کد خبر: ۱۰۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 15
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو، آمار اسباب بازی های قاچاق در کشورمان را بالا عنوان کرد و نسبت به خطرات برخی اسباب بازی ها برای گروه های مختلف سنی هشدار داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین رستگار با بیان اینکه نظارت بر سلامت اسباب‌بازی ها از جمله وظایف سازمان غذا و دارو است، گفت: به همین دلیل و قبل از اینکه بخواهیم تهدیدات آسیب های بازی های قاچاق و بی کیفیت یا درجه چندم را بشماریم برای جلوگیری از تشویش اذهان پیشنهاد می شود که خانواده ها در هنگام خرید اسباب بازی، آن قبیل کالا ها را برگزینند که علاوه بر دارا بودن منبع تولید  مشخص، ضوابط  لازم را نیز مورد نظر قرار داده باشند در این صورت مشکل خاصی متوجه آنان نخواهد گردید.

وی تصریح کرد: با اشاره به اینکه در خصوص اجناس قاچاق آمار دقیقی وجود ندارد اما در خصوص اسباب بازی هم مانند فرآورده های آرایشی و بهداشتی آمار و ارقام تخلف بالاست به همین دلیل و با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و گرم شدن بازار هدیه خصوصا به کودکان باید توجه داشت که وسایل بازی خریداری شده از مراکز معتبر که کالاهای شان از سلامت کافی برخوردار باشد تهیه شوند.

رستگار با تاکید بر اینکه انتخاب صحیح اسباب بازی با توجه به  گروه های سنی علاوه بر مسائل فرهنگی و آموزشی از نظر سلامتی هم بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: ممکن است وسیله ای مثل اسباب بازی لگو برای افراد بالای ۳ سال بی خطر باشد اما برای گروه های سنی زير ۳ سال به عنوان عامل خفگی تهدید به حساب بیاید.

وی خاطر نشان کرد: وقتی که همکاران ما در آزمایشگاه، مواد تشکیل دهنده و رنگ های مورد استفاده در اسباب بازی ها را مورد بررسی قرار می دهند در برخی موارد مشاهده می کنند که اين مواد از انواع بازيافتی یا رنگ های غیر مجاز است.  

رستگار همچنين درباره اسباب بازی هايی که حاوی مايعات هستند نیز گفت: این گونه اسباب بازی ها می توانند دارای آلودگی میکروبی باشند که باید مراقب نشت مايع داخل شان بود.

وی، نوع ديگری از اسباب بازی هايی که آزمايشگاه نسبت به آن حساس است و خانواده ها نیز باید از خرید آنها اجتناب نمایند را اسباب بازی هايی دانست که بوی نامطبوع دارند. 

رستگار در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه آناليز صحت و سلامت مواد بكار رفته در اسباب‌بازی ها در آزمايشگاه مرجع انجام می شود اما همانطور که بارها و بارها گفته شده همسويي و هماهنگي ارگان‌هاي مرتبط مثل وزارت ارشاد، كانون پرورش و فكري و صنايع، سازمان غذا و دارو و وزارت تجارت و صنایع و نیروی انتظامی در توليد اسباب بازی ها مهمترین عاملی است که مي‌تواند ارتقا دهنده معيارهاي سلامت وسايل بازي كودكان باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: