کد خبر: ۱۰۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 05
شفا آنلاین>طب سنتی>استاندارد اجباری عرقیات گیاهی موضوعی است که همچنان مغفول مانده و باید مورد اهتمام جدی متولیان این حوزه قرار گیرد تاعلاوه بر به خطرنیفتادن سلامت مردم بتواند به بازارهای جهانی راه یابد.
به گزارش شفا آنلاین،رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: هنوز استاندارد اجباری برای عرقیات گیاهی تدوین نشده و این موضوع می تواند همچنین سبب بروز مشکلاتی برای مردم شود.
محمد باقر رضائی اظهار کرد: هرچند تدوین استاندارد کار سنگین و زمانبر است اما مسئولان باید اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند تا به زودی شاهد تحقق این موضوع مهم باشیم.
وی بر لزوم نظارت نامناسب بر روی تولید و عرضه عرقیات گیاهی تاکید کرد و گفت: مردم انتظار دارند که محصول سالم، با کیفیت و استاندارد را با آرامش خاطر مصرف کنند که این توقع زیادی نیست.
رضایی، نداشتن آلودگی میکروبی را یکی از عومل استاندارد عرقیات گیاهی اعلام کرد و گفت: وزارت بهداشت فقط در مورد آلودگی میکروبی نظارت دارد و کاری به سایر موضوعات ندارد .
رئیس انجمن علمی گیاهان داروئی گفت: وزارت بهداشت نظارت خوبی بر نحوه تولید داروهای شیمیائی دارد و ترکیبات اینگونه داروها مشخص است اما ترکیبات عرقیات از جمله گلاب مشخص نیست و مردم بدون آگاهی از این موضوع اقدام به مصرف آنها می کنند.

** نداشتن استاندارد مانع بزرگ برای صادرات عرقیات و اسانس گیاهی
وی نداشتن استاندارد را مانع بزرگی برای صادرات عرقیات و اسانس گیاهی اعلام کرد و گفت: لازمه ورود به بازارهای جهانی، داشتن گواهی استاندارد است.
رضایی اظهارکرد: با توجه به شرایط پساتحریم، بازارهای جدیدی بر روی محصولات گیاهان دارویی گشوده شده است و برای بهره گیری لازم از این ظرفیت باید گیاهان داروئی، عرقیات و اسانس های ما از استاندارد برخوردار باشند.
وی گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های اصلی کشور اعلام کرد و گفت: در صورتی که نتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم از سایر کشورها عقب افتاده و بازارهای جهانی را از دست می دهیم.

** هنوز استاندارد اجباری تدوین نشده است
دبیرکل جامعه گیاه درمانی ایران بر لزوم تدوین استاندارد عرقیات گیاهی در کشور تاکید کرد و گفت: هنوز استاندارد اجباری برای عرقیات گیاهی تعریف نشده است.
زهرا حیدری داویجانی اظهار کرد: با این شرایط نمی توان تولید کنندگان را به سمت و سوی مناسبی هدایت کرد و آنها در این زمینه ملزم به موضوعاتی کرد. تا زمانی استانداردسازی به شکل صحیح تدوین نشود، کنترل چندانی بر نحوه تولید عرقیات گیاهی وجود نخواهد داشت.
وی تعداد گیاهان دارویی مجاز را بین 70 تا 90 گیاه اعلام کرد: به این تعداد باید استاندارد تدوین شود که تاکنون برای تعداد محدودی از این گیاهان، استاندارد تدوین شده است.
حیدری بااشاره به اینکه نمی توان این محصولات را بدون هیچگونه نظارت و استاندارد در اختیار مردم قرار داد، اظهار کرد: متولیان این حوزه باید اهتمام جدی نسبت به اینگونه موضوعات داشته باشند.
دبیرکل جامعه گیاه درمانی ایران بر لزوم نگهداری صحیح عرقیات و انسانس های گیاهی تاکید کرد و گفت: مردم باید از مصرف عرقیات بدون تاریخ تولید ، انقضاء و مراقبت های لازم است خودداری کنند.
حیدری اظهار کرد: در حال حاضر برخی از عرقیات گیاهی به صورت سنتی و مقداری هم به صورت صنعتی تولید می شوند که این موضوع سبب شده تا نظارت مناسبی بر نحوه تولید و عرضه آنها صورت نگیرد.
وی به محول شدن استاندارد سازی گیاهان داروی از ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی به شبکه ملی پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: استاندارد چند قلم گیاه دارویی پرمصرف تدوین شده و این کار بتدریج در حال توسعه می باشد که این روند باید با شرعت بیشتری ادامه یابد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: