کد خبر: ۱۰۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران وفوق تخصص بیماری کلیه اعلام کرد: در زمان حاضر27 هزار تن ازهموطنان به نارسایی مزمن کلیوی مبتلا هستند و سالانه نیز هفت درصد به این آمارافزوده می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر هوشنگ سند گل روز چهارشنبه ودر آستانه روز جهانی کلیه (20 اسفند) دلایل زیادی را درنارسایی کلیوی موثر دانست و افزود: دو عامل اساسی از جمله دیابت و فشارخون ابتلای به این بیماری را تسریع می کند بنابراین افرادی که به این دو بیماری مبتلا می شوند بیشتر درمعرض خطر ابتلا به نارسایی کلیوی قرار دارند و هر 6 ماه با آزمایش خون و ادرار باید وضعیت سلامت کلیه های خود را کنترل کنند.
این پزشک فوق متخصص کلیه تاکید کرد: افرادی که در نارسایی های کلیوی دارای سابقه خانوادگی و موروثی هستند، افراد چاق، سیگاری ها و یا افرادی که مکررا دچار سنگ کلیه می شوند و نیزافراد 60 سال به بالا نیز خطرابتلا به نارسایی مزمن کلیه آنها را تهدید می کند و باید به طور سالانه وضعیت سلامتی کلیه های خود را با پزشک کنترل کنند.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین افرادی که در ادرار خود پروتئین دفع می کنند و یا مبتلا به بیماری های روماتیسمی اند در معرض خطر نارسایی کلیوی قرار دارند.
پزشک فوق تخصص بیماری های کلیوی10 علامت را از مشخصات ویژه نارسایی کلیوی برشمرد و گفت: با مشاهده هر کدام از این علایم باید حتما فرد تحت مشاور و کنترل پزشکی قرار بگیرد.
سند گل، نخستین نشانه نارسایی کلیوی را تغییرات ادراری درفرد ذکرکرد و اینکه اگر ادرار فرد، زیاد، کمرنگ و یا کم و پررنگ شود و یا آنکه شب ها بیش از یکبار نیاز به دفع ادرار پیدا کند؛ خون در ادرار مشاهده شود و یا به سختی و دشواری ادرار دفع شود همه این علایم نشانه های نارسایی کلیوی است.
این پزشک فوق تخصص کلیه افزود: ورم دست، پا و یا صورت نیز یکی دیگر از علائم مشکلات نارسایی کلیوی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: خستگی مفرط و زودرس، علائم پوستی، خارش، مشکلات گوارشی از قبیل تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، احساس بوی بد تنفس و احساس طعم فلزی دردهان، تنگی تنفس و کم آوردن نفس، احساس سرما کردن حتی در فصل های گرم و سرگیجه از دیگر علائم شایع نارسایی کلیوی هستند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دهمین نشانه نارسایی کلیه را ایجاد درد درپهلوها ذکر کرد و افزود: این نشانه خیلی به ندرت در فرد بیمار بروز می کند. خیلی اوقات هم درد پهلوها با عفونت و یا ایجاد سنگی در کلیه ها خود را نشان می دهد.
این پزشک با تاکید براینکه بیماری کلیه به سرعت و بدون درد اتفاق می افتد و در زمانی کوتاه از بین می رود افزود: اغلب بیماران متعجب می شوند که چگونه تا این اندازه این نارسایی پیشروی کرده است و آنان متوجه نبوده اند.
سند گل همچنین درباره شیوه پیوند کلیه در فرد بیمار هم افزود: پیوند کلیه به دو شکل از پیوند از جسد و پیوند از دهنده زنده انجام می شود و در 85 درصد موارد پیوند از دهنده زنده بخوبی جواب می دهد و مشکلی را در فرد ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد: نتیجه مطلوب پیوند کلیه از جسد 70 تا 75 درصد است؛ اما توصیه کلی براساس سیاست های پزشکی این است که پیوند از جسد انجام شود تا به فرد دهنده زنده آسیب وارد نیاید.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر توجه جدی به توصیه های پزشکی در مراقبت از کلیه ها برای تشخیص زودرس و پیشگیری بموقع را مورد تاکید قرار داد و گفت: این بیماری مزمن اگر به موقع تشخیض داده شود درمان دارد.
سند گل به همه افراد توصیه کرد که 10 علایم گفته شده در تشخیص بروز نارسایی کلیوی را جدی بگیرند واگر به نشانه مشکوکی برخورد کردند به پزشک جهت مداوا مراجعه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: