به عنوان سلول های بسیار مناسبی جهت درمان بیماری های سیستم بینائی تبدیل می کند. این روش دارای ضریب موفقیت بالائی است زیرا سلول های بدن خود بیمار پس از کشت ، جهت درمان به چشم وی پیوند زده می شود و در این میان خطر پس زدن عضو پیوندی و یا ایجاد عفونت به دلیل یکی بودن نوع سلول ها ، بسیار پائین است.


البته در حال حاضر این پژوهش در مراحل مقدماتی است و برای رسیدن به روش درمان قطعی ، باید آزمایش های بیشتری صورت گیرد. موضوع بسیار مهم در این زمینه ، وجود این سلول ها در چشم همه انسان ها است و حتی در افراد مسن نیز می توان از این سلول ها استفاده کرده و نتایج آزمایش های انجام شده ، حاکی از وجود این سلول ها در چشمان یک بیمار نود و هفت ساله بود. این روش جدید درمانی می تواند در درمان بسیاری از بیماری های افراد مسن ، سودمند باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: