کد خبر: ۱۰۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>بیمه و بانک>حجم مبنا در بورس از‌ سال آینده برداشته می‌شود بورس تهران امسال پربازده‌ترین بورس جهان بود

به گزارش شفا آنلاین، سال ٩٤ در روزهای پایانی است، روزهایی که برای بازار سرمایه ایران روزهای خوبی نبود و پس از برجام بود که بازار سرمایه توانست نفس بکشد و رکود دو‌سال گذشته را جبران کند. بورس نیز سعی داشته تا با استفاده از فرصت‌های به وجود آمده درپساتحریم بخشی از ضرر و زیان گذشته را جبران کند، البته در این بین نیاز به تغییر قوانین و مقررات چندین و چندساله بورس نیز وجود دارد. یکی از مقررات قابل تغییر حجم مبناست که با توجه به موقعیت زمانی و مکانی فرمول این بخش تغییر کرد اما باز هم حجم مبنا وجود داشت.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در مورد زمان حذف یا تغییر بیشتر حجم مبنا در پاسخ گفت: برداشتن یا تغییر در حجم مبنا تغییرات فنی است و باید در شورایعالی بورس و مراجع بالاتر برای آن تصمیم گرفته شود و سپس ما آن را اجرا کنیم. گرچه درحال حاضر هم که حجم مبنا وجود دارد، با توجه به حجم و ارزش بازار و مقدار خیلی زیاد (یک‌میلیارد تومان) نیست و تأثیر چندانی در بازار ندارد. قالیباف درمورد زمان حذف‌شدن کامل حجم مبنا گفت:   فرآیندهای حذف حجم مبنا درحال انجام شدت است اما برداشته‌شدن کامل حجم مبنا تصمیمی است که در‌سال آینده گرفته شده و اجرا می‌شود.

پربازده‌ترین بورس دنیا
وی همچنین درباره سرمایه‌گذاران خارجی بیان کرد: در‌ سال جاری ۲۵۰ بازدید توسط سرمایه‌گذاران خارجی به صورت انفرادی و گروهی انجام گرفته که ۶۰ بازدید آن گروهی بوده است. تعداد کدهای معاملاتی سرمایه‌گذار خارجی از ابتدای فعالیت بورس ۵۵۰ کد بوده که ۲۰۰ کد آن تنها در طول ‌سال جاری صادر شده و این بی‌سابقه است. وی افزود: یک‌ماه قبل از اجرایی‌شدن برجام، آمار ارزش معاملات روزانه سرمایه‌گذاران خارجی ۵‌میلیارد تومان بوده که همین کدها بعد از برجام، به ۲۸‌میلیارد تومان رسیده است.مدیرعامل بورس تهران به امکان جدید قرارداد آتی سبد سهام اشاره کرد و افزود: قرارداد آتی سبد سهام با کسب مجوز از کمیته فقهی درصورت تدوین مقررات روی آیین‌نامه و تصویب هیأت‌مدیره، امکان معامله پیدا می‌کند.

وی افزود: سرمایه‌گذار خارجی برای حضور دربازار سرمایه ایران هم‌اکنون علاقه‌مند به ابزارهای بدهی و برخوردار از درآمد ثابت است، به‌طوری که درحال حاضر بیش از ۶۰‌درصدسرمایه‌گذاران خارجی، ابزارهایی با درآمد ثابت را در دنیا مورد استفاده قرار می‌دهند.وی درخصوص شرایط جذب سرمایه خارجی در بورس در دوران پساتحریم گفت: سرمایه‌گذار به دنبال گرفتن بازده متناسب با ریسک است که متغیرهای فراوانی این بازدهی را تضمین می‌کنند.

وی افزود: درخصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد کشور باید گفت بازار سرمایه یکی از بازارهای سهل‌الوصول برای ورود خارجی‌هاست و براین اساس جلسات مختلفی را برگزار کرده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت بورس ما به لحاظ شفافیت از بسیاری از بورس‌های دنیا شفاف‌تر است و این موضوع موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی شده است.قالیباف اصل اضافه کرد: براین اساس از ابتدای امسال تاکنون بنا به آمار موجود بورس ایران بیشترین بازده را داشته است و باید از این امکانات استفاده کنیم تا جذب سرمایه بیشتری در بورس ما اتفاق بیفتد که البته این موضوع به گذر زمان نیاز دارد. وی همچنین با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاران خارجی بورس ایران را نمی‌شناسند، گفت: صورت‌های مالی شرکت‌ها به زبان انگلیسی تهیه شده و اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم، باید به زبان آنها صحبت کنیم.
رشد ٢٠‌درصدی ارزش اسمی بازار
مدیرعامل بورس تهران روزگذشته درنشست خبری خود با خبرنگاران با تشریح عملکرد بورس تهران در‌سال ۹۴ گفت:   ارزش بازار در ابتدای ‌سال ۲۸۱هزارمیلیارد تومان بود که هم‌اکنون با افزایش ۲۰‌درصدی به ۳۳۷‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است. وی درباره ارزش اسمی بازار تصریح کرد: ارزش اسمی بازار در ابتدای سال، ۹۵‌هزارو۴۰۰‌میلیارد تومان بود که با افزایش ۲۰‌درصدی به ۱۱۴‌هزارو۵۰۰‌میلیارد  تومان رسیده است. بخشی از رشد اسمی بازار ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌ها و بخشی بابت ورود شرکت‌های جدیدی به بازار سرمایه بوده است.وی در ادامه گفت: از ۱۹‌هزار‌میلیارد تومان ارزش اسمی بازار، ۱۶‌هزارو۳۰۰‌میلیارد تومان آن بابت افزایش سرمایه شرکت‌ها بوده و ۲۸۰۰‌میلیارد تومان ناشی از سرمایه شرکت‌های جدید الورود به بازار بوده است. قالیباف اصل درحوزه ارزش معلاملات خرد و بلوک افزود: ارزش معاملات خرد و بلوک امسال به ۳۸‌هزارو۷۰۰‌میلیارد تومان رسیده که‌ سال گذشته درمدت مشابه، این عدد ۳۶‌هزار‌میلیارد تومان بوده و این حکایت از رشد ۸‌درصدی ارزش معاملات دارد.

حقیقی‌ها فعال‌تر از حقوقی‌ها
وی ادامه داد: در بازار بدهی،‌ سال گذشته درمجموع ارزش معاملات این بازار ۱۵۰۰‌میلیارد تومان بود که امسال تا به امروز با رشد ۱۴۷درصدی، به ۳۷۰۰‌میلیارد تومان رسیده است. معاملات آنلاین ‌سال گذشته ۱۹‌هزارو۶۰۰‌میلیارد تومان بوده که با رشد ۹‌درصدی به ۲۱‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران، با بیان این‌که بالغ بر ۵۵‌درصد معاملات از لحاظ ارزشی، به صورت آنلاین انجام می‌شود، گفت: در ابتدای سال، شاخص کل ۶۲‌هزارو۵۳۲ واحد بوده که با رشد ۲۵‌درصدی هم‌اکنون به ۷۸‌هزارو۹۳ واحد رسیده است.وی درباره ترکیب معاملات حقیقی و حقوقی نیز در معاملات نرمال گفت: امسال ۵۵‌درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی و ۴۵‌درصد آن توسط سهامداران حقوقی انجام شده است. قالیباف اصل دراین خصوص توضیح داد: سهامداران حقیقی از لحاظ ارزش کل بازار ۲۲‌درصد را دراختیار دارند، درحالی ‌که از نظر ارزش معاملات، ۵۵‌درصد در دست حقیقی‌هاست.

پیش‌بینی سود ٤٣هزار‌میلیارد تومانی
وی به مقایسه افزایش سرمایه شرکت‌ها طی ٣‌سال گذشته اشاره کرد و گفت: ‌سال ۹۲ شرکت‌ها ۱۶هزارمیلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند که این عدد درسال ۹۳ به ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان و امسال تاکنون به ۱۶‌هزارو۳۰۰‌میلیارد تومان رسیده که از کل ‌سال ۹۲ بالاتر بوده است.مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره درآمد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار اظهار داشت: سود تحقق‌یافته شرکت‌ها در ‌سال ۹۲، ۵۴‌هزار‌میلیارد تومان بوده که ۴۳‌هزار‌میلیارد تومان آن یعنی معادل ۷۹‌درصد سود تحقق‌یافته، تقسیم شده است.

وی درباره درآمد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار هم گفت: سود تحقق‌یافته شرکت‌ها در ‌سال گذشته ۴۵‌هزار‌میلیارد تومان بوده که ۳۳‌هزار‌میلیارد تومان آن معادل ۷۱‌درصد سود تحقق‌یافته، تقسیم شده است. قالیباف اصل درباره پیش‌بینی بودجه ‌سال ۹۴ شرکت‌ها نیز گفت: شرکت‌ها در‌سال جاری ۴۳‌هزارو۵۰۰‌میلیارد تومان سود پیش‌بینی کردند. نسبت P/E بازار هم‌اکنون هفت‌ونیم مرتبه است.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: