کد خبر: ۱۱۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
زندگی در نزدیکی فرودگاه نه‌تنها برای شنوایی و آرامش شما مضر است بلکه تحقیقات جدید حاکی از آن است که برای قلب نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
به گزارش شفا آنلاین،   مارتا روجک، نویسنده این مطالعه و یکی از محققان دانشکده پزشکی جاگلینان لهستان در این زمینه می‌گوید: «میزان ترافیک هوایی از دهه 1960 میلادی به این سو و با استفاده از هواپیماهایی با موتور جت روزبه‌روز افزایش یافته است. مطابق با آمار سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری تنها در سال 2013 این رقم به 64 میلیون پرواز و نشست در فرودگاه‌های این کشور بوده است که این میزان تا 20 سال آینده به دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.»

او در ادامه گفت: «این مطالعه نشان داد با توسعه ترافیک هوایی و گسترش فرودگاه و با توسعه مناطق مسکونی پیرامون فرودگاه‌ها ما با آلودگی صوتی وسایل حمل ونقل هوایی روبه‌رو هستیم که شواهد حاکی از آن است که سروصدای هواپیماها خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهد به خصوص اگر این سروصداها در شب اتفاق بیفتد. همچنین برخی از داده‌ها حاکی از آن است که این فضا می‌تواند بستری برای بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را فراهم آورد و میزان بروز آن‌ها را افزایش دهد.»

       در این بررسی 201 نفر از افراد بین 40 تا 66 سال حضور داشتند که نزدیک به نیمی از آن‌ها در حواشی فرودگاه‌ها زندگی می‌کردند. گروه دیگر به مدت سه سال در مکان‌هایی عاری از آلودگی صوتی هواپیمایی زندگی می‌کردند.

       نتایج نشان داد افرادی که در محیط‌های پرسروصدا زندگی می‌کردند (40 درصد در برابر 24 درصد) از فشار خون بالاتری در مقایسه با گروه دیگر برخوردار بودند. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که در معرض سروصدای هواپیمایی بودند احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی داشتند.
HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: