کد خبر: ۱۰۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 05
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال برای همه استان های کشور در سال 95 اجرایی می شود.

 به گزارش شفا آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در همایش شکرانه سلامت شنوایی، افزود: غربالگری شنوایی قبلا فقط برای کودکان کمتر از 2 سال انجام می شد که امسال این غربالگری به دلیل احتمال عفونت های باکتریایی و عفونی و تاثیر آن بر سلامت شنوایی برای کودکان سه تا پنج سال در 13 استان کشور اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال انعقال تفاهمنامه ای با سازمان ثبت احوال هستیم که ارائه شناسنامه کودکان منوط به ارائه گواهی شنوایی سنجی باشد.
رئیس سازمان بهزیستی، ناشنوایی را نقصی پنهان عنوان کرد و گفت: ناشنوایان مظلوم ترین گروه معلولان به شمارمی آیند و بهزیستی توانسته است طی 10 سال با غربالگری های انجام شده بیش از 15 هزار کودک ناشنوا را شنوا کند.
محسنی بندپی با تاکید بر تشخیص به موقع ناشنوایی در سه و 6سالگی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد معلولیت ها به اختلالات ژنتیکی مربوط است که با مداخله به موقع قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: در سال 93، 63 درصد کودکان در بدو تولد غربالگری شنوایی شدند و باید برای 37 درصد بقیه برنامه ریزی داشته باشیم.
مقام مسئول سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: از بین 969 هزار کودکی که در سال 93 غربالگری شنوایی شدند، 2 هزار و 700 کودک به دریافت مداخله درمانی، سمعک و خدمات توانبخشی نیاز داشتند.
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به وسایل کمک تجهیزاتی معلولان اشاره کرد و گفت: 50 میلیارد تومان به اعتبارات بهزیستی برای این امر اختصاص داده شده است ؛ ضمن اینکه سازمان بهزیستی این ظرفیت را دارد که با بهره گیری از 22 هزار نیروی متخصص و کارشناس بتواند در امر پیشگیری از معلولیت فعالیت کند.
محسنی بندپی افزود: 250 مرکز خصوصی مشاوره ازدواج داریم تا از معلول زایی جلوگیری کنند؛ چرا که آمارمعلول زایی در کشور نگران کننده است و سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای نخستین بار برنامه ای برای اختلالات اضطرابی کودکان در سازمان بهزیستی طراحی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تنبلی چشم مهم ترین عامل نابینایی است و غربالگری آن برای افراد کمتر از 20 سال انجام می شود و اکنون پوشش غربالگری این برنامه 80 درصد است.
همایش شکرانه سلامت شنوایی امروز - شنبه - در مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش تهران برگزار شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: