شفا آنلاین:ضربه به سر و شکستگی های متعدد علت بیش از 80 درصد مرگ های موتورسیکلت سواران است، بیش از 60 درصد کشته های موتورسیکلت سواران، زیر 30 سال هستند، 46 درصد کشته های موتورسیکلت سوارها در جاده های برون شهری جان می بازند و ... . این ها همه واقعیت های تلخی هستند که در آمار سازمان پزشکی قانونی کشور به چشم می خورند. امنیت پایین موتورسیکلت سواران و عدم استفاده از کلاه ایمنی، جدی نگرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط آنها، تردد در جاده های برون شهری و دلایل دیگر دست به دست هم داده اند تا یک چهارم کشته های حوادث رانندگی هر سال را موتورسیکلت سواران تشکیل دهند.
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس بررسيهاي واحد آمار سازمان پزشكي قانوني كشور بخش قابل توجهي از تلفات حوادث رانندگي در هر سال، مربوط به موتورسيكلت سواران است به نحوي كه مطابق آمارهاي موجود در فاصله سالهاي 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسيكلت سوار در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه اين رقم 25.7 درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پزشكي قانوني كشور، از كل 120 هزار و 70 كشته ناشي از تصادفات رانندگي طي سال هاي 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسيكلت سوار بودند كه اين رقم 25.7 درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد. همچنين اين رقم بعد از قربانيان تصادفات خودروهاي سواري كه 34.6 درصد تلفات را شامل مي شود، دومين جايگاه را به خود اختصاص داده است.
عمدهترين علت مرگ موتورسيكلت سواران، ضربه به سر
برخورد با وسايل نقليه ديگر با رقم 83.1 درصد، عمدهترين علت تصادفات منجر به فوت موتورسيكلت ها است. همچنين بيشترين علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با 61.2 درصد و پس از آن شكستگي هاي متعدد با 19.7 درصدگزارش شده است. از سويي 42.3 درصد موتورسواران در همان محل وقوع حادثه درگذشتهاند كه تمامي اين موارد لزوم استفاده از لوازم ايمني مانند كلاه ايمني، لباس مناسب و در كنار آن احتياط بيشتر در رانندگي و حفظ سرعت مطمئنه را بيش از پيش روشن مي كند.
60 درصد كشته ها زير 30 سال
از نظر سني نيز افراد 18 تا 24 سال با 34.1 درصد موارد بيشترين كشته هاي تصادفات موتورسيكلت را به خود اختصاص دادهاند و تأسف بارتر آنكه 60.4 درصد كشته ها افراد زير 30 سالند بنابراين اگر 15.4 درصد كشته هاي 30 تا 39 ساله را هم به آن اضافه كنيم، به اين نتيجه مي رسيم كه سه چهارم كشته هاي موتورسيكلت زير 40 سال سن دارند.
بر اساس اين گزارش در اين مدت، 95.2 درصد كشته هاي تصادفات موتورسيكلت سواران مرد و 4.8 درصد آنان زن بودهاند، اين در حالي است كه 78.8 درصد اين افراد راننده موتور و 20.3 درصد افراد راكبان ترك موتورسيكلت بوده اند و البته وضعيت هشت دهم درصد افراد نيز نامعلوم گزارش شدهاست.
بيشترين كشته هاي تصادفات موتورسيكلت ها در تابستان
بيشترين تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماههاي شهريور با 11.7 درصد، مرداد با 11.1 درصد و تيرماه با 11 درصد و كمترين آن مربوط به فصل زمستان با 14.6 درصد (در كل سه ماهه زمستان) بودهاست. نكته قابل توجه آنكه بيشترين كشته ها در ماههاي فصل زمستان در استانهاي گرمسيري مانند سيستان و بلوچستان (22.4 درصد)، هرمزگان (21.8 درصد) و خوزستان (19.9 درصد) ثبت شدهاست.
وضعيت شغلي و تحصيلي متوفيات تصادفات موتور سيكلت
از جهت تحصيلات نيز در ميان كشته هاي 18 سال و بالاتر، 28.9 درصد افراد داراي تحصيلات راهنمايي، 27.4 درصد با تحصيلات ابتدايي، 17.5 درصد با تحصيلات دبيرستان و 17 درصد بيسواد بوده اند كه بيشترين آنها داراي شغل آزاد (33.4 درصد) و يا كارگر (25.1 درصد) بوده اند.
بيش از 46 درصد كشته هاي موتورسيكلت ها در راه هاي برون شهري
هرچند به موتور به عنوان وسيلهاي نه چندان ايمن و به ديده وسيله نقليه درون شهري نگريسته مي شود اما جالب است بدانيم 46.7 درصد كشته هاي موتورسيكلت ها مربوط به راه هاي برون شهري و 38.8 درصد آنها مربوط به معابر درون شهري بوده است. جاده هاي خاكي و روستايي با 13.7 درصد در رده بعدي قرار دارند و وضعيت هشت دهم درصد موارد نيز نامشخص گزارش شده است. اما در ميان استان هايي كه بيشترين كشته هاي برون شهري را داشته اند گيلان، قزوين، اردبيل و كرمانشاه در صدر جدول و آذربايجان شرقي، تهران و يزد در انتهاي جدول قرار دارند. اين در حالي است كه يزد، تهران و اصفهان بيشترين كشته هاي درون شهري و سيستان و بلوچستان، اردبيل و قزوين كمترين كشته هاي درون شهري را داشته اند.
ثبات الگوي مرگ موتورسيكلت سواران در سالهاي متمادي
اما در خصوص حوادث موتورسيكلت ها نكته جالب توجه آن است كه طي بررسي هاي به عمل آمده در سال 1390 و 1391 مشخص شد كه اين الگو ها در آمار تلفات حوادث موتورسيكلتها تقريباً ثابت مانده است به طوري كه قربانيان تصادف موتورسيكلت در سال 1390، 24 و در سال 1391، 23 درصد كل كشته هاي تصادفات را به خود اختصاص داده اند. عمده ترين علت مرگ در آنها همچنان ضربه به سر با 60.6 درصد در سال 1390 و 61.8 درصد در سال 1391 بوده و غلبه سني افراد 24 - 18 ساله با 32.1 در صد در سال 1390 و 32.1 درصد در سال 1391 همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نيز در راههاي برونشهري با 44.8 درصد موارد در سال 1390 و 45.8 درصد موارد در سال 1391 همچنان از موارد درون شهري ( با 40.1 و 38.8 درصد در سال 1390 و 1391) پيشي گرفته است.
هشدار و توصيه ها
در مجموع به نظر مي رسد با توجه به ايمني پايين اين وسيله نقليه و به تبع آن درصد بالاي كشته هاي ناشي از تصادفات موتورسيكلت ها و تعداد قابل توجه مجروحين، مصدومين و معلولين اين نوع تصادفات كه طبق آمار، بيشترين آنها از افراد نوجوان و جوان كشور هستند، توجه جدي دستگاهها تصميم گيرنده و نظارتي به اتخاذ تصميمات مناسب از يك سو و هموطنان استفاده كننده از اين وسيله نقليه به نكات و توصيههاي ايمني از سوي ديگر كاملاً ضروري به نظر مي رسد لذا در اينجا ضمن آرزوي سلامت براي تمامي هموطنان عزيز توجه راكبان موتورسيكلتها را به نكات ذيل جلب مي كنيم:
1- حتماً از كلاه ايمني استفاده نماييد. به ياد داشته باشيد ضربه به سر علت مرگ بيش از 60 درصد كشته هاي تصادفات موتورسيكلت را تشكيل مي دهد.
2- از موتور جهت انجام امور داخل شهري استفاده كنيد و از رانندگي موتور در جاده هاي برون شهري پرهيز نماييد.
3- از موتور سيكلت جهت جابه جايي وسايل و بار استفاده نكنيد.
4- حتي الامكان از سوار كردن ترك نشين خودداري فرماييد.
5- از پوشش مناسب در هنگام رانندگي استفاده كنيد تا در صورت تصادف دچار حداقل صدمات شويد.
6- رعايت قوانين، اجتناب از حركت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پياده روها، انجام حركات مارپيچ، تك چرخ زدن و لايي كشيدن و مواردي از اين دست و رعايت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با وسيله نقليه در حال حركت ضامن سلامت شما و ساير هموطنان خواهد بود.
7- همواره از سلامت وسيله نقليه و اجزاي آن مانند چراغ ها، ترمز ها و غيره اطمينان حاصل نماييد.
8- با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهاي باراني و برفي و ايمني پايين موتورسيكلت بهتر است در چنين اوقاتي از رانندگي با موتورسيكلت اجتناب كنند.
9- خوردن، آشاميدن و صحبت با تلفن همراه طي رانندگي با هر وسيله نقليه اي خطر آفرين است و در مورد موتور سيكلت به مراتب خطرناك تر است.