کد خبر: ۱۰۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفا آنلاین>طب سنتی>حجامت روشی کارآمد، ارزشمند و غیرقابل‌انکار در درمانگری به‌روش طب سنتی ــ اسلامی است. بر اساس آموزه‌های حکیمانه طب ایرانی چون روز روشن است که عمل حجامت به‌صورت خودسرانه نه‌تنها فوایدی ندارد بلکه گاهی عوارض جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،حجامت روشی کارآمد، ارزشمند و غیرقابل‌انکار در درمانگری به‌روش طب سنتی ــ اسلامی است.

 اما از سوی دیگر، نگاه دقیق، پژوهشگرانه و عمیق به متون تخصصی طب ایرانی به‌روشنی تأیید می‌کند که این مکتب حکمی، بر پایه نگاهداشت تندرستی از راه توجه به اصول درست‌ زندگی کردن بنا شده‌ است.

 چنین است که در میان 6 اصل ضروری برای نگاهداشت تندرستی، بیشترین توجه به اصول درست‌خوردن و درست‌آشامیدن، درست و به‌جا ورزش‌کردن و درست و به‌جا خوابیدن شده است.

 در حالی که متأسفانه امروزه شاهد هستیم که در کنار تبلیغات آن‌چنانی در حجم انبوه، که همه مردم را بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی، روحی و مزاجی آنها و بیماری‌ها و ضعف و قوت‌های احتمالی، شرایط سنی و جنسی و اقلیمی و شغلی و... به حجامت در روزهایی از سال می‌خوانند، مانند 7 تا 14 حزیران که حدوداً 30 خرداد تا 6 تیر است, برخی از مردم نیز خودسرانه به اماکن متفرقه مراجعه می‌کنند و درخواست حجامت بدون ویزیت پزشک دارند که در مواردی نیز به‌راحتی پذیرفته می‌شود!

بر اساس آموزه‌های حکیمانه طب ایرانی، چون روز روشن است که عمل حجامت به‌صورت خودسرانه، نه‌تنها فوایدی ندارد بلکه گاهی عوارض جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

در چه‌شرایطی حجامت ممنوع است؟

حجامت یکی از روش‌های پاکسازی است که به‌عنوان ابزاری مفید و مؤثر در اختیار پزشک آگاه است تا با توسل به آن بیماری را دور کند و تندرستی را به بدن برگرداند. پس انجام حجامت برای همه افراد، بدون در نظر گرفتن شرایط بدنی و روحی آنها (و در یک کلام، مزاج و سوءمزاج‌های آنها) به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

همچنین انجام حجامت و فصد در شرایطی ممنوع است مگر در شرایط پزشکی خاص و با تشخیص پزشک متخصص آگاه صورت گیرد.

حجامت برای کودکان کمتر از 3 سال و سالخوردگان بالای 60 سال, مبتلایان به ضعف جسمی (به‌ویژه ضعف قلب، کبد یا معده) و ضعف ذهنی, زنان در در همۀ روزهای عادت ماهیانه, زنان باردار, افراد بسیار سرد‌مزاج یا مبتلا به بیماری‌های مزمن سرد یا تر, افراد خیلی‌چاق با چربی زیاد و خون کم, افراد بسیارلاغر و نحیف, افرادی که خونشان خیلی رقیق یا خیلی غلیظ باشد, حجامت‌های متوالی با فواصل کوتاه, حجامت در فصول سرد سال ممنوع است و اگر هم ضرورت به انجام حجامت باشد پزشک متبحر باید تجویز کند.

احتیاط در  انجام حجامت

کسانی که تندرست هستند و مزاج صحّی سرد یا خشک دارند، یا دچار خشکی و سردی در پوست و عضلات هستند، نباید روش‌های دفعی مانند حجامت را که خون از بدن دفع شده که موجب کاهش گرمی و تری بدن می‌شوند به کار گیرند چرا که روش‌های درمانی همراه با خونگیری بر شدت خشکی و مشکل آنها می‌افزاید.

از همین رو گفته شده است که پس از 60سالگی نباید حجامت کرد زیرا موجب غلبۀ خشکی بر پوست و عضلات و موجب صدمات جبران ناپذیری می‌‌شود.

قبل از انجام حجامت رعایت تدابیری موجب می‌شود که فرد از حجامت سود بیشتری ببرد به‌عنوان مثال حداقل سه روز قبل از حجامت از مصرف غذاهای سنگین پرهیز کنند و بیشتر غذاهای سهل الهضم مثل سوپ‌ها و آش‌های پرسبزی مصرف کنند.

همچنین مصرف آب انار یا رب انار از چند روز قبل از حجامت بسیار به رقیق شدن خون کمک کرده و موجب دفع مواد زائد بیشتری از بدن با انجام حجامت می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: