کد خبر: ۱۱۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که حس بویایی به اندازه توانایی بینایی، در شناسایی مجرمان قابل اعتماد است.
به گزارش شفا آنلاین،به گفته محققان، برای مثال اگر شما بوی بدن یک دزد را در زمان کیف قاپی متوجه شوید، بر اساس این بو می‌توانید وی را شناسایی کنید.

       استدلال پشت این مسئله این است که حس بویایی ما به طور مستقیم با نواحی از مغز که مسئول احساسات و حافظه هستند، در ارتباط است. این نواحی از مغز، هیپوکمپ و آمیگدال نام دارند. علاوه بر این، تحقیقات آشکار کرده است که انسان توانایی تشخیص افراد را بر اساس بوی بدن آنها دارد. پژوهشگران می‌گویند: این پژوهش، اولین گام در شناسایی مجرمان از روی بوی بدن آنها است چرا که پیشتر پلیس فقط از شاهدان عینی برای شناسایی جنایتکاران استفاده می‌کرد. محققان برای به دست آوردن درک بهتر از حافظه بویایی انسان در ارتباط با حوادث اضطراب‌زا، به انجام آزمایش‌هایی در این زمینه پرداختند. آنها در اولین پژوهش خود، برای شرکت‌کنندگان این آزمایش فیلم‌های ویدئویی از جنایتکاران را پخش کردند و به‌طور همزمان رایحه‌هایی را منتشر کردند که به گفته آنها به این جنایتکاران تعلق داشت.

       در ادامه این آزمایش‌ها بار دیگر این فیلم‌ها به نمایش درآمد و شرکت کنندگان توانستند با دقت ۷۰ درصدی بوی بدن مجرمان را از میان پنج بوی منتشر شده شناسایی کنند.

       به گفته محققان این پژوهش، حافظه شرکت کنندگان در به‌خاطر سپردن و یادآوری و شناسایی این رایحه‌ها بسیار شگفت آور بود. محققان چند بار این آزمایشات را تکرار کرده و به ترتیب از سه، پنج و هشت بو استفاده کردند. نکته جالب این بود که با وجود افزایش تنوع و تعداد این بوها، شرکت‌کنندگان باز هم به درستی قادر به تشخیص آنها شدند.

       آنها بر این باورند که بالا رفتن تعداد تنوع بوها در شناسایی مجرمان ممکن است از دقت و صحت آن بکاهد؛ اما با این وجود پژوهشگران در این پژوهش دریافتند که حس بویایی نیز همانند توانایی بینایی و شنوایی می‌تواند در شناسایی مجرمان قابل اتکا باشد. یافته‌های این پژوهش در مجله
Frontiers i- Psychology به چاپ رسیده است.سپید
DailyMail
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: