کد خبر: ۱۰۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سومين كنگره بين المللي حقوق سلامت با حضور نمايندگاني از كشورهاي مختلف از جمله جمهوري اسلامي ايران در شهر بورسا در غرب تركيه شروع به كار كرد.
به گزارش شفا آنلاین، در اين كنگره كه از سوي انجمن علوم قضايي، دانشكده حقوق دانشگاه اوزيغين، كرسي پزشكي قانوني دانشكده پزشكي دانشگاه آنكارا، كانون وكلاي تركيه و با حمايت هاي شهرداري بورسا برگزار شده، علاوه بر تركيه و ايران، اساتيدي از آلمان، جمهوري آذربايجان، يونان، هندوستان، روسيه، سوئد، آلمان، ازبكستان، قبرس ترك نشين، كوزوو و بوستي شركت كرده اند.
كنگره تا سال گذشته در سطح ملي برگزار مي شد و از امسال به صورت بين المللي برگزار مي شود.
دكتر علي رضا دلخوش از ايران با عنوان جايگاه حقوق جنگ در حقوق بين المللي در اين كنگره كه به مدت سه روز ادامه دارد، سخنراني دارد.
حق سلامت، در فرايند توسعه استاندارد زندگي اجتماعي، در راس دست آوردهاي جامعه بشريت بشمار مي رود.
تضمين حق سلامت با قوانين، مقوله توسعه حقوق سلامت را الزامي كرده است.
تركيه در سالهاي اخير همسو با تحولات داخلي و منطقه اي به ويژه موضوع حضور 3 ميليون آواره سوري در اين كشور، موضوع حقوق سلامت توجه محافل حقوقي و نظام پزشكي را بخود جلب كرده و رهيافت هاي براي توسعه اين فاز از حقوق و برابر سازي استانداردهاي آن با حقوق سلامت در سطح بين المللي صورت مي گيرد.
سومين كنگره حقوق سلامت در تركيه نيز با اين ايده به صورت كنگره بين المللي برگزار مي شود.
پروفسور دكتر حميد حانجي رئيس كنگره در حاشيه مراسم گشايش در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در آنكارا گفت: حقوق سلامت در سالهاي اخير به صورت يكي از مهمترين مقوله هاي حقوقي در آمده است كه حاوي نكات مهمي چون حق بيمار، حق پزشك، مسائل بيمه مي باشد.
وي گفت: امسال براي اولين بار با مشاركت نمايندگاني از بيش از 10 كشور در سطح بين المللي كنگره حقوق سلامت برگزار مي شود تا ضمن آشنايي با ديدگاهها و تحولات در حقوق سلامت در جهان، زمينه تبادل نظر، تبادل اطلاعات و همكاري هاي عملي و دانشگاهي نيز بين حقوق دانان فراهم شود تا در تركيه نيز حقوق سلامتي در سطح استانداردهاي بين المللي تدوين و اجرايي شود.
او در همين حال گفت: تركيه در سال هاي اخير به لحاظ برخي تحولات منطقه اي و بين المللي و حتي داخلي به تجارب نويني در اين زمينه دست يافته كه در طول كنگره بررسي خواهد شد.
دكتر حانجي با تاكيد بر فرايند سريع جهاني شدن گفت: ديگر به نقطه اي رسيده ايم كه هر كشور عملا به تنهايي در هر زمينه به كشف و تجربه تلاش كند. لذا با برگزاري چنين كنگره اي مي خواهيم ضمن تبيين تحولات در حوزه حقوق سلامت در تركيه به جهان، از تحولات بين المللي در اين زمينه نيز آشنا شده و زمينه نهادينه كردن همكاري هاي علمي و دانشگاهي را نيز فراهم آوريم.
رئيس كنگره حقوق سلامت در مورد موضوعات مطرح شده در اين كنگره گفت: مسائل مختلفي مطرح است به ويژه موضوع مهاجرت هاي غير قانوني كه اكنون به صورت يكي از مهمترين دغدغه هاي بين المللي در آمده است.
او گفت: گرچه تركيه اكنون با تجربه بزرگ پذيرش سه ميليون آواره سوري روبروست ولي از گذشته نيز كشورها با اين مقوله رو در رو بوده اند. در ايران، در بالكان و بسياري از كشورهاي ديگر. بحث مي كنيم كه موضوع سلامت اين آوارگان چگونه خواهد شد. حقوق و حقوق سلامت آنها چيست. حقوق معلولين، مسائل رواني بيماران، مسائل پديد آمده از خطاهاي پزشكي براي بيماران و مسائل حقوقي مرتبط با آنها، حقوق بيمه اي اين بيماران بايد چگونه باشد. موضوع خودداري بيماران از پذيرش خدمات درماني، پزشكي قانوني رواني، موضوعات حقوقي مرتبط با تصميم گيري در خصوص آندسته از بيماراني كه در آستانه مرگ قرار گرفته و وارد زندگي نباتي شده اند، اينكه حقوق تا چه اندازه مي تواند به پايان دادن به اين شرايط اجازه دهد.
او گفت: همچنين مسائل حقوقي مرتبط با فعاليت پزشكاني كه در بخش اورژانس بيمارستانها و تحت فشار سنگين فعاليت مي كنند، رضايت بيمار و اينكه چه موقع و در چه مرحله اي پزشك مي تواند مداخله كند، وظايفش چيست. مقوله مهم ديگر تنظيم حقوق در خصوص پيوند اعضا مي باشد. چگونه مي توان با تجارت آن مقابله كرد. در سطح بين المللي چه نوع همكاريهاي حقوقي بايد شكل داد. توسعه حقوق در خصوص مبارزه قاچاق ارگان در سطح بين المللي
رئيس كنگره گفت: چهارمين كنگره سال آينده در سامسون در كناره درياي سياه و با مشاركت شمار بيشتري از كشورها برگزار خواهد شد.
پروفسور هانجي در خاتمه در پاسخ به سئوالي در خصوص همكاريهاي دوجانبه در اين زمينه با ايران گفت: همكاريهاي دو كشور را مي توان به نحوي توسعه داد كه هم در پيشرفت در اين زمينه در سطح منطقه كمك كند و هم الگويي براي همكاري ساير كشورها باشد. در اين راستا دست اندركاران حقوق سلامت دو كشور بايد در بستر لازمي گرد هم آمده و با تنظيم گزارش مشتركي از اين وضعيت در خصوص حقوق سلامت، براي نهادينه كردن اين همكاري مي توان موافقتنامه اي را تهيه و توسط دولتها به پارلمانها براي تصويب نهايي تقديم گردد.
وي با تاكيد بر اينكه موضوعات بسيار مهمي براي همكاري در اين زمينه بين دو كشور وجود دارد گفت: موضوع مسائل حقوقي قاچاق مواد مخدر كه خود يكي از مقوله هاي حقوق سلامت نيز مي باشد و به عنوان يكي از دغدغه هاي مهم دو كشور و جامعه جهاني يكي از حوزه هاي مهم همكاري در اين زمينه مي تواند باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: