کد خبر: ۱۰۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاین>سلامت>به‌نظر می‌رسد که در بیماران دیابتی، از میان خانواده دارویی استاتین‌ها، روزوواستاتین انتخاب بهتری نسبت به آتورواستاتین است.
به گزارش شفا آنلاین،  طبق مطالعات، استاتین‌ها به طور مختصر موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شوند؛ اما دانسته‌های اندکی در مورد اثرات مصرف استاتین‌ها در افراد دیابتی وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق LISTEN(کاهش چربی با مصرف استاتین‌ها در مبتلایان به دیابت نوع2 و‌ هایپرلیپیدمی)، روزوواستاتین درمقایسه با آتورواستاتین تاثیر کمتری برمقدار قندخون دارد و گزینه بهتری برای درمان بیمارانی است که در تلاش برای پایین نگه داشتن مقدار قندخون خود هستند.

 دراین تحقیق تصادفی، برای مدت یک سال به بیماران مبتلا به دیابت نوع2 و کلسترول بالا، روزانه 5 میلی‌گرم روزوواستاتین (تعداد =514 نفر) یا 10 میلی‌گرم آتورواستاتین (تعداد=514 نفر) داده شد.

       در این تحقیق افزایش دوز استاتین درصورتی که کنترل کلسترول بیماران با این دوز دارو ممکن نبود، مجاز دانسته شد. در پایان در هر دو گروه مقدار کلسترول غیر HDL(کلسترول کل منهای کلسترول HDL یا کلسترول خوب) و هموگلوبین گلیکوزیله نسبت به شروع تحقیق تغییر یافته، اما کاهش کلسترول غیرHDLدر هر دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری نداشت. (86/32 درصد در برابر 01/32درصد، به ترتیب برای داروی روزوواستاتین و آتورواستاتین). همچنین، کاهش LDL از نظر آماری بین دو گروه در انتهای یک‌سال تفاوتی نداشت. در ماه سوم کاهش LDLدر گروه روزوواستاتین بیشتر بود.

       مقدار قندخون در هر دو گروه با مصرف داروهای کاهنده کلسترول افزایش یافته بود؛ اما تفاوت معناداری بین 2 گروه در ماه دوازدهم مشاهده نشد(میانگین تغییرات برابر با 11/0 درصد و 12/0 درصد، به ترتیب در گروه روزووستاتین و آتورواستاتین).

       با این حال، افزایش اولیه مقدار قندخون درگروه آتورواستاتین (4/121 و 126میلی‌گرم در دسی‌لیتر در ماه سوم و ششم) درمقایسه با گروه روزووستاتین (8/118 و 9/122 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در ماه سوم و ششم) ناگهانی تر و با شیب بیشتری همراه بود. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود(0104/0= P).

       این یافته موجب شد که پزشکان دوز درمانی داروهای مورد نیاز در مبتلایان به دیابت را در گروهی از بیماران که تحت درمان با آتورواستاتین هستند افزایش دهند. در حقیقت، تعداد بیشتری از بیماران تحت درمان با آتورواستاتین برای کنترل افزایش ناگهانی قندخون به درمان با دوز بالاتر داروهای ضددیابت نیاز داشتند. خوشبختانه، میزان مواجهه با عوارض جانبی نامطلوب شدید استفاده از این دو دارو درهر دو گروه یکسان بود.

       سرپرست مطالعه می‌گوید: «برای انتخاب داروهای پایین آورنده کلسترول در افراد دیابتی، باید اثر استاتین‌ها بر متابولیسم گلوکز نیز درنظر گرفته شود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در این گروه از بیماران، انتخاب روزوواستاتین بر آتورواستاتین به علت اثرگذاری کمتر آن برمقدار قندخون، ارجح است.»

       لازم به ذکر است که دوز استفاده شده از روزوواستاتین (5 میلی‌گرم) و آتورواستاتین (10 میلی‌گرم) در این تحقیق، بر اساس دوز تصویب شده در ژاپن بود که درمقایسه با دوزی از این داروها که در آمریکای شمالی واروپا به صورت استاندارد استفاده می‌شود، کمتر است(10 تا 20 میلی‌گرم روزوواستاتین و 20 تا 40 میلی‌گرم آتورواستاتین). سپید
PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: