کد خبر: ۱۰۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی>بعد از حدود 30 سال ، واحد علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، هفته گذشته توانست وزارت بهداشت را راضی به صدور مجوز تربیت دستیار پزشکی کند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  با این مجوز دانشجویان دستیاری که از امسال وارد واحد تهران دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه شوند می‌توانند دوره‌های دستیاری خود را دررشته داخلی در بیمارستان‌های بوعلی و امام علی(ع) بگذرانند. با این حال برای بسیاری از دانشجویان هنوز مشخص نیست که آیا دانشگاه آزاد اسلامی کشور ظرفیت تربیت دستیار پزشک را دارد یا نه.

یمارستان امیرالمومنین 120 تخت و بوعلی 200 تخت فعال دارد؛ این درحالی است که بیمارستان‌های آموزشی دولتی تهران تخت‌های بیشتری دارند از جمله بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) 750 ، فیاض بخش 540 ، شریعتی 518 تخت فعال دارد. با وجود این تفاوت، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعتقاد دارد که تخت‌های بیمارستان‌های زیرمجموعه‌اش‌ برای تربیت دستیار کافی است.

 او نه‌تنها تعداد تخت‌هایشان را کم نمی‌داند بلکه معتقد است:« مجموع350 تخت می‌تواند برای دوره آموزشی بسیار موثر باشد.» سید علی ابطحی به سپید می‌گوید: «حدود هشت سال است که از درخواست این دانشگاه برای مجوز تربیت دستیار می‌گذرد و امسال بعد از تلاش‌های بسیار توانسته‌اند وزارتخانه را راضی به این طرح آموزشی کنند.»

       سید حسن امامی رضوی، قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نیز امکانات این دانشگاه را کافی می‌داند. او می‌گوید:«دانشگاه آزاد بعد از بارها درخواست تربیت دستیار و اشکالاتی که وزارت بهداشت به آنها وارد می‌کرد موفق شده‌است.

 آنها اشکالاتشان را رفع کردند و جذب دستیار پزشکی برایشان مقدور به نظر آمد.» او به ابهامات منتقدان اینگونه پاسخ می‌دهد:« ما برای دانشگاه‌های دولتی یا آزاد که درخواست تربیت دستیار داشته‌باشند، معیارهایی داریم؛ تخت، تعداد اعضای هیات علمی، عملکرد و فضای آموزشی و اقدامات دانشگاه در این راستا از معیارهای ما هستند.» رضوی درباره مورد دانشگاه آزاد توضیح می‌دهد: « در حال حاضر برخی از مراکز دانشگاه آزاد در تهران می‌توانند دستیار تربیت کنند. ما فضای بیمارستان‌های آنها را به‌طورکامل بررسی کردیم.»

تغییرات آموزشی دانشگاه آزاد چه بود؟
       با مجوز وزارت بهداشت مشخص شد هیاهو برای نوسازی بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته یک هدف اصلی داشت: جذب دانشجویان تازه نفس رشته داخلی. مسیری که قرار است به‌زودی به رشته‌های دیگر هم تسری یابد.

       ابطحی با اشاره به رشد 40 درصدی تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت:«ما در یک سال گذشته 500 عضو هیات علمی جذب کردیم و امروز تعداد اعضای هیات علمی‌مان به هزار و 800 استاد رسیده‌است. همچنین 60 عضو هیات علمی هم به واحد تهران اضافه‌شد. همچنین کارگاه‌های مهارت بالینی را فعال کردیم. طرح درس‌هایمان را با وزارت‌خانه مطابت دادیم. دفاتر ای‌دی‌او ( دفتر توسعه آموزشی) دانشگاه در کل کشور فعال شد.»

       او برای ادعای خود مثال‌های دیگری هم می‌آورد: « ما تغییرات خوبی در استاندارد بیمارستان بوعلی‌ و امیرالمومنین(ع)، ارتقای کیفیت، بازسازی و تجهیزات بیمارستان و اورژانس آن تجربه کردیم.» او به هفت بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه آزاد اشاره می‌کند که دراعتبار بخشی رتبه اول را به‌دست آورده‌اند و ادامه می‌دهد: « همه این‌ها اشغال تخت‌های بیمارستان‌های ما را تا 70 الی 80 درصد افزایش داد.»

       ابطحی می‌گوید که تا‌به‌حال وزارت بهداشت تنها با تربیت دستیار تخصص داخلی موافقت کرده‌است اما آنها برای رشته‌های دیگر هم هدف‌گذاری کرده‌اند.

       «25 نفر هیات علمی PhD پرستاری و 8 عضو هیات علمی در مامایی جذب کرده‌ایم. ما درخواست PhD پرستاری هم داریم که امیدواریم وزارت بهداشت هم با آن موافقت کند.»

       او با بیان اینکه «دستیاران تخصصی امسال در دفترچه امتحان جامع جذب خواهند شد» می‌افزاید:

       « در رشته‌های جراحی، زنان و طب اورژانس قصد داریم تربیت دستیاری را ادامه دهیم. از بین شهرستان‌‌هایمان هم سمنان و مشهد آمادگی دارند اما فعلا از تهران تربیت دستیار را شروع‌کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم درخواستی کنیم و بعد کارشناسان وزارت بهداشت آن را رد کنند.»

       او درباره اینکه چرا رشته داخلی برای تربیت دستیار انتخاب شده است می‌گوید: « رشته داخلی انتخاب خود وزارت بهداشت بود. اما رشته تازه‌کار طب اورژانس هم ظرفیت بالایی برای تربیت دستیار دارد.»

       به‌گفته ابطحی قبلا بالاترین مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد دکترای حرفه‌ای بوده‌است. راه‌یافتن دستیاری پزشکی به دانشگاه آزاد برای بسیاری از دانشجویان واهمه ادامه‌یافتن جریان پولی شدن آموزش را بیش از پیش افزایش داده‌است. معاون دانشگاه آزاد خبر می‌دهد که هنوز شهریه دستیاری پزشکی مشخص نیست. از سویی دیگر، امامی رضوی درباره اینگونه نگرانی‌ها اینگونه واکنش نشان می‌دهد:

       «خیلی از گروه‌های آموزشی ما در دانشگاه‌های دولتی هم پولی است. برای مثال، تربیت دانشجوی فلوشیپ سال‌هاست که با دریافت شهریه انجام می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه های غیر دولتی هم هستند که از برخی دانشجویان خود هزینه نمی‌گیرند و از دانشجویانی که آزاد پذیرش می‌شوند شهریه دریافت می‌کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: