کد خبر: ۱۰۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آمل گفت: وزارت بهداشت با اجرا نکردن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران، به تصویب کنندگان قوانین دهن کجی می کند.
به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر مظلوم، گفت: اولین دلیلی که وزارت بهداشت از اجرای قانون مشاغل سخت برای پرستاران سر باز می زند کمبود بودجه است اما در سال ۹۲ بودجه ای برای این قانون تصویب گردید که شامل ۱۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه ها و ۱ درصد از افزایش مالیات بر ارزش افزوده می شد اما متاسفانه این بودجه رادر جای دیگر صرف شد که می توان گفت این قانون هزینه زیادی را در بر نمی گرفت و بودجه آنم را در طرح تحول نظام سلامت خرج نمودند.

وی افزود: دومین دلیل وزارت بهداشت برای اجرایی نکردن این قانون، بهانه کمبود نیروی پرستاری است که یک بهانه ساده لوحانه است. زیرا اگر وزارت بهداشت واقعا بخواهد به مردم خدمت کند و شعار ندهد مطمئنأ می تواند پرستار جذب نماید. سازمان نظام پرستاری کشور طی آمارری که ارائه داده است پرستار جویای کار در کشورمان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل سختی و غیر جاذب بودن این شغل وارد بازار کار دیگر می شوند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آمل اظهار داشت: اگر بستر مناسبی برای تربیت نیروی پرستاری آماده نمایند از جمله دانشکده های پرستاری مناسب ، قطعأ افراد جذب این رشته شده و یا به دلیل  هزینه دریافتی کمی که نسبت به سختی کار و محیط بیمارستان ها و مشاغل دیگر دریافت می نمایند  به  کشورهای دیگر مهاجرت می کنند که براساس کارهزینه دریافت کنند، پس با این تفاسیر با کمبود نیروی پرستاری  درایران مواجهه نیستیم بلکه با مازاد نیروی پرستار جویای کار روبرو می باشیم.

وی افزود: در ماده ۶۷ و ۶۸ خدمات کشوری بند ۹ آورده شده است که افرادی که مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند باید هفته ای ۳۶ ساعت کار کنند و خانم ها با سابقه ۲۰ سال کار و آقایان با ۲۵ سال سابقه کاری بازنشته می شوند.

مظلوم گفت: با توجه به قانون ارتقاء بهره وری پرستاران براساس سابقه کاری از ساعت کاری آنان کم می شود اما متاسفانه این قانون را نیز برداشته اند، اگر پرستاران با گذشت سابقه کاری باز هم با همان ساعت کاری و شیفت کاری شب زیاد همانند روز اول کار کنند به دلیل اینکه ۵۰ درصد  و یا بیشتر وقت خود را در بیمارستان به سر می برند قاعدتأ با فشار روحی،‌روانی و خانوادگی روبرو می شوند ، حتی برخی از پرستاران به دلیل اوضاع نامناسب مالی چند جا مشغول به کار می شوند و این نیز باعث بروز انواع امراض و خطرات بسیاری برای آنان در بر خواهد داشت.

وی افزود: اگر قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران اجرایی شود و افراد بعد از ۲۰ سال کار بازنشسته شوند به تبع آن کیفیت و انگیزه کاری افراد بالا می رود و مردم از دریافت خدمات درمانی بهتر برخوردار می شوند.

مظلوم در پایان گفت: وزارت بهداشت با آوردن کمک پرستاری، اجرا نکردن قوانین پرستاری و مسائل دیگر استرس فراوانی بر بدنه پرستاری وارد می نماید و با این کار در حق پرستاران ظلم می کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: