کد خبر: ۱۰۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت جنسی> محققان در بررسی‌های خود دریافتند مردان مبتلا به سرطان پروستات که به عنوان قسمتی از پروسه درمانی خود، تحت درمان دارویی محرومیت از آندروژن (ADT) قرار می‌گیرند، بیشتر از بیمارانی که این نوع درمان را دریافت نمی‌کنند، در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
به گزارش شفا آنلاین،به عبارت دیگر، بیماران دریافت کننده ADT، نسبت به بیمارانی که با این نوع داروها درمان نمی‌شوند، 23 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند و 29 درصد بیشتر تحت درمان‌های روانپزشکی در بیمارستان قرار می‌گیرند. این اختلاف میان دو گروه از نظر آماری معنی‌دار است.

       محققان معتقدند بیماران درمان شده با ADT با کاهش عملکرد جنسی، افزایش وزن و انرژی کمتر مواجه هستند. این عوامل ممکن است فرد را به سوی افسردگی سوق دهند. اما این پدیده کاملا ناشناخته است. نکته مهم آنکه مواجهه طولانی‌مدت‌تر با ADT خطر افسردگی را هم بیشتر می‌کند، به طوریکه از 12 درصد با مصرف داروها کمتر از 6 ماه، به 26 درصد در 7 تا 11 ماه درمان و 37 درصد میان بیمارانی می‌رسد که 12 ماه یا بیشتر تحت درمان با ADT بوده‌اند. این اختلاف‌ها قابل توجه و معنی‌دار هستند.

       محققان این مطالعه اطلاعات کوهورت مردان بالای 65 سال را که مبتلا به مرحله I–III سرطان پروستات بودند و در فاصله سال‌های 1992 تا 2006 ثبت شده بودند، آنالیز کردند.

       در میان 78 هزار و 552 مردی که وارد مطالعه شده بودند، محققان رابطه میان ADT و تشخیص افسردگی یا موارد ثبت شده درمان افسردگی را در این مردان آنالیز کردند. ADT که با رادیوتراپی همراه بود، بقای مردان در معرض خطر بالا و بیماری لوکالیزه را بیشتر کردند. ADT می‌تواند با عوارض جانبی متابولیک، قلبی‌عروقی، استخوان و شناختی نیز همراه شود. چندین مطالعه قبلی نیز ارتباط قابل‌توجهی را میان ADT و افسردگی نشان داده بودند، هرچند کارآزمایی‌های کوچک‌تر به این رابطه دست نیافته بودند. در حال حاضر هیچ اجماع کلی نیز روی این موضوع وجود ندارد که ADT باعث افسردگی می‌شود.

       43 درصد مردانی که در این کوهورت وارد شده بودند، در طول 6 ماه پس از تشخیص سرطان پروستات تحت درمان با ADT قرار گرفته بودند. میانگین سنی آنها 6/72 سال در گروه درمان نشده با ADT و 2/75 سال در گروه درمان شده با ADT است.

       بروز تجمیعی افسردگی تازه تشخیص داده شده، از 6 ماه تا 36 ماه پس از تشخیص سرطان پروستات، میان مردان درمان شده با ADT (2/5 درصد) در مقایسه با درمان نشده‌ها (1/7 درصد)، بیشتر بود. این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار است.

       سن بیشتر، وضعیت ازدواج نکرده و بیماری‌های همراه بیشتر با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه بودند.

       محققان در پایان متذکر می‌شوند که بیماران و پزشکان باید مزایا و خطرات ADT را بسنجند و این خطر افزوده افسردگی ممکن است مردان را در انتخاب این روش درمانی بیشتر مردد می‌کند، خصوصا در سناریوهای بالینی برای بیمارانی که مزایای این روش درمانی برای آنها کمرنگ‌تر است.سپید
Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: