کد خبر: ۱۰۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 02
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>محققان ایرانی اخیرا موفق به ابداع شیوه ای جدید به منظور جداسازی و خالص سازی مواد بیولوژیکی به طور خاص برای آنزیم آلفا آمیلاز با استفاده از نانوذرات شدند که امکان جداسازی آنزیم ها را در ابعاد صنعتی و بسیار ارزان فراهم می سازد.
به گزارش شفا آنلاین، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه درباره این پروژه تحقیقاتی گفت: استفاده از نانوذره سیلیکا برای جداسازی و خالص سازی آنزیم آلفا آمیلاز اولین بار است که در کشور انجام می شود و در دنیا نیز این روش فقط در ابعاد آزمایشگاهی و نه در مقیاس صنعتی تجربه شده است.
دکتر 'غلامرضا پازوکی' افزود: علاوه بر این، خالص سازی مواد بیولوژیکی در یکی از دانشگاه های آمریکایی تجربه شده و در آن نانو ذره طلا استفاده کرده اند که روشی گرانقیمت است ولی در روش ما از مواد بسیار ارزان تر استفاده شده است.
وی به کاربردهای متنوع مواد بیولوژیکی و آنزیم ها در صنایع مختلف ازجمله صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: خالص سازی مواد بیولوژیکی در صنایع غذایی و دارویی، اهمیت زیادی دارد زیرا هم با سلامت افراد سر و کار دارد و هم اینکه درصورت نداشتن ضریب خلوص بالا، اجازه تولید دارو داده نمی شود.
پازوکی ادامه داد: بنابراین اثبات اینکه به درجه خلوص تعیین شده و استاندارد در زمینه مواد بیولوژیکی دست یافته ایم کار دشواری بود که خوشبختانه موفق به انجام این کار با فرآیند ساده تر و ارزان تر شدیم.
این پژوهشگر تصریح کرد: تقریبا دو سوم از هزینه های ساخت و تولید مواد بیولوژیکی در مرحله جداسازی و خالص سازی هزینه می شود و هرچقدر، فرآیند تخلیص کم هزینه تر باشد، تولید این مواد اقتصادی تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه تحقیقاتی حاصل دو سال تلاش مشترک با دکتر 'منوچهر وثوقی' استاد دانشگاه صنعتی شریف و 'سید محسن دهنوی' است که در قالب یک پروژه دکتری اجرا شده است.


ضریب IF این مجله در این چهار سال همواره در حال افزایش بوده و با ضریب IF (2014): 5.578 و MIF (2014): 0.734 دارای رتبه Q1 است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: