کد خبر: ۱۰۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 21
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیش از هفت هزار و 500 گونه گیاهی تاکنون در ایران شناسایی شده است، افزود: ایران مهد تنوع ژنتیک است.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی‌اکبر ولایتی روز شنبه در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: شناسایی این تعداد گونه گیاهی در ایران نشان‌دهنده تنوع بسیار زیاد این گونه ها در کشور است.
وی با بیان اینکه ایران زادگاه و مرکز پیدایش بسیاری از گونه‌های مهم در حوزه کشاورزی و غذایی است، افزود: این تنوع ژنتیکی یکی از منابع اصلی پایه تولید و منشاء تامین غذا، دارو و مواد مهم صنعتی و نساجی شناخته می‌شود.
ولایتی با اشاره به اینکه حفاظت و بهره‌برداری از این منابع به‌ عنوان انفال یک وظیفه و تکلیف ملی است، اظهار کرد: این منابع جزء منابع بین نسلی محسوب می‌شود و به فرزندان و نسل‌های بعدی نیز تعلق دارد.
وی بر لزوم حفاظت از این منابع تاکید کرد و گفت: حفاظت از منابع و ذخایر ژنتیک باید با رویکرد حفاظت ملی برای جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان به ملت و منافع ملی باشد اما در داخل و برای ایرانیان چنین رویکردی فاقد کارآمدی است.
ولایتی تولید غذای بیشتر از زمین کمتر و با بهره‌برداری بیشتر از منابع آبی، کاهش سموم شیمیایی خطرناک، ایجاد کیفیت بهتر در غذا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و افزایش تنوع زیستی و تولید مولکول‌های مهم و باارزش پزشکی در گیاهان را از دستاوردهای علم ژنتیک و به ‌ویژه مهندسی ژنتیک در کشاورزی دانست.
وی ادامه داد: تهیه نقشه‌های دقیق ژنتیک، تشخیص پزشکی سریع و قاطع، تشخیص بیماری‌های پیش از تولد، انگشت‌نگاری DNA، تولید واکسن‌ها و داروهای نوترکیب و تولید دارو در حیوانات تراریخته بخشی از تحولات شگرف در حوزه ژنتیک و مهندسی ژنتیک هستند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: ایران در اغلب تخصص‌های پزشکی حرف اول را در منطقه می‌زند.
ولایتی افزود: افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی، ارتقای کیفیت علم پزشکی و ایجاد تخصص‌های مختلف در این حوزه نقش مهمی در ایجاد این امر مهم داشته است.
وی با اشاره به این که در اوایل انقلاب مردم مجبور بودند برای برخی از اعمال جراحی به خارج از کشور عزیمت کنند، اظهار کرد: فقط در مرکز مسیح دانشوری تاکنون 200 پیوند قلب انجام شده است.
ولایتی با بیان این که اصلاح نژاد ژنتیک، کشور را در حوزه‌های کشاورزی و دامداری به سمت خودکفایی سوق می‌دهد، گفت: اصلاح ژنتیک سبب بهره‌وری بیشتر از منابع می‌شود.
وی اظهار کرد: با صرف هزینه‌های نه چندان زیاد در پژوهش‌های ژنتیک می‌توانیم کشور را به سوی خودکفایی سوق دهیم و به موفقیت های بزرگی دست یابیم.
ولایتی به دستاوردهای مرکز مسیح دانشوری در حوزه میکروب مقاوم به سل اشاره کرد و افزود: علاوه بر این، فعالیت‌هایی در حوزه‌های دیگر صورت گرفته که دستاوردهای آنها در راستای اصلاح و بهبود زندگی شهروندان است.
دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران از امروز یکم تا سوم خردادماه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: