کد خبر: ۱۰۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>اقتصادی>بیمه و بانک> آن‌قدر ماجرای سوییفت و انتقادها به آن به درازا کشید که چندی پیش عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با حضور در برنامه ویژه خبری در پاسخ به منتقدان گفته بود: «هرکس به رفع تحریم سوییفت شک دارد برود به بانک مرکزی و خودش از نزدیک اتصال بانک‌های ایران به سوییفت را ببیند».

به گزارش شفا آنلاین، در آخر هم از سیف خواسته بود امکان بازدید از اتاق سوییفت را فراهم کند. دراین‌باره برخی دیگر از مسئولان وزارت امور خارجه نیز پیش‌تر اظهارنظر کرده بودند و این انتقادات را متوجه دلواپسانی کرده بودند که از رفع تحریم‌ها دل‌خوشی ندارند و مدام بر طبل باختن ایران در مذاکرات می‌کوبیدند.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، با تأکید بر لغو تحریم سوییفت در پاسخ به منتقدان و دلواپسان با فاصله‌ای کوتاه از اعلام رسمی لغو تحریم‌ها گفته بود: «هیچ مشکل سیاسی بر سر راه لغو تحریم‌ سوییفت برای بانک‌های ایرانی وجود ندارد و بانک‌ها قادرند به طور مستقیم در روزهای آینده از خدمات سوییفت استفاده کنند». اما بعدها این اعتراض‌ها کماکان ادامه داشت تا اینکه بعیدی‌نژاد در اظهارنظری دیگر سخن از اتصال چهار بانک جدید ایرانی به شبکه سوییفت در اسفندماه سال گذشته داد که در نوروز امسال نیز تعداد آنها به ٢٩ بانک‌ موجود افزایش یافت؛ اما هنوز حواشی آن ادامه دارد تا اینکه بالاخره گره مشکل باز شد. دیروز بانک مرکزی به دعوت عراقچی پاسخ گفت و امکان بازدید از اتاق سوییف برای خبرنگاران را فراهم کرد.

«سوییفت دلاری» همچنان متوقف است
رئیس کارگروه کاربران سوییفت کشور در این بازدید از اتصال ۲۹ بانک ایرانی به شبکه سوییفت خبر داد اما بااین‌حال گفت: هنوز روابط بانکی و سوییفت به صورت دلاری به دلیل تحریم‌ها برقرار نیست اما پوند و یورو برقرار است.

براین‌اساس یعقوبی با بیان اینکه هنوز روابط بانکی و سوییفت به صورت دلاری به دلیل تحریم‌ها برقرار نیست اما پوند و یورو برقرار است، گفت: با هالک بانک ترکیه برقراری سوییفت با یورو و لیر ترکیه انجام می‌شود، همچنین در این نقل‌وانتقالات دریافت‌کننده، پرداخت‌کننده، نوع و میزان ارز، تاریخ و... به ‌عنوان یک پیام رمزدار به بانک مربوطه ارسال می‌شود.

تعداد روابط کارگزاری به ٣٠٠ مورد رسید
حسین یعقوبی در کنار این خبر دیگری داد که بوی بهبود روابط می‌داد. به گفته یعقوبی، پس از تحریم‌ها ۳۰۰ کارگزار خارجی با شبکه بانکی ما روابط کارگزاری ایجاد کردند که این روابط قبل از تحریم‌ها به تعداد انگشتان دست رسید.  مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه فقط دو یا سه بانکی که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند هنوز نتوانسته‌اند از مزایای برقراری سوییفت برخوردار باشند، افزود: پس از برقراری ارتباطات، حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی ایتالیا باز شده و از طریق سوییفت پول منتقل شده و درحال‌حاضر ما در بانک مرکزی ایتالیا بستانکار هستیم.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت‌های مختلف در اتاق سوییفت از قبیل خرید طلا و... انجام می‌شود، ادامه داد: اگر سیستم سوییفت وجود داشته باشد ولی کسی در دنیا به شما طلا نفروشد، چگونه امکان دارد که ارتباط برقرار شود؟  در جریان بازدید خبرنگاران از اتاق سوییفت، یک درخواست از بانک مرکزی ایران به هالک بانک ترکیه ارسال شد، همچنین یک ارتباط سوییفتی دیگر میان بانک مرکزی ایران با یک بانک کره‌ای به تاریخ ۳۰ مارس برای خبرنگاران تشریح شد. رئیس کارگروه کاربران سوییفت کشور اظهار کرد: فعالان اقتصادی نمی‌توانند به ‌صورت مستقیم سوییفت برقرار کنند بلکه فعالان اقتصادی به بخش مربوطه یعنی شعب ارزی بانک‌ها مراجعه و براساس ثبت سفارش خود درخواست بازشدن اعتبار را به بانک می‌دهند.
واکنش بانک مرکزی به انتقاد فعالان اقتصادی و تجار
با این همه انتقاداتی از سوی فعالان اقتصادی درباره برقراری ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی هنوز پابرجاست که در همین رابطه مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در پاسخ به این انتقادات گفت: در جریان تحریم‌ها روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی کاملا متوقف نبود و این روابط وجود داشت اما این ارتباط محسوس و با هزینه‌های بالا بود ولی درحال‌حاضر سوییفت کاملا برقرار است. وی همچنین تأکید کرد که دستورات دریافت و پرداخت جزء روابط کارگزاری بانکی است و سوییفت در این حوزه نمی‌گنجد و مقوله‌ای جداست. این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: در برخی رسانه‌ها به دلیل فقدان آگاهی کامل درباره روابط کارگزاری بانک‌ها، حواله و گشایش اعتبار اسنادی را با یک ابزار پرداخت بانکی و ارتباطی مثل سوییفت اشتباه می‌گیرند، این در حالی است که سوییفت یک سیستم است و مخفف جامعه جهانی ارتباطات مالی. سوییفت ابزاری رسانه‌ای مثل تلفن است که در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا ارتباط بانکی با شبکه برقرار شود، در اصل سوییفت ابزار مخابراتی و ارتباطاتی است.

سوییفت فی‌نفسه گره‌گشا در ایجاد روابط کارگزاری و ارائه خدمات نیست. یعقوبی با اشاره به موضوع پراهمیت برقراری روابط بانکی با کارگزاران بانکی در دنیا، ادامه داد: یک بانک باید قبل از برقراری ارتباط مطالعه داشته باشد و پس از آن باید روابط را به مرحله اجرا درآورد که در این زمینه پیام‌های مالی مخابره می‌شود. باید تمامی زمینه‌ها فراهم باشد تا سوییفت مخابره شود.

این امکان وجود دارد که همه به شبکه سوییفت وصل باشند اما امکان برقراری ارتباط وجود نداشته باشد. پیش‌بینی می‌شد که پس از اجرای برجام تمام فعالیت‌های بانکی بین‌المللی و استفاده از ابزارهایی مانند سوییفت و... که ارتباطات را تسهیل می‌کند، برقرار ‌شود و در اختیار ما قرار گیرد، بر این اساس سوییفت از اولین نتایج برجام بود. او درباره انتقاد فعالان اقتصادی به برقرارنشدن ارتباطات بانکی و روابط کارگزاری، گفت: در جریان تحریم هم روابط کارگزاری به صورت محدود وجود داشت و پول نفت وصول می‌شد، هم‌اکنون که سوییفت باز شده و روابط کارگزاری افزایش یافته چگونه می‌توان گفت سوییفت وصل نشده و روابط بانکی وجود ندارد. به نظر من این صحبت منطقی نیست.

او با تأکید بر اینکه گشایش «ال‌سی» و اعتبارات اسنادی مربوط به روابط کارگزاری می‌شود و نه سوییفت، اظهار کرد: سه بانک هنوز در تحریم هستند و تلاش ما رفع تحریم این بانک‌هاست. با اینکه در این جلسه اتصال کامل بانک‌های ایرانی به شبکه سوییف به نمایش گذاشته شد، اما برخی خبرنگاران دلواپس همچنان مصر بر حرف خود از برقرارنبودن سوییفت و ‌پذیرفته‌نشدن بانک‌های ایرانی از سوی بانک‌های مطرح جهانی و ارتباط با بانک‌های کوچک سخن به میان آوردند. مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی در واکنش به این مطلب گفت: اصلا این‌گونه نیست و فقط برای نمونه این را می‌گویم که هم‌اکنون حساب بانک مرکزی در بانک مرکزی ایتالیا باز و فعال شده و از طریق سوییفت پیام‌های مالی ارسال و دریافت می‌شود. این جواب کسانی است که می‌گویند روابط کارگزاری فقط با بانک‌های کوچک ایجاد شده است.

برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ خارجی
مدیر بین‌الملل بانک مرکزی گفت: پس از اجرائی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌های جدید اروپا در ایتالیا و اتریش برقرار شده است. همچنین براساس دستورالعملی، بانک‌ها اجازه ندارند با بانک‌های کوچک خارجی ارتباط برقرار کنند و برقراری روابط با بانک‌های بزرگ خارجی در دستور کار است.  وی اعلام کرد: تحریم‌های دلاری ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و قبل از این موضوع تحریم دلاری شده بودیم.
سوییفت نسخه (ورژن) یک و دو ندارد
همچنین محمود زیبایی، رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، گفت: سوییفت نسخه (ورژن) یک و دو ندارد و تنها نسخه آن «هفت» است و همه بانک‌های ایران هم‌اکنون از آخرین نسخه سوییفت استفاده می‌کنند.
تبادل ۳۸۰۰ پیام سوییفت بعد از برجام در بانک ملی
غلامرضا پناهی، عضو هیأت‌مدیره و معاون بین‌‌الملل بانک ملی نیز در حاشیه مراسم نمایش عملیات سوییفت در محل بانک ملی در جمع خبرنگاران گفت: از ۲۶ دی حدود سه‌هزارو ٨٠٠ پیام سوییفت بین بانک ملی در ۶۲ کارگزاری این بانک در خارج کشور تبادل شده که هزارو ٥٠٠ پیام ارسالی و دوهزارو ٣٩٠ پیام دریافتی بوده است. وی با بیان اینکه سوییفت پس از تحریم‌ها برای برقراری ارتباط پیش‌قدم شد، اما اتصال مجدد به این سامانه نیازمند طی‌شدن مراحلی است، افزود: ارتباط سوییفت و امکان نقل‌وانتقال وجوه هم‌اکنون فراهم است و همه حساب‌های ما در خارج از کشور آمادگی انتقال وجوه از خارج به داخل و بالعکس را دارند. برای نمونه، اکنون پیام حواله از بزرگ‌ترین بانک ژاپن و به نام شخص را بدون واسطه دریافت کرده‌ایم.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: