کد خبر: ۱۰۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>در یک اقدام بی‌سابقه و برای نخستین بار، دختر 10 ساله افغانستانی به دست پزشکان ماهر ایرانی در کابل مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین، افغانستان در یک دهه گذشته گام‌های بلندی را در بخش خدمات پزشکی، ایجاد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حتی درنقاط دور دست افغانستان  برداشته‌است.

در کنار وزارت بهداشت افغانستان بخش خصوصی نیز اقدام به فعالیت‌های بهداشتی و درمانی کرده، اقدامی‌که زمینه‌های بیشتر درمانی به مردم افغانستان را فراهم کرده‌ است. 

با این همه هنوز قشر وسیعی از مردم افغانستان برای مداوای بیماری‌های پیشرفته که امکان درمان آن در این کشورشان وجود ندارد با صرف هزینه‌های بالا به کشورهای جمهوری اسلامی ایران، هند و پاکستان مسافرت می‌کنند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در افغانستان، بیماری کلیه است که هنوز پزشکان افغان برای پیوند کلیه آماده نیستند و این مسئله شکایت مردم را نیز در پی داشته‌است.

اما در یک اقدام بی‌سابقه مسئولان بیمارستان «لقمان حکیم» ولایت «هرات» با دعوت از تیم پزشکی بیمارستان «منتصریه» جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار عمل موفقیت آمیز «پیوند کلیه» را در شهر هرات انجام داد.

«شرمیلا» دختری 10 ساله  که سال‌ها از درد کلیه رنج می‌برد و مبالغ هنگفت پولی را برای مداوایش در کشورهای خارجی به مصرف رسانده بود، با کمک پزشکان ماهر جمهوری اسلامی ایران سلامت خود را دوباره به‌دست آورد. این اتفاق باعث خوشحالی مردم افغانستان شده است.

«مسعود خانی» از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس و عضو تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن خرسندی از نتیجه این عمل، گفت: ظرف یک سال و نیم گذشته سفرهای متعددی به کابل و هرات داشته و در این فرصت‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی در خصوص آموزش پزشکان افغان و آغاز عمل «پیوندکلیه» در افغانستان انجام شده‌ است.

«خانی» گفت: نتیجه این تلاش‌ها این شد که در 4 ماه گذشته 2 تیم (یکی از بیمارستان «خاتم» در کابل و دیگری از بیمارستان «لقمان حکیم» در هرات) سفرهای به مشهد داشته باشند و در دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان پیوند اعضای «منتصریه»، آموزش‌های لازم را در خصوص«پیوند کلیه» فرا گیرند.


بزودی اولین مرکز پیوند کلیه نیز در کابل راه‌اندازی می‌شود

«خانی» با اظهار خوشحالی از اینکه پزشکان «هرات» موفق شدند تا با راهنمایی و کمک تیم متخصصان پزشکی جمهوری اسلامی ایران اولین عمل پیوند کلیه را در افغانستان انجام دهند گفت: اولین مرکز در «هرات» ایجاد شده و قرار است بزودی اولین مرکز پیوند کلیه نیز در کابل راه‌اندازی شود.

این پزشک جمهوری اسلامی ایران ضمن امیدواری بر تسریع این اقدام خیر، اظهار داشت: کشورش اعلام آمادگی می‌کند به لحاظ آموزشی، چه پیوند کلیه و چه پیوند سایر اعضاء به مردم مسلمان و دوست، افغانستان کمک و همکاری کند.

«خانی» با اشاره به اینکه پزشکان خوبی در افغانستان حضور دارند و ظرفیت‌های فراوانی در ولایت هرات در خصوص اقدامات پزشکی وجود دارد، افزود: عمل پیوند کلیه که برای نخستین در ولایت هرات انجام شده بیشتر پزشکان افغان بودند که انجام دادند و تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران بعنوان راهنما و همکار آنان ایفای نقش کرده‌اند.

در مراسمی هم که به دلیل تجلیل از انجام موفقیت آمیز پیوند کلیه در هرات برگزار شده بود، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز ظرفیت‌های فراوان موجود در بخش بهداشت و درمان در این ولایت را فرصت مغتمنی دانست که برای کمک به مردم افغانستان از آنها استفاده شود.


«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، گفت: جای مسرت و خوشحالی‌است که اولین پیوند کلیه در هرات با همکاری پزشکان متبهر ایرانی و افغانستانی انجام شد و این اقدام نوید از آینده روشن در این زمینه می‌دهد.

«افخمی رشیدی» اظهارداشت: اگرچه بخش‌های پزشکی دو کشور اسلامی ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته‌اند، از جمله آموزش پزشکان افغانستانی در ایران، اما گستره این مهم در کنار حجم وسیع تعاملات میان دو کشور اندک بوده و اکنون با این اقدام انسانی و الهی که نقطه عطفی در همکاری‌های پزشکی دو کشور محسوب می‌شود، می‌توان به آینده، بسیار امیدوار بود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، به توانمندی‌های بالقوه ایران اسلامی در همه امور اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از 2 هزارو 800 واحد دانشگاهی و موسسات آموزش عالی با حدود 5 هزار رشته تحصیلی و بیش از 70 هزار کادر ثابت هیات علمی سرگرم آموزش حدود 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در سطوح مختلف می‌باشند.

کاردار جمهوری اسلامی ایران در هرات خاطر نشان کرد: سهم دانشگاه علوم پزشکی از این حوزه حدود 150 هزارنفر می‌باشد و این در حالی‌است که قبل از انقلاب اسلامی به علت کم‌بود پزشک حدود 3800 پزشک خارجی در ایران مشغول به فعالیت بودند.

«افخمی رشیدی» با بیان این‌که هم اکنون 25 هزار دانشجوی خارجی از 92 کشور در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مشغول تحصیل علم و دانش هستند، گفت: سهم افغانستان از این آمار حدود 17 هزار نفر می‌باشد که خوشبختانه حدود 500 نفر در مقطع پزشکی مشغول تحصیل هستند و به منظور تربیت کادر آینده و مبارزه با جهل و بی‌سوادی در حال حاضر 350 هزار دانش آموز افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در ایران اسلامی مشغول تحصیل هستند.

این دیپلمات ایران در هرات به دستاوردهای علمی و توانایی‌های پزشکی ایران در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: ساخت اولین نای مصنوعی، تولید داروی زخم جهت بیماران دیابتی، تولید رگ مصنوعی به کمک نانو الیاف، تولید سلول‌های بنیادی جنینی، تولد اولین کودک حاصل از روش القا مصنوعی در سال 1371، تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده در ایران ، دارا بودن رتبه اول در خاورمیانه و رتبه 5 در علم ژنتیک در جهان جز افتخارات مردم مسلمان ایران است.


«افخمی رشیدی» در پایان سخنرانی‌اش با اشاره به اینکه اولین پیوند کلیه حدود 48 سال پیش در ایران انجام شد و تا به امروز بیش از 17  هزار پیوند کلیه موفق در ایران ثبت شده‌، گفت: پیوند کلیه، کبد، قلب، مغز استخوان، ریه، پوست و موارد دیگر از جمله اقدامات ارزنده و توانمندی‌های پزشکی متخصصان جمهوری اسلامی ایران است که باعث افتخار و سربلندی ایران شده‌ است.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: