شفا آنلاین:آخرین مدلهای گوشی تلفنهمراه، نمایشگرهای خانگی، ساعتهای مارک دار، جدیدترین مدل خودروهای وارداتی، انواع لوازم بهداشتی و آرایشی، مواد غذایی، جوایز بانکها و... انگار شهر ما تنپوشی از تبلیغات رنگارنگ به تن کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،شرکت های تبلیغاتی این روزها در تلاشند تا با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خیره کننده تر گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایند، در این میان برخلاف خیلی از رانندگان که معتقدند بیلبوردها چندان توجه شان را جلب نمی کند، اما برخی دیگر چنان محو تماشای این تابلوهای تبلیغاتی می شوند که به کلی فراموش می کنند در حال رانندگی در معبری پرتردد یا بزرگراهی هستند که خودروهای دیگر در آن با سرعت بالای 90 کیلومتر در حرکتند و هر بی احتیاطی ممکن است تصادفی خونین و حتی مرگبار را رقم بزند.
به همین دلیل است که مسئولان پلیس راهور همواره در این سال ها نسبت به حادثه ساز شدن بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر که در ابعاد، نوع تبلیغات به کار رفته در آن و محل نصب شان کار کارشناسی دقیقی انجام نشده، به مسئولان شهری هشدار داده و حتی خواستار جابه جایی محل نصب برخی از آنها شده اند. آنچه بیش از همه موجب نگرانی پلیس شده نه فقط اندازه آنها و محل نصب شان بلکه مهم تر از همه نحوه تبلیغاتی است که روی این بیلبوردها به نمایش گذاشته می شود تا جایی که گفته می شود این شیوه تبلیغ کردن نه تنها استاندارد نیست بلکه احتمال وقوع تصادفات را نیز افزایش می دهد.
بزرگراه های باکلاس در قرق تبلیغات
اگر مساحت تابلوهای اتوبان بعثت یا بزرگراه آزادگان در جنوب تهران به یک سوم تابلوهای اتوبان مدرس و کردستان، صدر یا نیایش نمی رسد؛ اگر هزینه تبلیغات در اتوبان های شمالی و غربی چند برابر خیابان های جنوب شهر است؛ اگر شرکت های بزرگ و معتبر خارجی که داخل کشورمان نمایندگی دارند فقط ترجیح می دهند در اتوبان های کلاس بالای پایتخت برای تبلیغات کالایشان چند ده میلیون تومان هزینه کنند؛ اینها تقصیر هیچ کس نیست. شاید اگر مسئولان شهرداری خیابان های جنوب شهر را با طلا هم بازسازی کنند در نظر تولیدکنندگان و شرکت های تبلیغاتی داخلی و خارجی، این بزرگراه ها و خیابان ها باز هم نام جنوب شهر را یدک می کشند که تبلیغات میلیونی برای فروش فلان کالاروی بدنه یک پل هوایی در جنوب شهر یک سرمایه گذاری شکست خورده است.
طرحی که جدی گرفته نشد
در کشور ما و بخصوص در پایتخت پای تبلیغات از دهه 60 به فضاهای شهری باز شد، البته به صورت کم و محدود.
اما اوج ورود تبلیغات به فضاهای شهری با بهره گیری از نمایشگرها و بیلبوردهای تبلیغاتی به دهه 80 برمی گردد. درست وقتی که مسئولان پلیس راهور نسبت به حادثه ساز شدن تابلوهای تبلیغاتی و تصادف آفرین شدن آنها ابراز نگرانی کردند. کار تا جایی پیش رفت که سال 85 سازمان زیباسازی شهرداری تهران با همکاری جهاد دانشگاهی کار مطالعاتی را با الگوبرداری از کشورهای اروپایی روی بزرگراه هایی مانند حکیم، رسالت، امام علی(ع) و همت آغاز کردند. نتیجه این شد که در آن سال با توجه به تاکید پلیس بر لزوم بازنگری مجدد بر محل نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه های شهر تهران، سازمان زیباسازی مجددا ناچار شد تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در این بزرگراه ها را مورد بازنگری قرار دهد، محل نصب برخی ها را تغییر دهد و حتی برخی را کاملا حذف کند. هرچند این موضوع به نفع شهرداری و حتی شرکت های تبلیغاتی نبود، اما نتایج خوبی برای ایمن تر شدن تردد رانندگان در بزرگراه های شهرمان داشت.
حالا با گذشت سال ها از این موضوع هرچند گفته می شود در اداره تبلیغات محیطی سازمان زیباسازی پیش از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی درباره جانمایی آنها بررسی های کارشناسی انجام می شود اما به نظر می رسد این موضوع به دلیل سود سرشاری که از بابت تبلیغات به طور غیرمستقیم نصیب سازمان زیباسازی می شود موضوع کارشناسی شدن محل نصب این بیلبوردها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.
تبلیغات حواس پرت کن تصادف ساز
حالا شهرمان در حالی با انواع بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده در سطح اکثر بزرگراه های شهرمان در ابعاد و رنگ آمیزی های مختلف، با نوشته های و تصاویر شلوغ و خیره کننده پر شده که وقتی پای صحبت کارشناسان می نشینیم شاید خیلی هایشان را استاندارد نمی دانند.
گفته های رئیس پلیس راهور تهران مهر تائیدی براین ادعاست، سردار حسین رحیمی می گوید که پلیس راهور مخالفتی با اصل ماجرای تبلیغات محیطی در فضای شهری از راه نصب بیلبوردها ندارد، اما مشکل اصلی بر سر نوع تبلیغ کردن است که دردسرساز شده است. سردار رحیمی توضیح می دهد: برخی از بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده در سطح خیابان ها و بزرگراه های شهری آنقدر شلوغ است و نوشتار به کار رفته در آنها طولانی یا تصاویر آن خیره کننده است که برای هر راننده ای خواسته و ناخواسته جلب توجه می کند و همین توجه موجب حواس پرتی رانندگان شده و احتمال وقوع حوادث را افزایش می دهد. رئیس پلیس راهور تهران، این را هم می گوید که البته در این زمینه به مسئولان شهرداری تذکر داده شده تا آنها نیز نسبت به احتمال حادثه ساز شدن این تابلوها حساس شوند و برای تغییر مکان نصب برخی از این تابلوها اقدام کنند.
رد پای فرهنگ ترافیک در بیلبوردها
حتما شما هم هنگام عبور از بزرگراه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر شهری تصاویری که در آن پدری سوار بر ترک موتورسیکلت و فرزند چشم به راه او را دیده اید.
ماجرا از این قرار است پلیس راهور تصمیم گرفته حالا که تب تبلیغات داغ است از ماجرای بیلبوردها بهره برداری مثبت کند، کاری برای ارتقای فرهنگ ترافیک. البته مسئولان پلیس می گویند حواس شان هست که خودشان هم در این بیلبوردهای تبلیغاتی نکات ایمنی لازم را رعایت کنند تا همین بیلبوردها نیز حادثه ساز نشوند. به گفته سرهنگ جهانی، معاون فرهنگ و ترافیک پلیس راهور تهران، تلاش شده که در این تابلوها از نوشتار کمتر استفاده شود و تصاویری هم انتخاب شود که در کمترین زمان مفهوم را به بیننده القا کند. حال که نمی توان حضور بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر را نادیده گرفت یا آنها را از زندگی شهری امروز محو کرد شاید بهتر باشد سازمان زیباسازی به عنوان متولی تبلیغات شهری کاری کند که دست کم تبلیغات شهری حادثه آفرین نشود.
راهکار اروپایی ها برای کنترل بیلبوردهای حادثه ساز
مشکلی که ما در عرصه تبلیغات با آن مواجهیم و هنوز در ابتدای راه هستیم در بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به قدمت بیش از نیم قرن آنها در استفاده از تبلیغات محیطی برای جذب بازار مشتری، این کشورها بحران پیش رو را به گونه ای کارشناسی شده سپری کرده اند.
عظیم رجب پور، کارشناس مسائل شهری در این باره توضیح می دهد: چند دهه پیش که استفاده از تابلوهای تبلیغاتی به طور قابل توجهی بازار تبلیغات شهری را به خود اختصاص داده بود، تعداد تصادفات درون شهری و برون شهری به مقدار چشمگیری افزایش پیدا کرد تا جایی که این موضوع موجب اعتراض شرکت های بیمه ای شد.
همین شرایط باعث شد تا شرکت های تبلیغاتی بررسی کارشناسی را برای پیگیری ماجرا آغاز کنند، آنها تصمیم گرفتند به هر نحوی شده نقش حادثه ساز بودن بیلبوردهای تبلیغاتی را کنترل کنند. نتایج این بررسی ها نیز جالب بود قطعا هرچه پیام از لحاظ نوشتاری طولانی تر باشد دقت بیشتری نیز از سوی راننده نیاز دارد تا دیده شود. آنها حتی روی رنگ آمیزی تابلوها نیز کار کردند به این ترتیب که برای بزرگراه هایی که سرعت تردد خودروها در آنها بالا بود استفاده از رنگ های خیره کننده مانند رنگ قرمز به که ایجاد کننده حس هیجان بود، مناسب دیده نشد.همچنین استفاده از تصاویر شلوغ و پیام های نوشتاری طولانی نیز در این بررسی ها به طور کامل رد شد. در نتیجه در فاصله زمانی کوتاهی میزان تصادفات خودروها در بزرگراه هایی که نصب بیلبوردها در آنها اصلاح شد، کاهش پیدا کرد.
جام جم