کد خبر: ۱۰۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 13
شفا آنلاین>سلامت>محققان بیش از 70 واریان ژنتیکی کشف کرده اند که به اندازه بسیار کمی بر میزان تحصیلات افراد نقش دارند.

 به گزارش شفا آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ژن ها به اندازه کمی در سطح تحصیلات افراد نقش دارند.
با این حال محققان به سرعت تاکید کردند که این ژن ها تاثیر بسیار اندکی در میزان تحصیلات دارند و نقش عوامل اجتماعی و محیطی در این رابطه بسیار مهم تر است.
دانیل بنیامین استاد یار داشنگاه سوترن کالیفرنیا در لوس آنجلس گفت: می دانیم که در کل عوامل محیطی و نه عوامل ژنتیکی اثر غالبی در پیشرفت تحصیلی دارند و علاوه بر این واریان های ژنتیکی تاثیر مستقیمی بر تحصیلات ندارند.
وی ادامه داد، در عوض ژن هایی که با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند ممکن است بر عوامل بیولوژیکی مختلفی تاثیر بگذارند که به نوبه خود بر خصیصه های روانی مانند عملکرد شناختی و در نهایت پیشرفت تحصیلی تاثیر می گذارند.
در حقیقت محققان متوجه شدند که واریان های ژنتیکی مرتبط با تحصیلات اغلب در مناطقی از دی.ان.ای حضور دارند که تصور می شود برای تکامل اولیه مغز مهم هستند.
در این مطالعه که بزرگترین مطالعه ای ژنتیکی است که تا کنون انجام شده است محققان ده ها نشانگر دی.ان.ای را مشخص کردند که با سال های تحصیلی افراد مورد مطالعه ارتباط داشت.
محققان در این مطالعه که در شماره هفته جاری مجله Nature منتشر شده است ، با تجزیه و تحلیل ماده ژنتیکی حدود 300 هزار نفر ارزیابی کردند که این 74 نشانگر ژنتیکی که کشف کرده اند تنها 0.43 درصد این مشارکت ژنتیکی را در پیشرفت تحصیلی تشکیل می دهند.
با این حال محققان متذکر شدند که این نشانگر به تنهایی نمی توانند دستاورد فرد را در مدرسه پیش بینی کنند و از آنجاییکه این مطالعه تنها افراد اروپایی نژاد را مورد بررسی قرار داده است مشخص نیست که این نتایج برای سایر نژاد ها مانند آفریقایی و یا آسیایی نیز کاربرد داشته باشد.
این مطالعه تازه ترین مطالعه ای است که از تجزیه و تحلیل های ژنتیکی برای علوم اجتماعی استفاده می کند. برخی از نویسندگان این مطالعه، ژنتیک شادی را نیز مطالعه کرده اند و قصد دارند ژنتیک باروری و رفتارهای پرخطر را نیز بررسی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: