کد خبر: ۱۱۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۵ - 2016June 22
شفا آنلاین>روانشناسی>برای داشتن یک سبک زندگی سالم علاوه بر اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب و گنجاندن برنامه تمرینی در زندگی خود عوامل دیگری نیز دخیل هستند.
به گزارش شفا آنلاین،وجود احساس خوشحالی در زندگی روزانه شما نیز می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت کلی شما داشته باشد. در ژورنال‌ پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا به تحقیقی اشاره‌شده است که نشان می‌دهد خوشحالی تاثیر مثبتی در کاهش سطوح کورتیزول دارد و همین کاهش کورتیزول به سلامت فرد کمک می‌کند، چون کورتیزول هورمونی است که به مشکلات سلامتی همچون دیابت نوع ۲ و بیماری‌های خود ایمنی مرتبط است.

        اما اگر زندگی روزانه شما عاری از احساس شادکامی است برای ایجاد این احساس چه‌کاری باید انجام داد؟ خانم گابریل برنستین نویسنده کتاب «معجزه‌ها، همین‌حالا» است که از نگاه نیویورک‌تایمز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها است. خانم برنستین شادکامی فردی را به‌عنوان معجزه‌‌ای می‌داند که می‌توان از طریق مدیتیشن به آن‌ها دست‌یافت.

       خانم برنستین می‌گوید: «مدیتیشن به شادکامی بیشتر شما کمک می‌کند، چون باعث می‌شود که زمانی را تامل‌کنید، آرامش درونی در خود ایجاد کنید و ارزیابی واقعی از جایگاه فعلی زندگی خود و جایگاه آتی زندگی خود به دست آورید.» در حقیقت یکی از تحقیقات چاپ‌شده در ژورنال Interna- Medicine JAMA نشان می‌دهد که مدیتیشن به کاهش استرس کمک می‌کند و باعث تسکین علائم افسردگی و اضطرابی می‌شوند که به مشکلات بهداشتی گوناگونی مرتبط هستند. توصیه می‌شود که برای احساس خوشحالی بیشتر مدیتیشن را امتحان کنید، اما برای به دست آوردن خوشحالی از طریق تفکر باید توصیه‌هایی را رعایت کرد که در این مقاله سعی داریم به این توصیه‌ها اشاره‌کنیم. توصیه‌هایی را که در اینجا مطرح می‌کنیم برگرفته از نوشته‌های خانم برنستین است که می‌تواند به شما در یافتن خوشحالی روزمره کمک می‌کند و درنهایت کیفیت زندگی و سلامتی شمارا بهبود می‌بخشد.

        پس از بر خاستن از خواب به اولین چیزی که فکر می‌کنید یک فکر شادی‌بخش باشد. خانم برنستین می‌گوید: «وقتی‌که هر روز صبح خودمان را در آینه نگاه می‌کنیم، غالبا در مورد چیزهایی فکر می‌کنیم که خواهان تغییر آن‌ها هستیم و همین‌جا است که ما می‌توانیم نوع تفکر خود را انتخاب کنیم.» او می‌گوید: «در این لحظه این تعهد را به خود بدهید که تفکر متفاوتی نسبت به خود داشته باشید و خوشحالی اولین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید و خواهان به دست آوردنش هستید.» او توصیه می‌کنید که برای شروع صبح خود به‌جای تماشای تلویزیون به موسیقی گوش دهید. توصیه می‌شود که اگر چند دقیقه فرصت دارید به همراه گوش دادن یک یا دو آهنگ به تفکر و تامل نیز بپردازید.

        خودتان را از ذهنیت منفی بیرون آورید. این امکان وجود دارد که هر فردی به دلیل مشکلات و رویدادهای زندگی تفکرات مخرب یا ناخوشایندی را در ذهن خود پرورش دهد. به این افراد توصیه می‌شود که برای رهایی از این تفکرات زیان‌بار از تکنیک مدیتیشن «از این حالت بیرون بیا» استفاده کنند. در این تکنیک فرد باید یک نوار لاستیکی به مچ دست خود ببندد و هر وقت تفکرات منفی به سراغ او آمدند، خواه این تفکرات راجع به خودش باشند یا راجع به دیگران، این نوار لاستیکی را بکشد و با آن ضربه‌ای به دست خود بزند تا به خود یادآوری کند که این تفکرات برای سلامتی او مضر هستند. به‌عبارت‌دیگر، این تکنیک مدیتیشن به فرد کمک می‌کند تا از تفکرات منفی بیرون آید و تمرکز خود را روی تفکرات مثبت قرار دهد.

        کودک درون خود را آزاد سازید. وقتی‌که مسئولیت‌ها و تعهدهای زندگی باعث استرس و فشار زیادی روی شما می‌شود، ارتباط خود را با جهان قطع کنید، تلفن همراه و رایانه خود را خاموش‌کنید و تلنگری به کودک درون خود بزنید. وقتی‌که کودکانه‌تر می‌شویم قابلیت و استعداد خود برای کنجکاوی و خلاقیت را رشد می‌دهیم. خانم برنستین توصیه می‌کند که در طول روز وقتی را برای رویا اختصاص دهید، بدین گونه که با خودتان خلوت کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در مورد تجربه شگفت‌انگیز و آرامش‌بخشی فکر کنید که همواره امید رخ دادن آن را در زندگی خود دارید. او می‌گوید: «اجازه و فرصت مسخره‌بازی، بچه‌‌گانه رفتار کردن و لذت بردن بیشتر را به خود دهید. این انرژی کودکانه باعث می‌شود که دیدگاه مثبت‌تری در شما ایجاد شود و تنش و فشار عصبی موجود در خود را آزاد کنید.»

        برای احیا کردن ذهن خود بخوابید. خواب یکی از عوامل ضروری برای داشتن سلامتی مطلوب است، اما اکثر افراد غالبا فراموش می‌کنند که خواب یک تمرین معنوی نیز هست که ازنظر ذهنی و ازنظر احساسی مفید است. کمبود خواب یکی از عوامل دیگری است که باعث می‌شود خوشحالی از زندگی ما حذف شود. برای داشتن خواب آرام شبانه توصیه‌هایی را باید رعایت که در این مقاله مجال بحث آن‌ها نیست، اما خانم برنستین توصیه می‌کند که می‌توانید برای داشتن خواب خوب و آرام شبانه از تکنیک تنفس کوندالینی استفاده کنید.

 در این تکنیک شما باحالتی صاف روی تخت یا رختخواب خود می‌نشینید و به حالت U هوا را وارد بدن خود کنید و از طریق بینی بیرون دهید. تنفس U شکل بدین ترتیب است که ابتدا دهان خود را به حالت غنچه درمی‌آورید، به‌طوری‌که فرضا یک سکه بین لب‌های شماست و بعد هوا را وارد بدن خود می‌کنید. این تکنیک را هر شب پیش از خواب و به مدت یک دقیقه انجام دهید تا از اثرات مثبت آن در بهبود خواب خود آگاهی یابید.EveryDay Health


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: