کد خبر: ۱۱۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>سلامت>یک بازبینی تازه جدید تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که افرادی که به مقدار زیادی غلات کامل یا سبوس‌دار مصرف کرده بودند،‌ نسبت به افرادی که کمتر این نوع غلات را خورده بودند، در طول دوره‌های طولانی پیگیری در این تحقیقات با احتمال کمتری به علت بیماری‌های قلبی-عروقی یا سرطان درگذشتند.
به گزارش شفا آنلاین، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که دست‌کم نیمی از غلاتی مصرف‌شده از غلات کامل مانند جو دوسر، چاودار، ذرت یا برنج قهوه‌ای باشد. «راهنمای تغذیه‌ای آمریکا» خوردن سه یا شمار بیشتری از وعده از غلات کامل در روز را توصیه می‌کند، اما به گفته پژوهشگران اغلب بزرگسالان آمریکایی کمتر از یک وعده در روز غلات کامل مصرف می‌کنند.

       به گفته دکتر کی سان، نویسنده ارشد مقاله این تحقیق و استادیار دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چن هاروارد در بوستون، تاثیر مصرف غلات کامل در کاهش بسیاری از بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان روده بزرگ کاملا ثابت شده است، اما به گفته او تابه‌حال تجزیه‌وتحلیلی به این بزرگی درباره رابطه مصرف غلات کامل و سلامت انجام نشده بود.

آنالیز جدید تحقیقات پیشین
       این پژوهشگران نتایج ۱۴ تحقیق طولانی‌مدت رابطه مصرف غلات کامل و خطر مرگ را تلفیق کردند که شامل ۷۸۶۰۷۶ نفر می‌شدند و ۹۷۶۸۹ نفر که در جریان این تحقیقات فوت کرده بودند. مرگ تقریبا ۲۴ هزار نفر از این گروه ناشی از بیماری قلبی و مرگ بیش از ۳۷ هزار نفرشان به علت سرطان بود.

       از میان این بررسی‌ها ۱۰ بررسی در آمریکا، سه بررسی در اسکاندیناوی و یک بررسی در بریتانیا انجام شده بود. همه آن‌ها از پرسشنامه برای تخمین زدن میزان خوردن غلات کامل استفاده کرده بودند. نتایج نشان داد که افرادی که بیشترین میزان غلات کامل را مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که کمترین میزان آن‌ها را مصرف کرده بودند، تقریبا با احتمال ۲۰ درصد کمتر به علت بیماری قلبی-عروقی و با احتمال ۱۰ بیش از ۱۰ درصد کمتر به علت سرطان مرده بودند. یافته‌های این پژوهشگران در که ژورنال Circulatio- منتشرشده است، نشان داد که به ازای افزایش مصرف هر وعده ۱۶ گرمی غلات کامل خطر مرگ مربوط به بیماری‌های قلبی- عروقی ۹ درصد و خطر مرگ به علت سرطان تا ۵ درصد کاهش می‌یابد. نیم فنجان برنج قهوه‌ای پخته، جو دوسر پخته یا پاستای ۱۰۰ درصد تولیدشده از غلات کامل پخته‌شده یا یک برش از نان ۱۰۰ درصد تولیدشده از غلات کامل معادل یک وعده ۱۶ گرمی غلات است. از طرف دیگر هر چه مصرف غلات کامل بیشتر می‌شد، میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها کمتر می‌شد؛ به‌طوری‌که هنگامی افراد سه وعده غلات کامل (۴۸ گرم) در هر روز مصرف می‌کردند، میزان مرگ‌ومیر کلی ۲۰ درصد کاهش می‌یافت. ۲۵ درصد از مرگ‌های قلبی-عروقی و ۱۴ درصد از مرگ‌های مربوط به سرطان.

سودمندی‌ غلات کامل
       آنتونی فاردت از دانشگاه اوورانژ در فرانسه که خودش در این بازبینی جدید دخیل نبود، گفت: «شواهد علمی برای رابطه مثبت میان مصرف غلات کامل و کاهش خطر بیماری‌های مزمن و مرگ نسبتا قوی، مربوط و منسجم و پیوسته است.» به گفته فاردت، مواد مغذی غلات کامل نسبت به غلات تصفیه‌شده به‌صورت تدریجی‌تری در مجرای گوارش آزاد می‌شود و از طرف دیگر معمولا جویدن غلات کامل برای مدت بیشتری طول می‌کشد، بنابراین مقدار بیشتری هورمون‌های سیری تولید می‌شوند، اما در غذاهای تهیه‌شده از غلات تصفیه‌شده، نرم و شیرین شده این وضعیت ایجاد نمی‌شود.

       دکتر کی سان هم گفت: «رابطه کاملا خطی میان میزان مصرف غلات کامل و مرگ‌ومیر وجود دارد.» به گفته او، افرادی که مقدار بیشتری غلات کامل می‌خورند، در معرض خطر کمتر مرگ در سنین جوان‌تر هستند.

       او گفت: «سازوکارهای زیست‌شناختی متعددی توضیح‌دهنده علت این سودمندی غلات کامل هستند. ازجمله، غلات کامل غنی از فیبرهای خوراکی هستند که میزان چربی‌های ناسالم خون را کم می‌کنند، میزان حساسیت به انسولین را بالا می‌برند و درنتیجه به بهبود سوخت‌وساز قند یاری می‌رسانند.»

       غلات کامل حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین‌های B و مواد معدنی هستند که در هنگام فرآیند تصفیه حذف می‌شوند. فیبرهای خوراکی در غلات کامل باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی‌تر احساس سیری و درنهایت شمار کالری‌های کمتری را در روز دریافت کند.

       سان گفت که گرچه نان‌ها و پاستاهای تهیه‌شده از غلات کامل و فراورده‌های برنج قهوه‌ای به‌آسانی در دسترس هستند، آمریکاییان هنوز به مقدار کافی غلات کامل مصرف نمی‌کنند.
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: