کد خبر: ۱۰۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>وجود ماده شیمیایی بنزن در تنباکوهای معطر و معسل، فعالیت هزار مکان عرضه کننده محصولات دخانی، لزوم استمرار اقدامات کنترلی در مصرف مواد دخانی و رشد ۲۰ درصدی مصرف قلیان در میان نوجوانان بخشی از موارد طرح شده در کارگروه سلامت استان تهران بود.

به گزارش شفا آنلاین، نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران به ریاست سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران و با حضور سیاوش شهریور مدیرکل اجتماعی استانداری و اعضای کارگروه برگزار شد.موضوع رسیدگی به وضعیت توزیع و عرضه دخانیات به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در نشست کارگروه سلامت مطرح گردید.

چاوشی در این نشست با بیان اینکه از همه دستگاه‌ها انتظار داریم برای مقابله با موضوع اعتیاد و مصرف مواد دخانی در تهران وارد شوند، گفت:‌ اعتیاد در جامعه ریشه در مسایلی دارد که به آنها پرداخته نشده است.

وی با بیان اینکه مقابله با عرضه و مصرف قلیان و سیگار نیازمند انجام کار فرهنگی است افزود: در این مورد صدا و سیما نقش مهم دارد ؛اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید در کنترل وضعیت اماکن و عرضه دخانیات قوی‌تر وارد شود .

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران اظهار داشت: ‌مقابله با مواد مخدر و عرضه مواد دخانی نیازمند استمرار است و باید در یک برنامه مستمر کنترل انجام شود .

**فعالیت 6 هزار و 994 مکان فاقد مجوز عرضه مواد دخانی

در ادامه این نشست فرهادی کارشناس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وجود مراکز عرضه محصولات دخانی فاقد مجوز، گفت: در حال حاضر‌16 هزار امکنه عرضه کننده محصولات دخانی فعال هستند که از این تعداد 6 هزار و 994 مکان فاقد مجوز هستند.

وی با انتقاد از اجرای صحیح قانون ممنوعیت تبلیغ و تشویق استعمال مواد دخانی گفت: متاسفانه شاهد اجرای قوی این قانون نیستیم.

این کارشناس با اشاره به نتایج کنترل کیفی توتون و تنباکوی مصرفی در تولید دخانیات گفت:‌ در برخی از مراکز عرضه مواد دخانی شاهد ترکیب مواد اعتیاد آوری همچون گرس و حشیش در تنباکوی قلیان هستیم .

**رشد 20 درصدی مصرف قلیان در میان نوجوانان

در ادامه  خسرو صادق نیت - رییس مرکز سلامت محیط  و کار با انتقاد از ورود قلیان به خانه‌ها گفت:‌ در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف قلیان در میان نوجوانان رشد 20 درصدی داشته و در میان دختران نوجوان این میزان 2.5 برابر است.

وی با بیان اینکه مصرف یک مرحله قلیان معادل 5 مرحله مصرف سیگار است، افزود:‌ افرادی که در کنار دود مصرف کنندگان قلیان قرار دارند نیز به اندازه مصرف یک پاکت سیگار آسیب می‌بینند.

رئیس مرکز سلامت محیط  و کار، ترکیبات شیمیایی را ماده اصلی تنباکوهای معطر و معسل برشمرد و گفت: ‌80 درصد تنباکوهای معطر و عسلی از مواد
غیرخوراکی و نفتی سرطان‌زا تشکیل شده است که ماده "بنزن" به عنوان اصلی ترین ترکیب شیمیایی خطرناک در آن دیده شده است؛ در ترکیبات تنباکوهای معطر ترکیبات قارچ‌زا هم دیده شده است.

وی با اشاره به نتایج مطالعات سازمان بهداشت جهانی افزود:‌ براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در صورتیکه روند مصرف دخانیات در کشور ما با این آمار ادامه داشته باشد طی 10 سال آینده در گروه 3 کشور پرمصرف دخانیات در جهان قرار می‌گیریم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار عنوان کرد:‌ در حال حاضر 25 استان در کشور عاری از قلیان هستند و اگر بتوانیم این موضوع را به تهران تسری دهیم به عنوان الگوی کشور قرار خواهیم گرفت.

گفتنی است در این نشست مصوب شد اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کنترل مستمری بر واحدهای عرضه مواد دخانی و کنترل مراکز فاقد مجوز داشته باشند. همچنین دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت مستمری بر رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های اطراف مراکز آموزشی که عرضه قلیان دارند، داشته باشند.

همچنین در این نشست آموزش و پرورش، مراکز آموزشی و صدا و سیما در محور اصلی ایجاد زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی منع مصرف دخانیات عنوان شد.
موضوع جمع آوری پسماندهای دامی و نظارت بر فعالیت مراکز بازیافت ضایعات و تفکیک نیز در ادامه نشست مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت نظارت بیشتر و کنترل دقیق‌تر بر مجوز این واحدها  تاکید شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: