کد خبر: ۱۱۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 10
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>در پی تصمیم یک جراح ایتالیائی برای پیوند سرانسان به بدنی دیگر و داوطلب شدن یک بیمار روس برای این جراحی، جنجال های فراوانی در محافل علمی دنیا به وجود آمده که اصلی ترین موضوع در این زمینه، پیدا کردن کشور میزبان این جراحی است.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از مباحث جنجالی در محافل پزشکی طی چند سال گذشته ، بحث عمل جراحی پیوند کامل سر یک بیمار است که طی آن یک برنامه نویس کامپیوتر سی ساله اهل روسیه با نام والری اسپریدونوف (Valery Spiridonov) برای انجام  چنین عمل جراحی پر خطری داوطلب شده است. این فرد داوطلب، از عارضه آتروفی عضلانی ژنتیکی رنج می برد و فعالیت های وی در تمامی زندگی اش به یک صندلی چرخدار محدود بوده و برای همه عمر باید به آن وابسته باشد.

این امکان وجود دارد که در آینده انسان قادر به انجام این عمل جراحی و پیوند کامل سر باشد ، ولی پیش از این باید مشکل بازسازی و ترمیم نخاع از پیش پا برداشته شود تا این موضوع امکان پذیر و عملی شود.

در این میان یک پزشک ایتالیائی با نام سرجیو کاناورو (  Sergio Canavero ) انجام این عمل جراحی بسیار دشوار را بر عهده گرفته است .  شایان ذکر است که انجام این عمل جراحی از سوی بسیاری از محافل پزشکی غیر ممکن تلقی شده و انتقادات بسیاری را در پی داشته است .

در آخرین تحولات مرتبط با این موضوع و بر اساس گزارش خبرگزاری روسیه، سرجیو کاناورو جراح مشهور مغز و اعصاب ایتالیائی در تلاش برای یافتن یک مرکز درمانی در کشور آلمان است که با انجام نخستین عمل پیوند سر در تاریخ پزشکی موافقت کند.

سرجیو کاناورو در این رابطه اعلام کرد: من در تلاش هستم تا یک کلینیک را در کشور آلمان پیدا کنیم که بتوان عمل جراحی پیوند سر را در آن انجام داد، این تنها راه نجات جان والری است.

گفتنی است این عمل جراحی در حدود ده میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و پیش تر قرار شده بود جراحی فوق در یکی از کشورهای چین یا ایالات متحده آمریکا انجام شود.

دکتر سرجیو کاناورو مبنای انجام پژوهش های خود جهت عملی کردن عمل جراحی پیوند سر را از تجربه عملی دکتر رابرت جی وایت Robert J. White که یک متخصص مغز و اعصاب آمریکائی است، الهام گرفته است . این پزشک امریکائی در عمل جراحی مشابهی که روی میمون ها انجام شده بود ، موفق به پیوند سر یک میمون به میمون دیگری شد. البته پیش از این نویسنده ای روسی به نام آلکساندر بلیف در سال 1925 میلادی نیز در رمانی به نام " سر پرفسور دوئل " این موضوع را مطرح کرده بود.

چندی پیش آنزور خوبوتیا Anzor Khubutia جراح مشهور اهل روسیه اعلام کرد با توجه به دانش فعلی پزشکی ، این جراحی در حال حاضر غیر ممکن است ولی به احتمال زیاد در آینده عملی خواهد بود.

دکتر کاناورو پیش از این اعلام کرده بود : من هیچ پاسخی برای این سوال که سر جدید چگونه قادر به کنترل بدن خواهد بود نداشته و در این زمینه مطمئن نیستم .

این موضوع سبب بروز واکنش های متفاوتی از سوی جوامع پزشکی شده و آنزور خوبوتیا مدیر بیمارستان اسکیلوفسکی در شهر مسکو در این رابطه اعلام کرد : عمل جراحی پیوند سر که توسط جراح ایتالئیائی با نام کاناورو برنامه ریزی شده است، یک بی ملاحظگی کامل محسوب می شود. البته این امکان وجود دارد که در آینده انسان قادر به انجام این عمل جراحی و پیوند کامل سر باشد ، ولی پیش از این باید مشکل بازسازی و ترمیم نخاع از پیش پا برداشته شود تا این موضوع امکان پذیر و عملی شود.

این پزشک مشهور روس در ادامه اظهار داشت : فراموش نکنیم که تا چند سال پیش انجام جراحی هایی از قبیل کبد ، کلیه و قلب نیز امکان پذیر نبودند و من امیدوارم آنقدر زنده بمانم که شاهد انجام عمل جراحی پیوند سر باشم .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: