کد خبر: ۱۰۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادث پزشکی> 23 اردیبهشت برای قدردانی ازخدماتی که پرستاران جهان به نظام سلامت ارائه می‌دهند، روز جهانی پرستارنامیده می‌شود. ا
به گزارش شفا آنلاین،ا ین تاریخ به مناسبت تولد فلورانس نایتینگل «بانوی چراغ به دست» (1820-1910در انگلستان)، انتخاب شده است. اصلاحات و نوآوری‌های پیشرو این بانو که طی جنگ کریمه از زخمی‌های جبهه‌های جنگ پرستاری می‌کرد، روش‌های امروزی پرستاری را بنیان نهاده است. به همین مناسبت، زنان تاثیرگذار تاریخ امداد درمانی را معرفی خواهیم کرد.

       میتچسون (1897-1999): شاعر و داستان‌نویس اسکاتلندی در سال 1915 امتحانات پرستاری را با موفقیت پشت سر گذاشت و به گروه داوطلب امداد پیوست. میتچسون یکی از فعالان جنبش فمینیسم بود که کارزارهای متعددی را در حمایت ازتنظیم خانواده راه انداخت. کتاب او با عنوان «به ما هشدار داده شده بود»، با توجه به نگرش و جهت‌گیری‌های جنسیتی وی، اثری بسیار مباحثه‌برانگیز شد.

       ماری الیزا ماهونی (1845-1926): از سیاهپوستان آمریکا که تحصیل و شغل خود را به‌عنوان پرستار حرفه‌ای انتخاب کرد. او از بنیانگزاران انجمن ملی پرستاران رنگین‌پوست ایالات متحده بود که بعدها به انجمن پرستاران ایالات متحده تغیر نام و عملکرد داد.

       مارگارت سنگر (1883-1966): پرستار و دگراندیش اجتماعی آمریکایی که نهضت تنظیم خانواده را بنیاد نهاد. عبارت «تنظیم خانواده» توسط وی ابداع و برای آن تبلیغ شد. نخستین کلینیک تنظیم خانواده در ایالات متحده توسط وی تاسیس شد. نهادهای تحت مدیریت وی بعدها به شکل امروزین «پدر ومادری برنامه‌ریزی شده» تبدیل شده است.

       سوزی کینگ تیلور(1848-1912): اولین آمریکایی سیاه‌پوستی که خاطرات خود را از زمان جنگ به نگارش درآورد. به‌عنوان پرستار در خدمت ارتش بود. او عهده‌دار پرستاری از زخمیان جوخه سیاه‌پوستان ارتش متحد در طول جنگ داخلی بود. پس از جنگ، او به آموزش پرستاری به بردگان آزاد شده پرداخت.

       دوروتا لینده دیکس (1802-1887): اولین سیستم مراقبت از بیماران روانی را در ایالات متحده تاسیس کرد. او در زمان جنگ داخلی با سمت سرپرست پرستاران ارتش متحد جنوب خدمت کرد.

       ماری سیکول (1805-1881): پرستار جاماییکایی‌الاصل در زمان جنگ کریمه به درمان مجروحان می‌پرداخت. او با صرف هزینه شخصی به کریمه سفر می‌کرد و به مجروحین جنگ کمک می‌رساند. اتوبیوگرافی وی که «ماجراهای اعجاب‌آور ماری سیکول در سرزمین‌های دور» نام دارد، چشم‌اندازی است از چالش‌هایی که وی به سبب نژاد آمیخته‌اش در جامعه انگلستان در طول زندگی حرفه‌ای با آن روبه‌رو شده بود.

       ادیت کاول: 12 اکتبر 1915 درمقابل جوخه اعدام ارتش آلمان قرار گرفت و تیرباران شد. جرم وی کمک به فرار سربازان متفقین از بلژیک اشغال شده بود. جرقه خشم عمومی در انگلستان، با مرگ وی زده شد و وی را شهید راه نجات انسان‌ها نامیدند. مرگ وی دستمایه تبلیغ جذب داوطلب به ارتش انگلستان شد.

       لیندا ریچاردز (1841-1930): اولین پرستار خودآموخته ایالات متحده آمریکا. او مبتکر اولین سیستم ثبت اطلاعات پزشکی و درمانی بیماران بستری در بیمارستان‌های این کشور است.

       کلر برت چینگر: پرستار صلیب سرخ بین‌الملل که در اتیوپی خدمت کرده و مرکز تغذیه رایگان را در زمان قحطی سال 1984 مدیریت می‌کرد. گزارش فعالیت‌های او الهام‌بخش باب گلدوف در راه‌اندازی برنامه‌های Band Aid و Live Aid، عظیم‌ترین برنامه‌های کمک‌رسانی بوده که تا کنون اجرا شده‌اند.

       هریت تابمن (1822-1913): در بردگی زاده شد. او یکی از فعالان شبکه ضدبردگی «قطار زیرزمینی» بود که با فراهم کردن خانه امن، به بردگان فراری و خانواده‌شان کمک می‌کرد خود را به شمال (مناطقی از آمریکا که برده‌داری برخلاف قانون بود) برسانند. او همچنین از پرستاران ارتش متحد بود. در سال 1908 او مرکزی را به نام خود برای نگهداری از سالمندان آفریقایی تاسیس کرد.

       کلارا بارتون (1821-1912): بنیانگذار صلیب سرخ ایالات متحده. او در زمان جنگ داخلی، پرستار بیمارستان بود و فعالیت‌های انسان‌دوستانه وی در زمانه‌ای که کمتر زنی اشتغال به کار خارج از منزل داشت، سبب شهرت او شد.سپید
IBTimes


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: