کد خبر: ۱۰۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 07
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> دانشمندان به تازگیی موفق شده اند تا با استفاده از 11 جفت دی ان ای، کوچک ترین دیود جهان را طراحی کننده که به گفته آنها طراحی مدلی از این کوچکتر عملا غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین،گروهی از محققان دانشگاه جورجیا و بن گوریون موفق به تولید شی الکترونیکی بسیار کوچکی شده اند که ذره بین های معمولی نیز قادر به نشان دادن آن نیستند. این تیم موفق شده اند تا تنها با استفاده از یک مولکول دی ان ای به طراحی یک دیو د(شی الکتریکی که جریان الکتریسیته را اغلب در یک جهت هدایت می کند) بپردازند.

تلاش این تیم تحقیقاتی می تواند منجر به ساخت ابزار الکترونیکی بسیاری در مقیاس نانو شود. علاوه بر این پروژه یاد شده می تواند منجر به ساخت ابزار های پیش رفته تری شود چرا که مهندسان می توانند قابلیت های بیش تری را در دستگاه های با اندازه فعلی جای دهند.

علاوه بر این، دی ان ای که آنها برای این مطالعه طراحی کرده اند تنها از 11 جفت تشکیل شده است. همین امر نیز دی ان ای یاد شده را بسیار کوچک می کند زیرا ژنوم انسان دارای 3 میلیارد جفت است. تیم یاد شده برای این که بتوانند جریان الکتریسیته را از دی ان ای عبور دهند از نصب مولکولی به نام کورالین استفاده کردند.به این ترتیب تیم تحقیقاتی یاد شده موفق شد تا برای ساخت دیود های بسیار کوچک به جای سیلیکون از دی ان ای استفاده کند.

بینگ گیان شو (Bingqian Xu) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد که: «به مدت 50 سال است که انسان قدرت های محاسباتی بسیار زیادی را به تراشه های بسیار کوچک تبدیل کرده است.اما در این تحقیق ما محدودیت های سیلیکون را از میان برداشتیم زیرا اگر تراشه های سیلیکونی کوچک تر از اندازه فعلی شوند کارایی آنها نیز به مراتب ناپایدار وغیرقابل پیش بینی خواهد شد.» بنابراین این گفته ها می توان این گونه نتیجه گرفت که کوچک تر کردن تراشه های سیلیکونی بیش از این ممکن نخواهد بود.

تلاش این تیم تحقیقاتی می تواند منجر به ساخت ابزار الکترونیکی بسیاری در مقیاس نانو شود. علاوه بر این پروژه یاد شده می تواند منجر به ساخت ابزار های پیش رفته تری شود چرا که مهندسان می توانند قابلیت های بیش تری را در دستگاه های با اندازه فعلی جای دهند.engadget

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: