کد خبر: ۱۰۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> فریدون پوردانش، رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان، فک ‌و صورت در مورد بیمه خدمات مربوط به بیماران مبتلا به سرطان و شکاف در ناحیه فک و صورت می‌گوید 90درصد جراحی‌های مربوط به فک‌وصورت در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید به گفته این متخصص جراحی فک و صورت افرادی که دچار شکاف هستند اغلب از اقشار پایین جامعه محسوب شده و بسیاری از این خانواده‌ها با مشکلات روانی نیز رو‌به‌رو می‌شوند که از این نظر نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه گفت‌وگو با رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت را می‌خوانید.

در بخش جراحی فک و صورت چه کارهایی برای بیمار دچار سرطان انجام می‌شود؟
       موضوعات مختلفی در زمینه جراحی فک‌وصورت وجود دارد که یکی از موضوعات آن برخورد با سرطان‌‌های ناحیه فک و صورت و نحوه برخورد با آن است. در دنیا و در ایران درمان‌های کلاسیکی برای برخورد با سرطان‌ها وجود دارد. طبیعی است که هر میزان که سرطان زودتر تشخیص داده شده و زودتر جراحی شود به نفع بیمار خواهد بود چون درمان سرطان درمانی تیمی است و نیاز دارد که جراح بخشی از کار تیمی را انجام دهد و همکاران دیگر کارهایی مانند رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و سایر درمان‌های کمکی را برای این بیماران انجام دهند.

       بسته به نوع سرطان کارهای مختلف جراحی انجام می‌شود. طبیعتا امروزه با پیشرفت علم می‌توان خدمات بهتری را به بیماران دچار سرطان ارائه کرد. این روش‌ها همچنین رو به بهبود بوده که می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را در زمانی که زنده هستند، افزایش دهد. یکی از این کارها مباحث مربوط به بازسازی‌هایی است که توسط میکروواسکولار در سرطان‌ها استفاده می‌شود. همچنین استفاده از کامپیوتر برای طراحی و بازسازی‌های لازم که از جمله پیشرفت‌هایی است که به افزایش کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند.

 در شکاف‌های لب، کام و دیگر شکاف‌های صورت چه اقداماتی انجام می‌شود؟
       کودکانی که با ناهنجاری مادرزادی اصطلاحا لب‌شکری یا شکاف‌های ناحیه فک بالا روبه‌رو هستند تا سن بلوغ گاه درگیر مسائل مختلفی می‌شوند. در زمینه شکاف‌ها نیز بخشی از کار بر عهده جراحان است و سایر کار‌ها را همکارانی که در زمینه گفتار درمانی، تغدیه و حتی روانپزشکی و روانشناسی فعالیت می‌کنند، بر عهده دارند. وقتی کودکی با شکاف به دنیا می‌آید، حتی باید به خانواده‌ آنها نیز کمک شود چون این خانواده‌ها در دوره‌ای طولانی با مشکلات روحی روبه‌رو می‌شوند. کودکی که با شکاف به دنیا می‌آید از زمان تولد تا زمان بلوغ و رشد کامل باید در تعامل با یک تیم از متخصصان باشد. زمانی که این کودکان به بلوغ می‌رسند این امکان برای آنها به وجود می‌آیدکه برخی جراحی‌های جراحی بر روی فک آنها برای قرار دادن آن در جای مناسب صورت گیرد. اما قبل از آن نیز برخی از جراحی‌ها صورت می‌گیرد تا فرد را در شرایط بهتری قرار داده و کیفیت زندگی او را بهبود ببخشند.

بیمه این خدمات را پوشش می‌دهد؟
       بله، بیمه خدمات مربوط به بیماران مبتلا به سرطان و شکاف را پوشش می‌دهد و عمده این جراحی‌های نیز در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. از سویی بیمارانی که دچار شکاف هستند از اقشار پایین جامعه بوده و بیش از 90درصد جراحی‌هایی که برای آنها انجام می‌شود در بیمارستان‌های دولتی و تحت پوشش بیمه است.

در زمینه زیبایی چه جراحی‌های برای فک و صورت انجام می‌شود؟
       افرادی که به زیبایی صورت خود اهمیت می‌دهند ممکن است به دلیل نواقصی در فک و صورت دچار مسائل زمینه‌ای و روانی شوند. البته ممکن است این افراد نیازی به مداخله پزشکی نداشته باشند و تاکید ما نیز بر این است که نباید هر فردی جراحی جراحی زیبایی انجام دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: