کد خبر: ۱۱۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 07
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت برای نظارت بهتر و مستمر بر طرح های حوزه سلامت، به شهرها و روستاهای کشور سفر می کند و با دست اندرکاران امر و مردم گفتگو می کند.
به گزارش شفا آنلاین، نظام سلامت کشور این روزها شاهد اتفاقات زیادی است. تلاش برای استمرار طرح تحول سلامت، حاشیه و جریان سازی ها در سطح افکار عمومی، مطالبات فراوان از بیمه ها، نگرانی بابت تخصیص منابع پایدار حوزه سلامت، شایعات مختلف در مورد استعفای مدیران این حوزه و... برای سرگرم کردن وزیر بهداشت و معاونان او کافیست تا برای هیچ کار و اقدام دیگری زمان باقی نگذارد. اما از آنجا که دکتر هاشمی نشان داده مرد روزهای پرمشغله است و قصد دارد باری را که برداشته تا مقصد پیش ببرد، همچنان سخت پیگیر راه اندازی طرح هایی است که از دوره های قبل نیمه کاره رها شده اند و می کوشد با افتتاح این طرح ها و افزودن آن به طرح های خدماتی حوزه سلامت، دسترسی افراد جامعه به خصوص در مناطق محروم را به استانداردهای اولیه سلامت نزدیک کند. وزیر بهداشت برای نظارت بهتر و مستمر بر این طرح ها و ارتباط چهره به چهره به صورت مداوم به شهرها و روستاهای کشور سفر می کند و با دست اندرکاران حوزه سلامت و مردم آن مناطق گفتگو می کند.

وزیر بهداشت هفته گذشته در آخرین سفر خود برای افتتاح و بازدید از چند پروژه در راستای اجرای طرح تحول سلامت به شهرکرد و مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا در کنار این کار از نزدیک در جریان کمبودها و نیازهای بهداشتی و درمانی مردم این مناطق قرار بگیرد.

توجه به پروژه های جمعیتی

پس از ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری، تلاش همه بخش ها به این سو معطوف شد و در این بین یکی از حوزه هایی که در این راستا تلاش مضاعفی داشت حوزه سلامت بود. وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید در این مدت کوشید تا این سیاست ها را به نحو احسن به اجرا بگذارد و تلاش بیشتری را صرف برنامه ریزی و افتتاح پروژه های مرتبط با این موضوع کند.

در همین راستا وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به شهرکرد، مرکز فوق تخصصی زنان و کلینیک باروری و درمان ناباروری حضرت زهرا (س) شهرکرد را که یکی از پروژه های خیرساز استان چهارمحال و بختیاری بود افتتاح کرد. این مرکز اولین مرکز در نوع خود در استان بود و ظرفیت ارائه خدمات روزانه و رایگان به بیش از ۱۲۰ مراجعه کننده را دارد.

در راستای همین سیاست ها، وزیر بهداشت در این سفر بخش زایشگاه بیمارستان هاجر(س) که با دارا بودن بیشترین آمار میزان موالید در سطح استان، با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد ریال بهسازی شده بود، مورد بهره برداری قرار داد. بخش لیبر مرکز آموزشی و درمانی هاجر(س) شامل ۹ اتاق از جمله اتاق زایمان در آب و جراحی و کلیه فضاهای مورد نیاز برای کادر پزشکی، پرستاری و مامایی است که به زودی امکان انجام زایمان در آب نیزدر این بخش فراهم خواهد شد.

طرحی برای بیماران صعب العلاج

از دغدغه های بزرگ وزیر بهداشت پس از وزارت، ساماندهی وضعیت درمان بیماران صعب العلاج بوده به همین دلیل راه اندازی پروژه های مربوط به این بیماران نیز از اولویت های کاری وزارت بهداشت در این دوره بوده است.

در همین راستا وزیر بهداشت در آخرین سفر استانی خود به شهرکرد، از کلینیک بیماران خاص و صعب العلاج شهرکرد با ظرفیت ۲۰۰ تخت و زیربنای ۱۴هزار و۵۰۰ مترمربع که به همت جمعی از خیرین سلامت، استانداری چهارمحال و بختیاری و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حال ساخت است بازدید کرد.

با افتتاح این مرکز به بیماران مبتلا به سرطان، نارسایی های کلیوی،تالاسمی، هموفیلی، ام اس و قلبی و عروقی خدمات پزشکی ارائه خواهد شد.

حرکت به سوی استانداردها

یکی دیگر از دغدغه های بزرگ وزارت بهداشت در دوره اخیر کمبود تخت های بیمارستانی به ازای جمعیت کشور بوده است. دکتر هاشمی از ابتدای وزارت خود، تلاش کرد تعداد یک و نیم تخت بیمارستانی موجود کشور به ازای هر هزار نفر را با گسترش فضاهای بیمارستانی به میانگین مطلوب آن که دو و نیم تخت به ازای هر هزار نفر است نزدیک کند. کاری که اگرچه عملی شدن آن به شکل کامل در یک دوره دولت غیرممکن به نظر می رسد اما گام برداشتن به سوی آن تلاشی ستودنی است.

وزیر بهداشت در همین راستا از اجرای فاز دوم طرح توسعه بیمارستان ۳۳۰ تختخوابی آیت الله کاشانی شهرکرد با زیربنای ۷هزار و ۲۲۲ متر مربع و با اعتبار بالغ بر ۴۷ هزار و ۸۸۰ میلیون ریال دیدن کرد و در ادامه سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری، بیش از ۲۰ پروژه خیرساز حوزه سلامت در این استان را نیز به صورت همزمان افتتاح کرد و با اهدای لوح از چندین نفر از خیرین سلامت استان تقدیر کرد.

وزیر بهداشت در نشست کارگروه سلامت استان

هاشمی در این سفر در نشست کارگروه سلامت استان چهارمحال و بختیاری نیز شرکت کرد و ضمن تشکر از همگرایی دستگاه های مختلف این استان در کمک به نظام سلامت اظهار داشت: مهمترین بیماری های واگیر استان تب مالت، سیاه زخم و تالاسمی است که کاهش آن نیازمند کمک وزارت کشور، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کل کشور است.

وی با اشاره به نقش حوادث در مرگ و میر مردم، بر نقش و اهمیت وزارت راه و شهرسازی، صنعت و ارشاد تاکید کرد و گفت: تنها ۲۰ درصد از عوامل مرتبط با سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و ۸۰ درصد دیگر در اختیار سایر دستگاه های اجرایی است.

هاشمی از روند علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ابراز رضایت کرد و افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مانند تهران، نسبت تولید مقالات به اعضای هیات علمی حدود ۱.۲ است اما در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، این شاخص حدود ۲ است که نشان دهنده توانمندی کادر علمی این دانشگاه است.

وی گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان وجود دارد و همین تعداد دیگر نیز مورد نیاز است و ایجاد هر تخت بیمارستانی نیز ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید اعتبار مورد نیاز آن را ببیند.

هاشمی تصریح کرد: باید پروژه های نیمه تمام قبلی را تکمیل کنیم و با توجه به شرایط سخت اقتصادی ممکن است امکان آغاز ساخت پروژه های جدید و بزرگ نباشد اما می توانیم وعده دهیم که دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت افزایش یابد و یا برخی از مراکز شبانه روزی شوند.

وی افزود: در سیاستگذاری های وزارت بهداشت، هیچ تبعیضی وجود ندارد، برنامه ریزیها برای تامین  مراکز استانها و با جهت گیری مناطق محروم بوده و حتی دختر من هم برای خدمت به شهرستان رفته است بنابراین هیچ تبعیضی را نمی پذیریم.

نگاهی به خارج از مرکز

البته سفر یک روزه وزیر فقط به مرکز استان محدود نبود و در همین مدت کوتاه برای افتتاح چند پروژه به شهرستان های اطراف نیز رفت که از آن جمله می توان به افتتاح مرکز جامع خدمات سلامت شهر فرادنبه و افتتاح آزمایشگاه مرکزی و مرکز مشاوره قبل از ازدواج و کنترل تالاسمی بروجن اشاره کرد.

وزیر بهداشت در پایان سفر خود درباره این استان گفت: اگرچه استان چهارمحال و بختیاری از نظر آب و هوا و منابع طبیعی غنی است اما از لحاظ دریافت خدمات ضعیف است و باید بیمارستان های جدید در این استان احداث شود.با این حال خوشبختانه پزشک عمومی برای روستاها، مناطق دوردست و محروم این استان کم نداریم و در حال حاضر حضور این پزشکان در این مناطق مفید بوده است.

وی در سفرهای کوتاه و مستمر خود، در هر فرصتی که ممکن است، با نگاهی نمادین خود را در کمترین فاصله با محرومترین مردم در دورافتاده ترین نقاط کشور قرار می دهد تا شاید بتواند دینی را که خود معتقدست همواره بر گردن اوست تا حدودی ادا کند. مردمی که در عین نیاز همواره با خالصانه ترین سلام ها می آیند تا کسی که برای درمان دردهایشان آمده، نگاهی به چشم هایشان بیندازد، هرچند هنوز عده ای هستند که این کار آقای وزیر را از دریچه نگاه خود نوعی حرکت پوپولیستی می بینند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: