کد خبر: ۱۰۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 18
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>فرهنگ‌سازی اصول صرفه‌جویی در مصرف انرژی در آغاز سال نو و استقبال از فصل جدید از زندگی شروع خوبی برای تغییر است.

به گزارش شفا آنلاین،  افراد دوستدار محیط زیست و مدیران کارآزموده  خانواده معمولاً در تعطیلات نوروز، هوشمندانه تر عمل می‌کنند چرا که می‌دانند از یک طرف تعطیلات فرصت مناسبی برای  آموزش صحیح الگوها و نهادینه کردن آن در خانواده است  و از طرفی دیگر دقت در کنترل مصرف انرژی و اعمال تکنیک‌های صرفه‌جویی در خانه و سفر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش هزینه‌های سوخت را به دنبال دارد.

چراغ‌های روشن
روزهای پایانی سال  و تعطیلات نوروز، میزان برق مصرفی تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند و دلمشغولی و هیاهوی فرا رسیدن سال جدید، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد خاموش کردن لامپ‌های اضافی را فراموش کنند. آمارها نشان می‌دهد، مصرف برق خانگی  در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز به حداکثر میزان خود می‌رسد  و مشترکان خانگی برق تنها با خاموش کردن لامپ‌های بدون مصرف 440 گیگا وات در ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی خواهند کنند.

  بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که در تعطیلات  تنها   وسایل برقی با رتبه  آ انرژی را به‌کار می‌گیرند  یا مصرف همزمان از وسایل برقی را در روزهای خانه تکانی  و تعطیلات متوقف  می‌کنند، صورتحساب هایی با نرخ کمتر را پس از گذراندن یک تا دو  هفته پس از تعطیلات پرداخت خواهند کرد. خاموش کردن وسایل برقری پر مصرف در ساعات اوج مصرف انرژی، استفاده از آب سرد  در تنظیمات ماشین لباسشویی  و ظرفشویی، تنظیم ترموستات‌ها بر درجه 20 سانتیگراد در روزهای سرد، تخلیه کردن  مرتب جارو برقی و برفک زدایی یخچال و فریزر نیز از روش‌های پیشگیری از افزایش صورتحساب برق پس از پایان تعطیلات و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.   پژوهش دیگری  نشان می‌دهد  عایق بندی ساختمان و درز‌گیری پنجره‌ها  قبل از آغاز تعطیلات سال نو یکی از راهکارهایی است که تا 44  درصد  باعث صرفه‌جویی  در مصرف انرژی خواهد شد.  یکی دیگر از مطالعات انجام گرفته توسط سازمان تحقیقاتی مصرف انرژی امریکا ارتباط میان طبیعت گردی و کاهش مصرف انرژی در تعطیلات است. این پژوهش نشان می‌دهد، افراد علاقه‌مند به طبیعت به طور کلی هزینه‌های کمتری بابت مصرف انرژی می‌پردازند و در صرفه‌جویی مصرف انرژی سهیم هستند.
 
صرفه‌جویی در مصرف آب
بررسی لوله‌ها و عایق بندی لوله‌های آب یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در تعطیلات نوروز است. تحقیقات نشان می‌دهد، بررسی‌های هرچند کوچک و پیشگیری از نشتی لوله‌ها باعث کاهش مصرف به طور متوسط 75 لیتر آب در روز می‌شود . می‌توانید از رنگ‌های خوراکی برای تست نشتی آب  توالت فرنگی استفاده کنید. از بین رفتن رنگ  و جایگزین شدن آب، نشانگر نشتی لوله‌ها در سیستم سرویس بهداشتی است. نصب سردوش‌های کاهش دهنده آب در آشپزخانه و حمام، صرفه‌جویی آب رادر تعطیلات به دنبال خواهد داشت.
شیوه پخت و پز و پذیرایی از میهمانان در تعطیلات نوروز نقش مهمی در صرفه‌جویی در میزان آب خواهد داشت. مطالعات نشان می‌دهد  افرادی  که برای یخ زدایی گوشت ومرغ از آب شیر استفاده نمی‌کنند و همیشه آب مصرفی شان از طریق  بطری‌های نگهداری در یخچال یا  سیستم یخ ساز فریزر تأمین می‌شود، هزینه‌های کمتری را بابت قبض‌های مصرفی آب پرداخت می‌کنند. تعطیلات بهترین فرصت برای ترویج  فرهنگ صرفه‌جویی و آموزش درست مصرف کردن آب  به کودکان است. بهار فصل باغبانی و کشت و کار است، در مصرف آب در این فصل دقت کنید و برای شست و شوی حیاط و بالکن حتی الامکان از آب استفاده نکنید و جارو کردن را جایگزین کنید.
 
صرف‌جویی در سفر
مطالعات نشان می‌دهد، بهترین راه حل برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جایگزین کردن سفرهای  هوایی با سفرهای زمینی است. سفر با هواپیما  هدر دهنده انرژی محسوب می‌شود، چرا که  مطابق با تخمین‌های انجام گرفته، بیش از 10 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان نتیجه ترافیک‌های هوایی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود   در صورت امکان ،از این شیوه نقل و انتقال برای سفرهای طولانی مدت کمک بگیرید .  هنگام رزرو هتل و انعقاد قرار داد با مدیران تور به امکانات ارائه شده در خصوص صرفه‌جویی انرژی دقت کنید. سبک سفر کردن یکی دیگر از روش هایی است که به  مصرف بهینه سوخت کمک می‌کند. اگر قصد دارید با خودرو شخصی سفر کنید، تا جایی که می‌توانید بار سفر را سبک ببندید و از همراه بردن وسایل اضافی بپرهیزید. قبل از سفر وسایل برقی را خاموش و سیم وسایل برقی را از پریز خارج کنید .

پیاده روی در تعطیلات نوروز نه تنها به صرفه‌جویی انرژی کمک می‌کند، بلکه انباشته شدن کالری‌های مازاد  تعطیلات را جبران می‌کند و از مبتلا شدن به بیماری‌های ناشی از دوران تعطیل پیشگیری خواهد کرد. اقامتگاه تفریحی تان را ترجیحاً نزدیک به مراکز خرید انتخاب کنید تا  سوخت کمتری برای  فراهم کردن مایحتاج خود مصرف کنید. با کمک مسیر یاب‌های الکترونیکی، در مصرف بهینه انرژی و سوخت پیشقدم شوید . برنامه ریزی قبل از مسافرت‌های نوروزی حرف اول را در بهینه خرج کردن می‌زند، این تکنیک کمک می‌کند تا قبل از آنکه به اصرار اعضای خانواده بیهوده خرج کنید، برای تمام امور نقشه داشته باشید و حساب بانکی تان قبل از به پایان رسیدن تعطیلات تمام نشود.  تمام موارد را  پیش از سفر یادداشت کنید، برآورد هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های سکونت و خورد و خوراک و حتی خرید سوغاتی را هم  تخمین بزنید. از قبل مکان‌های اقامتی مناسب با در آمدتان را رزرو کنید. لازم نیست حتماً مسافرخانه یا هتل رزرو کنید، چادر مسافرتی یکی از گزینه‌های مناسب برای سفر خواهدبود. با چادر مسافرتی سفر کردن باعث می‌شود، بچه‌ها لذت بیشتری از گردش در طبیعت ببرند و هزینه بیشتری برای بازدید و گشت و گذار باقی بماند.

قبل از اینکه راهی بازار کالاهای مسافرتی شوید و برای خریدن این خانه‌های سیار سفری اقدام کنید، ظرفیت چادرها و تعداد افراد خانواده را در نظر بگیرید. به طور معمول این چادر‌ها برای خانواده‌های دو، چهار، شش و هشت نفره یا بیشتر طراحی شده‌اند اما بهتر است ظرفیت چادر بیشتر از تعداد افراد خانواده باشد. برای نمونه اگر خانواده چهار نفری هستید از چادر شش نفره برای سفر استفاده کنید.فراموش نکنید استفاده بیشتر از ظرفیت چادر طول عمر آن را کوتاه می‌کند و باعث پارگی چادر می‌شود.

معمولاًنصب  چادرهای شمعی و ضد آب در مقایسه با انواع برزنتی آسان تر است . نحوه نصب و جمع کردن چادرها به ساخت آنها نیز بستگی دارد برای نمونه چادرهای تیرکی یا میله‌ای به دقت بیشتری برای نصب احتیاج دارند درحالی که انواع فنری آن، راحت تر برپا می‌شوند و جمع و جور کردن آنها نیز آسان تر است.قبل از نصب پیشنهاد می‌شود کف چادر را صاف کنید و زمینی را که قرار است چادر روی آن نصب شود جارو کنید تا هموار شود.

قرار دادن یک پارچه ضد آب علاوه براینکه به هموار شدن بیشتر کف چادرکمک می‌کند از مرطوب شدن پارچه چادر جلوگیری می‌کند.  سپس تیرک‌ها را در محل مناسب قرار دهید و به زمین محکم کنید و از میخ‌های مخصوص نصب چادر و سیم یا بند  برای اتصال چادر به زمین استفاده کنید، در حالت. کلی میخ‌ها در وضعیتی بر خلاف موقعیت قرار‌گیری سیم اتصال در زمین قرار داده می‌شوند، در این صورت متحمل فشار بیشتری خواهند بود. دقت کنید روکش چادر صاف  باشد  تا از نفوذ رطوبت به داخل چادر جلوگیری شود. همچنین توجه کردن به مسیر وزش باد را از یاد نبرید و چادر را به گونه‌ای نصب کنید که در مقابل وزش باد قرار نگرفته باشد. هم دما شدن قسمت بیرونی و خارجی چادر باعث مرطوب شدن وسایل داخل چادر و سرمازدگی مسافران می‌شود. نصب چادرهای گنبدی شکل نیز بسیار آسان است این چادر که مجهز به میله‌های انعطاف پذیر هستند به صورت ضربدری قرار گرفته و به قلاب چادر متصل می‌شوند.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: