کد خبر: ۱۰۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاین>سلامت>رییس بیست و هفتمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: 30 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان، 90 درصد سرطان‌های ریه، 40 درصد سایر سرطان‌ها، 50 درصد بیماری‌های قلبی و 75 درصد بیماری‌های مزمن ریه در افراد سیگاری بروز می‌كند؛ این در حالی است كه می‌توان با ترك مصرف دخانیات از این موارد پیشگیری كرد.

به گزارش شفا آنلاین، دكتر ایرج خسرونیا روز سه‌شنبه در كنگره جامع پزشكان متخصصان داخلی اظهار كرد: بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان مربوط به سرطان ریه است كه بر اثر استعمال دخانیات، هوای آلوده، مصرف الكل، وزن بالا و رژیم غذایی نادرست بروز می‌كند.
وی افزود: استعمال دخانیات یكی از معضلات اخیر جامعه ایرانی است، به طوری كه برخی از جوانان از سن 15 سالگی شروع به استعمال دخانیات می‌كنند.
خسرونیا با بیان این كه 90 درصد مصرف‌كنندگان سیگار كمتر از 17 سالگی شروع به مصرف كرده‌اند، افزود: 29 درصد دانش‌آموزان 13 تا 15 ساله سیگار و قلیان مصرف می‌كنند كه از این تعداد سه درصد سیگار و 23 درصد مصرف‌كننده قلیان هستند.
وی همچنین تصریح كرد: 90 درصد افرادی كه در اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند، سیگاری نیستند بلكه از اطرافیان و اعضای خانواده فرد سیگاری هستند.
خسرونیا به آمار بالای هزینه‌ خرید سیگار و همچنین درمان عوارض ناشی از آن اشاره كرد و گفت‌: سالانه 100 هزار میلیارد ریال صرف هزینه خرید سیگار می‌شود و همچنین 300 میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از دخانیات در كشور می‌شود.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر اشاره كرد و گفت: با پیشرفت تكنولوژی از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار كاسته شده اما به دلیل تغییر رژیم غذایی، نبود تحرك و استعمال دخانیات، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در جهان به‌ویژه در كشورهای كمتر توسعه یافته رو به افزایش است.
وی از دیابت به‌عنوان یكی از بیماری‌های غیر واگیر شایع نام برد و گفت:‌ طبق آمارهای منتشره حدود 430 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و در ایران نیز طبق آمار رسمی پنج میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.
وی افزود: گفته می‌شود در كشور ما 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند كه با این حساب می‌توان گفت حدود هشت تا 10 میلیون نفر در كشور به دیابت مبتلا هستند.
خسرونیا اظهار كرد:‌ در سال 2012، یك و نیم میلیون نفر در اثر بیماری دیابت فوت كردند كه 80 درصد آنها مربوط به كشورهای با درآمد پایین یا متوسط است و پیش‌بینی می‌شود كه در سال 2030 دیابت هفتمین علت مرگ و میر انسان‌ها باشد.
وی با بیان این كه 90 درصد مبتلایان به دیابت، به دیابت نوع دو مبتلا هستند، افزود: امروزه دیابت یكی از مشكلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی جهان محسوب می‌شود چرا كه بدون علامت است و بیشتر مبتلایان زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند كه یكی از عوارض چشمی، كلیوی یا قلبی عروقی مربوط به این بیماری بروز كرده باشد.
خسرونیا خاطرنشان كرد:‌ وزارت بهداشت تصمیم دارد برای تشخیص و درمان بیماری دیابت از پزشكان عمومی استفاده كند، بنابراین امیدوار هستیم با كمك پزشكان متخصص داخلی و عمومی شاهد پیشگیری و درمان هرچه بیشتر این بیماری مزمن و خطرناك باشیم.
وی با بیان این كه همانند دیابت، برای غربالگری و شناخت افراد مبتلا به سرطان در مرحله اول می توان از متخصصان داخلی در مراكز درمان سرطان استفاده كرد، افزود: همچنین با انجام آزمایش های سالیانه و آموزش مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی برای دوری از مصرف دخانیات و رژیم های نادرست غذایی، می توان از مرگ و میر بیشتر این بیماری های خطرناك جلوگیری و از بروز سایر بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری كرد.

**تعرفه، یك مشكل اساسی متخصصان داخلی
خسرونیا به پایین بودن میزان تعرفه متخصصان داخلی اشاره كرد و گفت: مشكل اساسی این است كه یك وزارتخانه طرح و برنامه می دهد اما بودجه و پول دست گروه دیگری است؛ اگر همكاری لازم برای تامین بودجه صورت نگیرد، در سال جاری با مشكلات بسیاری روبه رو خواهیم بود.
وی توضیح داد: قرار بود تعرفه بیماران سرپایی برای پزشكان متخصص داخلی، اطفال و عفونی كه كاری جز معاینه بیمار ندارند و روز به روز از تعداد بیماران آنها كاسته می شود و دچار مشكلات مالی هستند، كمی بیشتر از سایر گروه ها باشد اما با این كه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی و سازمان های بیمه گر آن را قبول دارند، با اجرای آن مخالفت شد به طوری كه به گفته وزیر بهداشت، گروهی مخالف افزایش تعرفه رشته داخلی هستند.
رییس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: ما اعتراضی به دریافتی سایر رشته های پزشكی نداریم و معتقدیم كه آنها عادلانه دریافت می كنند اما گروه های داخلی، اطفال، عفونی و پزشكان عمومی مورد بی مهری قرار گرفته اند.
خسرونیا افزود: علاوه بر تعرفه های ناعادلانه، در برخی از مراكز درمانی متخصصان داخلی از انجام بسیاری از اقدامات درمانی و تشخیصی كه دوره های مربوط به آنها را گذرانده اند، منع می شوند و سازمان های بیمه گر نیز از پرداخت هزینه به آنها خودداری می كنند.
وی افزود: سوال این است كه به طور مثال آیا جراح چشم پزشك برای انجام جراحی كاتاراكت باید هر ساله مجوز مجدد بگیرد و یا اینكه سایر جراحان باید برای جراحی معده یا تیروئید باید گواهی نامه دریافت كند و از گروه های دیگر مجوز بگیرد؛ در شرایطی كه گرفتن این مجوزها غیرضروری و غیرمنطقی است چرا متخصصان داخلی كه در طول رزیدنتی آموزش آندوسكوپی دیده و گواهی آن را دریافت كرده اند، هر ساله باید گواهی مجدد بگیرند و برای دریافت آن نیز متحمل هزینه شوند؟
خسرونیا با بیان این كه مجموع این مسایل سبب كاهش استقبال دانشجویان پزشكی برای ادامه تحصیل در رشته داخلی شده است، ادامه داد: در سال های گذشته بهترین و باسوادترین پزشكان، داوطلب ادامه تحصیل در رشته داخلی بودند اما در سال های اخیر داوطلبان این رشته به شدت كاهش یافته و آنهایی نیز كه وارد این رشته می شوند در سال سوم رزیدنتی به فكر انتقال به فوق تخصصی هستند.
وی اظهار كرد: همچنین جمع شدن بخش های جنرال داخلی در سال های اخیر آسیب های این رشته را بیشتر كرده است؛ با این حال مسئولان دانشگاه های علوم پزشكی با مورد توجه قرار دادن این موضوع، بخش های جنرال در سطح تهران را مجدد راه اندازی كرده اند.
بیست و هفتمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران از امروز 14 اردیبهشت ماه تا 17 اردیبهشت ماه در مركز همایش های رازی در حال برگزاری است.
برچسب ها: سرطان ، دخانیات ، الكل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: