کد خبر: ۱۰۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>دانشنامه دکترای افتخاری دانشگاه تهران عصر روز سه شنبه در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به پروفسور لطفعلی عسکر زاده مشهور به لطفی زاده اعطا شد.
به گزارش شفا آنلاین، پروفسور لطفی زاده با توجه به کهولت سن امکان حضور در این مراسم را نداشت و به همین دلیل دانشنامه دکترای افتخاری این دانشگاه با توجه به ارایه نظریه سیستم های فازی به نماینده ایشان پروفسور پتریش اعطا شد.
در این مراسم سردیس این دانشمند بزرگ با حضور وزیر علوم، رییس دانشگاه تهران و جمعی از مسوولان و استادان دانشگاه رونمایی شد، این سردیس در باغ مشاهیر دانشگاه تهران نگهداری خواهد شد.
رجبعلی برزویی دبیر کنگره نکوداشت پروفسور لطفی زاده در این همایش گفت: امروز روز ارج نهادن به مقام و منزلت یکی از دانشمندان و بزرگان علمی معاصر ایران است. دانشمندانی هستند که بی شک فروغ روشنایی شان در گشودن حوزه های علمی و کاربردی برای همه جهانیان بوده و در آینده هر روز این فروغ روشنتر خواهد شد.
مراسم نکوداشت پروفسور لطفی زاده به مناسبت نود و پنجمین سال تولد این اندیشمند بزرگ ایرانی و پنجاهمین سال معرفی سیستم های فازی توسط ایشان به دنیا، با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار شد.
از افتخارات پروفسور لطفی زاده می توان به دریافت 9 مدال علمی جهانی، نشان علمی پنجاهمین فرانکلین آمریکا ، 14 جایزه علمی ، 24 دکترای افتخاری از دانشگاه های برتر جهان و تدوین بیش از 200 مقاله علمی اشاره کرد.
نظریه پروفسور لطفی زاده انقلاب بزرگی در بخش های مختلف علمی و فناوری دنیا به خصوص در حوزه های فنی و مهندسی ، علوم کامپیوتر ، ریاضیات ، مدیریت، پزشکی، صنایع هوایی و کشاورزی به وجود آورده است به طوری که امروزه اکثر محققان دنیا و بنگاه های صنعتی و اقتصادی از این نظریه بهره می برند.
پروفسور لطفی زاده به عنوان کاشف و مبتکر «منطق فازی» شهرت جهانی دارد. وی که در جهان علم به «پروفسور زاده» معروف است، طی یک مقاله علمی کلاسیک که در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسید، مفهوم مجموعه فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم های پیچیده است بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.
پس از معرفی تئوری فازی، بیش از ۱۱۱ هزار مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده ی آن در نشریات علمی منتشر شده و در حدود هزار درخواست ثبت اختراع در این زمینه در ژاپن و سایر کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.
تنها در ژاپن، بیش از دو هزار دانشمند روی منطق فازی و سیستم های مبتنی بر آن کار می کنند. نظریه او اکنون دیگر محدود به ریاضیات و مهندسی نمانده و بسیاری از اندیشه ها و تفکرات فازی را که از صدها سال پیش در ذهن بشر مطرح بوده، دوباره در ابعادی جهانی برای انسان معاصر مطرح کرده است.
تولد رسمی منطق فازی را می توان همزمان با چاپ مقاله Fuzzy Sets در ژورنال کنترل و اطلاعات در سال ۱۳۴۳ دانست. هر چند طلیعه های این اکتشاف در کارهای قبلی زاده هم قابل رویت است.
خصوصا در مقاله ای با عنوان «از نظریه مدار به سوی نظریه سیستم ها» که در سال ۱۳۴۱ در ژورنال Proceedings of IRIE چاپ شد و در آن ضمن نقد روش های موجود در تحلیل سیستم های مقیاس بزرگ به لزوم داشتن روش هایی برای محاسبه با کمیت های ابرگونه و فازی اشاره شده بود.
مجله «نیچر» آبان ماه امسال در پنجاهمین سالگرد پایه گذاری سیستم استناد (ارجاع) به مقالات، ۱۰۰ مقاله پراستناد تاریخ علم را فهرست کرده که در رتبه ۴۶ آن مقاله معروف استاد لطفعلی عسکرزاده (لطفی زاده) دیده می شود.
۱۰ سال اول توسعه نظریه مجموعه های فازی بیشتر به توسعه نظریه ها گذشت تا آن که از اواسط دهه ۷۰ میلادی کاربردهای منطق فازی با انتشار مقاله مشهور Mamdani و Assilian پررنگ تر شد. از اواسط دهه ۸۰ میلادی محصولات فازی در بازار مصرف عمومی مانند ماشین لباسشویی فازی و گیربکس اتوماتیک فازی ظاهر شدند و به سرعت بخش بزرگی از بازار را در دست گرفتند.
این روزها علم هوش مصنوعی مدرن از نظریه فازی بهره فراوانی می برد. اندیشه متعالی او قفلی را که سال ها بر چارچوب علوم بشر باقی مانده بود، شکست و دریچه ای شد به سوی جهان پیچیده و ناشناخته ای که انسان معاصر هنوز در تکاپوی شناختنش است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: