کد خبر: ۱۱۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>اجتماعی>نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس و پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد طرح تحول سلامت نظرات خود را در ارتباط با نحوه اجرای این طرح اعلام کرد.
به گزارش شفا آنلاین، اصغر مسعودی نماینده ممسنی طی سخنانی دراین باره اظهار کرد: هنوز در جامعه ما روستاهای زیادی هستند که مردم آن باید در وقت اداری و در روزهای غیر تعطیل مریض شوند؛ چرا که امکانات درمانی به طور مناسب توزیع نشده و کمبود پزشک در روستاها وجود دارد.

وی افزود: هنوز مردم در روستاها باید کیلومترها برای رسیدن به پزشک متخصص در جاده‌ها حرکت کنند و امکاناتی که مبتنی بر عدالت است وجود ندارد و خدماتی با کیفیت مطلوب بر اساس طرح تحول سلامت، در نقاط برخوردار ارائه می‌شود.

مسعودی تصریح کرد: علی رغم اجرای طرح تحول سلامت پیشگیری  دیده نمی‌شود و درمان اولویت بیشتری نسبت به پیشگیری دارد  و هنوز طرح پزشک خانواده علی رغم قانون، صراحت قانون، به درستی بهاجرا در نمی‌آید.

علیرضا سلیمی نماینده محلات نماینده دیگری بود که در ارتباط با طرح تحول سلامت گفت: نگرانی ما از این طرح این استکه با حضور وزیر بهداشت آغاز و با خروج آقای هاشمی قاضی زاده از وزارت بهداشت تمام شود و مردم را نگران کرده است.

وی افزود: درآمدهای نجومی پزشکان در طرح تحول سلامت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. و این افزایش هزینه دولت را بدهکار کرده . و لازم است از سوی وزارتخانه مدیریت شود.

سلیمی تصریح کرد: تعرفه‌ها در قوانین جدید بدون در نظر گرفتن منابع افزایش یافته و تداوم آن تقریبا امکان پذیر نیست و همچنان شاهد تفاوت خدمات در بخش دولتی و خصوصی هستیم و مردمی که از حداکثر امکانات در این ساختار برخوردارند خدمات بیشتری دریافت می‌کنند و مردم کم برخوردار و کم بضاعت خدماتی با کیفیت پایین‌تر می‌گیرند.

نماینده مرکز پژوهش‌ها نیز در ارتباط با نحوه اجرای طرح تحول سلامت و گزارش قاضی زاده هاشمی از عملکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان گفت: در برنامه پنجم توسعه با استفاده از تجارب کشورهای موفق دنیا بسته اصلاح نظام سلامت طراحی شد که ارکان مهم و تاثیر گذاری داشت. همچنین مقرر شد 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت تعلق گیرد. اما در دولت گذشته توجهی به برنامه‌های پنج ساله نبود و این دولت نیز بدون توجه به این برنامه طرح تحول سلامت را اجرا کرد. در حالی که بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال 92 2 برابر شده و حاکمیت تمام حمایت خود را از طرح تحول سلامت کرده نحوه اجرای طرح تحول در کنار برخی از موفقیت‌هایش باعث شده بخش سلامت به حاشیه برود و تنها درمان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برقراری عدالت در بهره برداری از خدمات در قانون برنامه پنجم دیده شده بود اما این بخش در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شد. همچنین چند شغله نبودن پزشکان و یکپارچه سازی بیمه‌ها در طرح تحول دیده نشد  و پزشک خانواده نیز مورد بی توجهی قرار گرفت و هزینه‌های سرپایی افزایش زیادی یافته است.

وی تصریح کرد: پزشکان و پرستاران به خاطر ایجاد توقع و خواسته از دریافتی‌های خود هیچ گاه راضی نبودند و بی‌توجهی به قوانین بالادستی در طرح تحول سلامت مشهود است. درمان محوری به جای پیشگیری محوری طرح سلامت را با یک چالش مواجه خواهد کرد و اجرای این طرح یک درس برای سیاست‌گذاری کشور است که نشان داد آنقدر برای خدمت عجله داشتیم که فرصت تحقق قوانین بالادستی و مطالعه و واکاوی شرایط را از دست دادیم.

برچسب ها: جامعه ، پزشک ، متخصص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: