کد خبر: ۱۰۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ملاقات با رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن درباره حوزه‌های همکاری میان ایران و ژاپن، گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در حوزه بیمارستان‌سازی، تبادل دانشجو در مقطع PHD ، در حوزه تحقیقاتی و دارویی با هم همکاری داشته باشند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه ملاقات با رییس بنیاد خیریه ساساکاوای ژاپن با بیان اینکه خوشحالیم که میزبان دوستان‌مان از این بنیاد در ایران هستیم، گفت: واقعیت این است که بشر امروز به شدت نیازمند روابط انسانی خیرخواهانه است که بنیاد ساساکاوا این موضوع را دنبال می‌کند. در ایران نیز NGOهای وجود دارد که برخی از آنها در قالب فعالیت‌های بشر دوستانه فارغ از هر نوع باور مذهبی یا سیاسی عمل می‌کنند و البته برخی از آنها هم بر اساس باورهای مذهبی و سیاسی خود این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه شخصا فکر می‌کنم بیشترین آرامش را افرادی دارند که نوع کارشان مانند بنیاد شما خیرخواهانه است، افزود: امیدوارم اقدامات مشترکی را که می‌توانیم در ایران دنبال کنیم در این جلسه مطرح شود.

وزیر بهداشت با اشاره به سیستم بهداشتی کشور، گفت: ما در ایران یک شبکه بهداشتی مدرن و قوی داریم به طوریکه به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت در ایران وجود دارد و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر، سه نفر پزشک با عنوان پزشک خانواده به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. در عین حال 20 هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی ایران وجود دارد و 2500 مرکز جامع خدمات سلامت به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه بر این اساس تمام ایرانیان تحت پوشش خدمات اولیه سلامت قرار دارند، ادامه داد: ما کار غربالگری را هم برای این افراد در سیستم انجام می‌دهیم در عین حال 900 بیمارستان هم داریم که کار درمان را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه 96 درصد داروهای مورد نیاز، داخل کشور تولید می‌شوند، گفت: از نظر تخصصی هم تقریبا 20 سال است که همه خدمات داخل کشور ارائه می‌شود و همه نوع متخصص برای انواع خدمات در ایران وجود دارد. از طرفی بخشی از درآمد بیمارستان‌های خصوصی از طریق درمان بیمارانی است که از کشورهای منطقه مانند عراق به ایران مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت خطاب به رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن گفت: حال اگر شما علاقه‌مندید که در قالب این شبکه بهداشتی برای گروهی خاص یا برای یک بیماری خاص کمک کنید ما آمادگی همکاری را داریم. در عین حال اگر بخواهید برای کشورهایی مانند افغانستان اقدامی در حوزه بهداشتی انجام دهید این امکان وجود دارد که بتوانیم در مناطق مرزی اقداماتی را با همکاری یکدیگر انجام دهیم.

هاشمی درباره همکاری‌های متقابل میان ایران و ژاپن، گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در زمینه ساخت بیمارستان و تجهیز آنها، در حوزه تبادل دانشجو در مقطع PHD و در زمینه مراکز تحقیقاتی همکاری داشته باشند. البته اگرچه در حوزه دارو شریک مهم ایران کشور فرانسه است اما در این حوزه با ژاپن نیز زمینه‌های همکاری فراوانی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن که سفیر سازمان بهداشت جهانی در زمینه مبارزه با بیماری جذام نیز است، درباره وضعیت جذام در کشور گفت: سال‌هاست که در ایران دیگر جذام وجود ندارد اما تعداد معدودی بیمار مبتلا به جذام داریم که در مرکزی نزدیک تبریز نگهداری می‌شوند و بیماری آنها مربوط به 40 تا 50 سال قبل است و شما می‌توانید از آنها بازدید کنید. البته من دو هفته گذشته در آنجا بودم و در آنجا 14 بیمار مبتلا به جذام وجود داشت که از 50 سال قبل در آنجا نگهداری می‌شوند و کسی را هم ندارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به جذام در ایران فوت شده‌اند، گفت: آنهایی هم که در این مرکز نگهداری می‌شوند سن‌شان بالای 60 سال است و بیماری آنها مربوط به دوره‌ای است که جذام در شمال غرب ایران شایع بوده است.

در این مراسم رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن نیز ابراز خرسندی نسبت به حضورش در ایران، با بیان اینکه من متوجه شدم اقدامات پزشکی در ایران با کیفیت بوده و سیستم بیمارستانی ایران بسیار محکم است، گفت: ژاپن نیز مانند ایران سیستم بهداشتی و بیمارستانی محکمی دارد البته در حال حاضر جمعیت ژاپن سالمند شده و میزان عمر زنان 85 سال و میزان عمر مردان به 79 سال رسیده است. همچنین تعداد کسانی که سن‌شان بیش از 100 سال است در ژاپن به 69 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه به دلیل سالمند شدن جمعیت ژاپن، هزینه بیماری و بهداشتی در این کشور بالا است، گفت: هزینه‌های بهداشت و درمان بیش از 40 درصد از بودجه ملی ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند و کاهش بودجه بهداشتی سالمندان می‌تواند از نظر سیاسی نیز تاثیرات زیادی در انتخاب حزب حاکم داشته باشد در حالی که ایران که جامعه جوانی دارد و نرخ تولید مثل نیز در ایران بسیار معنی‌دار است اما در ژاپن متاسفانه جمعیت سالمند شده و نرخ تولید مثل نیز کاهش یافته است.

رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن خطاب به وزیر بهداشت کشورمان گفت: من پیغام شما را در زمینه همکاری بین ایران و ژاپن به وزیر بهداشت ژاپن و نخست وزیر این کشور می‌رسانم تا زمانی که نخست‌وزیر ژاپن به ایران می‌آیند این همکاری‌ها به نتیجه برسند.

در حاشیه این مراسم رییس بنیاد ساساکاوای ژاپن از سفر وزیر بهداشت کشورمان به ژاپن در ماه فوریه سوال کرد که وزیر بهداشت در این زمینه گفت: ژاپن بسیار زیباست اما به شرطی که انسان مسئولیت دیپلماتیک نداشته باشد البته من در گذشته به عنوان چشم پزشک به توکیو آمده بودم و شما کشور زیبایی دارید. با تاریخ کهنی که در آن منطقه به ویژه در ژاپن وجود دارد برای ایرانیان بسیار زیباست.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: