کد خبر: ۱۰۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>مديرعامل سازمان انتقال خون گفت: اهداي داوطلبانه خون در اروپا و آمريكا مديون جنگ و در ايران مديون هنرمندان است، هنرمندان كشور در رسيدن ايران به اهداي صددرصد داوطلبانه اهداي خون بسيار تاثيرگذار بودند.

 به گزارش شفا آنلاین، علي اكبر پورفتح الله در مراسم اكران فيلم «دايره مينا» و تجليل از داريوش مهرجويي كارگردان اين اثر سينمايي افزود: شاخص هاي اهداي خون در ايران از كشورهاي در حال توسعه پيشي گرفته و به كشورهاي در توسعه يافته نزديك شده است.
در برنامه‌ريزي‌هاي سازمان بهداشت جهاني مقرر شده كشورها در سال 2020 ميلادي به آمار صددرصدي اهداي خون داوطلبانه برسند و ايران توانسته 12 سال زودتر به اين مهم دست يابد.
در ايران سالانه دو ميليون و 100 هزار اهداي خون داريم كه بر اساس شاخص‌ها 27 در هر هزار نفر خون اهدا مي‌شود.
مديرعامل سازمان انتقال خون گفت: براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت در آستانه روز جهاني اهداكنندگان خون، در مجموع در جهان 108 ميليون اهداي خون انجام مي شود كه نيمي از آن در كشورهاي صنعتي با درآمد بالا كه فقط 18درصد جمعيت جهان را دارند صورت مي پذيرد.
پورفتح الله افزود: 18 درصد مردم جهان به 50 درصد منابع خوني و 82 درصد باقي مانده به 50 درصد باقي مانده منابع خوني دسترسي دارند.
مديرعامل سازمان انتقال خون گفت: اين يعني نابرابري در عرصه و اهداي اين ماده حيات بخش و علاوه بر اين متاسفانه هنوز در 72 كشور جهان اهداي خون داوطلبانه نيست و اهدا بر اساس اهداكنندگان خانوادگي، جانشين و يا اهداي در مقابل پول انجام مي شود.
وي افزود: هنوز متاسفانه در 25 كشور جهان خون ها از نظر عفونت هاي قابل انتقال خون غربالگري نمي شوند و اين بدين مفهوم است كه هنوز شرايط دايره مينايي كه مهرجويي 42 سال قبل به خوبي آن را در جامعه ايران ترسيم كرد و زشتي هاي كار خون فروشان حرفه اي را به خوبي نشان داد، در بسياري از كشورهاي جهان وجود دارد.
پورفتح الله با بيان اينكه ارتش آلمان منظم ترين و قوي ترين تجربه را در رابطه با بكارگيري خون و فرآورده هاي خوني در جنگ جهاني اول و دوم به كار برد و سبب شد كه اروپا و آمريكا اهميت انتقال خون را درك كنند، گفت: تاسيس مراكز انتقال خون در اروپا و آمريكا بلافاصله پس از جنگ جهاني دوم صورت گرفت.
وي ادامه داد: تجربه آلمان نازي به همراه حس همبستگي كه در مردم جنگ زده به وجود آمده بود و مجروحيني كه نياز به خون داشتند سبب گسترش اهداي خون در اروپا و امريكا و زمينه ساز اهداي داوطلبانه شد.
مديرعامل سازمان انتقال خون ايران تاكيد كرد: در ايران هنرمنداني مانند داريوش مهرجويي به عرصه آمدند و با كمك دكتر علا(موسس سازمان انتقال خون) و ساخت فيلم «دايره مينا» سبب فرهنگ سازي و گسترش اهداي داوطلبانه شدند.
فيلم سينمايي «دايره مينا» در ۱۳۵۳ به كارگرداني داريوش مهرجويي ساخته و پس از چهار سال توقيف، در سال 1357 اكران عمومي شد.
اين اثر سينمايي نظر بسياري از منتقدان را به خود جلب كرد و همچنين با حضور در جشنواره هاي سينمايي از جمله كن موفق به دريافت چند جايزه شد.
فيلم سينمايي «دايره مينا» از موضوع جسورانه اي برخوردار است و به روايت فقر و فلاكت مردم حاشيه نشين شهر تهران مي پردازد كه براي گذر زندگي به فروختن خون خود مجبور مي شوند.
علي نصيريان و عزت الله انتطامي بازيگران اصلي اين اثر سينمايي بودند.
«دايره مينا» پنجمين ساخته مهرجويي پس از «الماس ۳۳»، «گاو»، «آقاي هالو» و «پستچي» در پيش از انقلاب است.
«مدرسه‌اي كه مي ‌رفتيم»، «اجاره‌نشين‌ها»، «شيرك»، «هامون»، «بانو»، «سارا»، «پري»، «ليلا»،
«درخت گلابي»، «داستان‌هاي جزيره» (اپيزود اول، دختردايي گمشده)، «ميكس»،
«بماني»، «مهمان مامان»، «سنتوري»، «فرش و فرشته» (فيلم كوتاه) از اپيزودهاي فرش ايراني، «طهران: روزهاي آشنايي» (اپيزود اول، طهران تهران)، «آسمان محبوب»، «نارنجي‌پوش»، «چه خوبه كه برگشتي» و «اشباح» ديگر ساخته مهرجويي پس از انقلاب هستند.
از مهرجويي كارگردان 76 ساله، به عنوان يكي از فيلمسازان موج نو ايران ياد مي شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: