کد خبر: ۱۱۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۵ - 2016June 25
شفا آنلاین>سلامت>اگرچه ذخیره استراتژیک سرم در حال بازسازی است اما کمبود سرم همچنان در برخی مراکز درمانی یا داروخانه ها مشاهده می شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر اکبر عبدالهی مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو می گوید: مشکل سرم برای کلینیک ها و بیمارستان ها و مراکز اینچنینی وجود ندارد مگر اینکه بدهی معوقه آنها به پخش ها تا آن اندازه زیاد باشد که شرکت ها امکان تحویل به آنها را نداشته باشند.
گفتنی است دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این اطمینان را به مردم داده بود که ذخیره استراتژیک سرم در فصل تابستان به حداقل سه ماه نیاز کشور - مانند سایر داروها - خواهد رسید.
وی ادامه داد: پنج کارخانه سرم سازی در کشور فعالیت دارند که یکی از آنها دچار وقفه در تولید سرم شد اما چهار کارخانه دیگر در حال تولید سرم هستند ؛ کمبود سرم در حال حاضر نه برای بیمارستان ها و نه برای مردم وجود ندارد بلکه نگرانی برای آینده وجود داشت که برنامه ریزی های لازم برای آن نیز صورت گرفته است.
یادآور می شود: کمبود سرم در داروخانه ها از سال گذشته آغاز شد زیرا سرم های تولیدی ساخت داخل، چندان کیفیت لازم را نداشتند بنابراین قرار شد خط تولید آن متوقف و پس از تعمیرات خط تولید، سرم‌های جدید با رعایت اصول جی ام پی (اصول بهینه تولید) و با کیفت بهتر، ساخته شود و اکنون این خط، تولید دوباره را از سر گرفته است.
دکتر مهدی پیرصالحی معاون سابق سازمان غذا و دارو و مدیرعامل فعلی دارو پخش نیز پیش از این درباره کمبود سرم گفته بود که این شرکت ، 20 تا 25 درصد نیاز بازار سرم کشور را تامین می کند. در سال 94، مشکلات تولید برای خط کارخانه های داروسازی پیش آمد و خط تولید سرم متوقف شد و تقریبا با نصف ظرفیت تولیدی خود کار کرد بنابراین کمبود سرم به بازار، فشاری وارد کرد.
وی تصریح می کند: البته کمبود سرم ها دو سال است که وجود دارد اما طی چند ماهه اخیر تشدید شده است؛ ضمن اینکه خروج سرم به صورت قانونی و غیرقانونی هم داریم. تلاش می کنیم ظرفیت تولید سرم را افزایش دهیم تا کمبود سرم جبران شود. کارهای ساختمانی تولید سرم ها به پایان رسیده و سه ماهی می شود که خط تولید آن به ظرفیت کامل خود رسیده است.
وی خاطرنشان می کند: علاوه برآن سازمان غذا و دارو برای 20 میلیون سرم ، مجوز ورود به کشور صادر کرده است که بخشی از آن رسیده است اگر این سرم ها به طور کامل وارد کشور شود با توجه به کامل شدن ظرفیت خط های تولیدی سرم، نیاز بازار به این دارو برطرف خواهد شد.
وی تاکید می کند: همه کارخانه های سرم سازی کشور در حال تلاش برای افزایش تولید سرم هستند؛ پنج کارخانه در کشور تولید سرم را انجام می دهند.
برچسب ها: سازمان ، غذا ، دارو ، کلینیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: