کد خبر: ۱۰۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>تیمی از محققان بین‌المللی دریافته‌اند که اگر سلول‌های بنیادی خود بیمار نتوانند تومورها را در بدن شناسایی و با آنها مبارزه کنند سلول‌های عاریه‌ای می‌توانند کارساز باشند.

به گزارش شفا آنلاین، یافته‌ها نشان می‌دهد افزودن دی‌.ان‌.ای ناکارآمد سلول‌های سرطانی بیمار به سلول‌های اهدایی سالم تحریک‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند باعث یک واکنش ایمنی در سلولهای ایمنی سالم فرد شود.

زمانی که سلول‌های تحریک کننده ایمنی اهداکنندگان سالم در درون سلول‌های تی بیماران سرطانی قرار داده شد، سلول‌های ایمنی این افراد، سلول‌های سرطانی جدید را شناخت.

سلول‌های تی در بدن، نقش اسکن سطح سلول‌های دیگر از جمه انواع سرطانی را به دنبال اثری از نئوآنتی‌ژن یا همان قطعات پروتئین خارجی ایفا می‌کنند. سلول‌های تی به محض شناسایی این قطعات، سلول‌های غیرعادی را از بین می‌برند.

در این تحقیق، محققان به بررسی این امر پرداختند که آیا سیستم ایمنی قرضی می‌تواند سلول‌های سرطانی را به عنوان موارد غیرعادی مشاهده کند. از اینرو آن‌ها ابتدا همه نئوآنتی‌ژنهای موجود بر روی سلول‌های سرطانی را با استفاده از سلول‌های تی در سه بیمار متفاوت نقشه‌برداری کردند.

محققان سپس به انجام این آزمایش پرداختند که آیا نئوآنتی‌ژنها می‌توانند توسط سلول‌های تی بدست آمده از اهداکنندگان سالم شناسایی شوند یا خیر.

نتایج که در مجله ساینس منتشر شده، نشان داد که در هر سه بیمار، بیشتر قطعات پروتئین غیرعادی در سلول‌های تومور از چشم سلول‌های تی دور ماندند. اما سلو‌ل‌های تی اهدایی توانستند تعداد چشمگیری از نئوآنتی‌ژنهای دیده نشده توسط سلول‌های خود بیمار را شناسایی کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: