کد خبر: ۱۱۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
شفا آنلاین>سلامت> محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که اثرات خوردن غذاهای پرچرب و شیرین در دوران بارداری بر جنین که شامل خطر مرده‌زایی، ناهنجاری‌های مادرزادی، چاقی در آینده و بیماری قلبی است، به همان نسل اول محدود نمی‌شود و حداقل 3 نسل پی‌درپی بعدی هم تحت تاثیر عوارض آن قرار خواهند داشت.
به گزارش شفا آنلاین، این یافته‌ها نشان می‌دهند که چاقی مادر می‌تواند سلامت نسل‌های بعدی را هم به خطر اندازد. این مسئله از این نظر اهمیت دارد که درصد زیادی از زنانی که در سنین باروری قرار دارند، چاق بوده یا اضافه وزن دارند. این مطالعه نخستین مورد در نوع خود است که نشان می‌دهد چاقی بارداری منجر به ناهنجاری‌های ژنتیکی شده و تا سه نسل بعد هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. این امر خطر دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را زیاد می‌کند.

       در این مطالعه، محققان به موش‌ها رژیم غذایی غنی از چربی و قند دادند، در واقع تقلیدی از رژیم غذایی غربی، مانند آنکه هر روز فست‌فود بخورید. پس از آنکه این موش‌ها بچه‌دار شدند، به نوزادان آنها رژیم غذایی کنترل شده از نظر چربی و قند و غنی از پروتئین داده شد. نتایج نهایی حاکی از آن بودند که حتی با وجود رژیم غذایی سالمی که به نوزادان داده شد، تا 3 نسل بعد مادران چاق هم مقاومت به انسولین و دیگر مشکلات متابولیک را نشان می‌دادند.

       علاوه براین، محققان میتوکندری‌های غیرطبیعی را در بافت عضلانی و اسکلتی موش‌ها پیدا کردند. میتوکندری‌ها موتورخانه سلول‌ها هستند. آنها انرژی لازم را برای متابولیسم و دیگر عملکردهای بیوشیمی سلول فراهم می‌آورند. همچنین، آنها مجموعه‌ای از ژن‌های خود را دارند که فقط از مادر و نه پدر منتقل می‌شوند.

       محققان در ادامه می‌افزایند که اثرات مشاهده شده از نشانگان متابولیک مادری در انسان‌ها ممکن است از آنچه در موش‌ها دیده شده، بدتر باشد، زیرا رژیم غذایی کودکان آینه‌ای است از رژیم غذایی والدین.

       هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است، محققان متذکر می‌شوند که خوردن مواد غذایی سالم جزء مهم و حیاتی زندگی است و داشتن رژیم غذایی غربی، به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب، خطر کنونی چاقی را بدتر می‌کند.
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: